هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌‌های دانش‌بنیان از مالیات آنها کسر می‌شود

مجلس در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان مصوب کرد معادل هزینه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تحقیق و توسعه خود انجام می‌دهند از میزان مالیات‌ مقرر آنها کاسته می‌شود. آنها همچنین تصمیم گرفتند اقدامات نهادهای دولتی باعث رقابت با شرکت‌های دانش‌بنیان نشود.

به گزارش فاواپرس، در جریان جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح یکی از بندهای طرح جهش تولید دانش‌بنیان با در ارتباط با رقابت نهادهای دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان تصمیم‌گیری کردند.

تحقیق و توسعه و کسر از مالیات

بر اساس ماده ۱۱ طرح جهش تولید دانش‌بنیان که امروز به تصویب رسید «‌معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.»

چندین مورد دیگر نیز به عنوان اعتبار مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شد. از جمله حداکثر ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و فناور.

حداکثر سه ماه بعد از ابلاغ این قانون، وزارت اقتصاد و امور دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید آیین‌نامه اجرایی این بند را تهیه کنند تا به تصویب هیات وزیران برسد. همچنین شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان مسئول نظارت بر اجرای این بند خواهد بود.

تعیین تکلیف ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود

بر اساس یکی از بندهای ماده ۱۷ این طرح، وزارت اقتصاد مکلف است ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون، دستورالعمل اجرایی نحوه تایید صلاحیت و فعالیت و نظارت بر شرکت‌های ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود و دستورالعمل اجرایی ارزش‌گذاری دانش فنی محصولات دانش‌بنیان و استانداردهای حسابداری مربوطه و نحوه محاسبه استهلاک را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تدوین کند.

در قسمت دیگری از این ماده ذکر شده است: «شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مجازند معادل ارزش دانش فنی محصولات دانش‌بنیان خود را براساس گزارش شرکت‌های فوق‌الذکر به عنوان دارایی نامشهود در دفاتر خود شناسایی نموده و معادل آن را به حساب افزایش سرمایه منظور کنند. سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است صورت‌های مالی حسابرسی‌شده این شرکت‌ها را ملاک عمل قرار دهد.»

مدیرعامل فرابورس، سال گذشته گفته بود: علت طولانی شدن ورود استارت‌آپ‌ها به بورس، دارایی‌های نامشهود است. با تصویب این طرح به نظر می‌آید یکی از موانع ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه برطرف خواهد شد.

ماده ۱۷ این طرح فعالیت صندوق نوآوری و شکوفای و صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی که در ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید مشخص شده‌اند را مجاز به فعالیت در بازار سرمایه برای تامین مالی می‌داند.

همچنین طبق بند (ث) این ماده سازمان‌های توسعه‌ای مجازند در طرح‌های فناورانه مصوب شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان به صورت مستقیم یا از طریق بازار سرمایه و یا به صورت غیرمستقیم از طریق عاملیت صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه‌گذاری نماید.

علاوه بر این صندوق توسعه ملی می‌تواند نسبت به ارائه تسهیلات ارزی به خریداران خارجی و تسهیل صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی با اولویت نشانه‌های ملی صادرات محور اقدام نماید.

ممنوعیت رقابت نهادهای دولتی و دانش‌بنیان

بر این اساس و با اصلاح بند (پ) ماده ۱۰ این طرح اگر شورای راهبری فناوری‌های و تولیدات دانش‌بنیان، اقدامات نهادهای دولتی را به عنوان رقابت با شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تشخیص دهد، نهاد دولتی باید نسبت به توقف فعالیت اقدام کند. این نهادها شامل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی می‌شوند. بنابر اصلاح انجام‌شده که توسط کمیسیون آموزش صورت گرفت، تعیین مدت توقف نیز بر حسب مورد بر عهده شورای راهبری است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.