متاورس چیست و چه کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟

در این مقاله تلاش شده است تا به شما نشان دهیم متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.

اگر اهل دنیای فیلم‌‌ها، سریال‌ها، بازی‌ها و کتاب‌های علمی تخیلی باشید، قطعا از طریق آن‌ها با دنیاهای مجازی پویایی روبه‌رو شده‌اید که بازیکنان و شخصیت‌ها با هم در تعامل هستند، با هم رقابت می‌کنند، چیزهای جدید یاد می‌گیرند یا در سرگرمی‌های مختلف هم‌گروه می‌شوند.

شاید این مسئله برای‌تان جالب باشد که این دنیاهای مجازی مشترک، اصلا پدیده جدیدی نیست و بیش از سه دهه از اولین آشنایی ما با آن می‌گذرد. اما حالا در سال ۲۰۲۲، این دنیاهای مجازی با نام متاورس، رنگ و بوی واقعی به خود گرفته است. در این مقاله تلاش شده است تا به شما نشان دهیم متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چه طور می‌توان از آن درآمد داشت.

دنیای را تصور کنید که در آن همه چیز به دور از واقعیت‌های فیزیکی زندگی شما هستند. دنیایی مجازی که می‌توانید در آن کار کنید و کسب درآمد داشته باشید، در آن سرگرمی‌های مختلف را تجربه کنید، در کلاس‌های درس شرکت کنید، با دیگر مردم سرتاسر دنیا تعامل داشته باشید، یا حتی در دنیای آن ریلکس کنید.

دنیایی که هیچ حد و مرزی ندارد و هر چیزی که در تصورات‌تان وجود داشته باشد، به واقعیت تبدیل می‌شود. این تصوارت دیگر یک رویای دست نیافتنی نخواهند بود چرا که تمام این‌ها با متاورس به واقعیت تبدیل می‌شوند. متاورس که سال‌ها پیش تنها یک هسته خیالی برای ایجاد داستان‌های علمی تخیلی بود، حالا به لطف ارزهای دیجیتال، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم، به واقعیت تبدیل شده است.

البته که طبق باور خیلی‌ها، ما همین حالا هم در یک دنیای متاورس حضور داریم. به لطف سرویس‌هایی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما می‌گذارند و دنیای که بازی‌های ویدیویی آنلاین ایجاد کرده‌اند، مردم دائما با هم در تعامل هستند و به نوعی زندگی خود را در این فضاهای مجازی می‌گذرانند.

این باور شاید تا حدی صحیح باشد، اما متاورسی که ما امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم، فراتر از چیزی است که از طریق گوشی‌‌ها، کامپیوترها یا کنسول‌‌های بازی در حال تجربه‌اش هستیم. متاورس قصد دارد از طریق محصولات، سرویس‌ها، ارتباطات و ایجاد تعامل در زندگی مردم، ما را به کلی از دنیای فیزیکی رها کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم متاورس چیست و چه تاثیراتی در زندگی ما خواهد گذاشت.

متاورس چیست؟

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.

متاورس (Metaverse) به زبان کوتاه، یک فضای مجازی مشترک است. در این فضای مشترک، وارد دنیاهای مختلف سه‌بعدی می‌شویم که مردم هر کدام دارای یک نسخه دیجیتالی از خود خواهند بود.

از این طریق می‌توانیم با دیگر مردم دنیا بدون هیچ محدودیتی در ارتباط باشیم، از یک مکان به مکانی دیگر برویم، سرگرمی‌های مختلف را تجربه کنیم، کار کنیم، دوره‌های تحصیلی را پشت سر بگذاریم، در مسابقات ورزشی رقابت کنیم یا حتی در کنسرت یک خواننده محبوب شرکت کنیم.

متاورس را مثل شبکه‌‌های اجتماعی تصور کنید. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شبکه اجتماعی وجود دارد که اینستاگرام و توییتر در بین برترین‌های آن‌ها حضور دارند. یا می‌توانید آن را مثل دنیای بازی‌هایی نظیر Fortnite یا Minecraft تصور کنید که به لطف پلتفرم‌های گیمینگ، کاربران با هم در ارتباط و رقابت هستند.

اما فرق اصلی متاورس در این است که همه این دنیاهای مختلف را در یک دنیای مشترک به هم متصل می‌کند و شما به صورت مجازی در آن‌ها حاضر خواهید شد.

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، متاورس بیش از سه دهه پیش به مردم معرفی شد. برای اولین بار کلمه متاورس در یک کتاب علمی تخیلی به نام Snow Crash در سال ۱۹۹۲ به قلم نیل استیفنسن (Neal Stephenson) عمومی شد.

در این رمان سایبرپانکی، داستان شخصیتی به نام هیرو روایت می‌شود که در دنیای واقعی، شغل او پیک پیتزا است. اما در دنیای متاورس، هیرو یک جنگجوی شمشیر به دست است که هدف او نجات دنیا از یک ویروس دیجیتالی به نام Snow Crash است.

شاید این کتاب برای ۳۰ سال پیش باشد، اما می‌توان برای درک هرچه بیشتر متاورس، به فیلم‌هایی مانند Ready Player One، The Matrix، Minority Report، Avatar و Tron اشاره کرد. در این فیلم‌ها، مخصوصا فیلم Ready Player One، شخصیت‌های فیلم یک دنیای مجازی جذاب را تجربه می‌کنند که با کمک عینک‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی به واقعیت تبدیل شده‌اند.

روش‌های تجربه متاورس چیست؟

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.

صحبت از هدست‌های واقعیت مجازی شد. شاید یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که مردم در خصوص متاورس در سر دارند، چگونگی تجربه این دنیای مشترک مجازی است.

همانطور که اشاره شد، متاورس یک دنیای مجازی سه‌بعدی است. به همین دلیل برای تجربه آن هم نیاز به ابزاری دارید تا تجربه واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده را برای‌تان به ارمغان بیاورند.

در حال حاضر هدست‌های زیادی در بازار وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Valve Index، HTC Vive و Oculus Quest اشاره کرد. هرچند هدف اصلی تولید این هدست‌ها، ایجاد تجربه‌های جدید گیمینگ بوده است (و نتوانستند موفقیت قابل توجهی را به دست بیاورند)، اما حالا با سر و صدایی که متاورس به پا کرده، دوباره این هدست‌ها می‌توانند خودی نشان دهند. هرچند با وعده‌هایی که در خصوص متاورس داده شده، این هدست‌ها نمی‌توانند تجربه واقعی قابل قبولی را ایجاد کنند.

شرکت‌های تولید کننده هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، باید علاوه‌ بر اینکه هدست‌های قدرتمندی از نظر سخت‌افزاری ایجاد کنند، بلکه باید توانایی تولید انبوه آن‌ها را با قیمتی مناسب هم داشته باشند تا نیاز بازار را برطرف کنند. این هدست‌ها با اینکه باید بازی‌های ویدیویی را به خوبی اجرا کنند، در عین حال نباید تمرکز کامل خود را روی گیمینگ بگذارند، چرا که دنیای متاورس فراتر از بازی‌های ویدیویی خواهد بود.

در حال حاضر با وجود قوت گرفتن ایده و کانسپت‌های متاورس، مهم‌ترین چالش شرکت‌ها، همه‌گیر سازی و ایجاد یک متاورس، عرضه و تقاضای هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است.
دنیای متاورس را یک اتاق یا حتی یک سالن تصور نکنید که در آن ۲۰ آواتار مختلف در حال تعامل هستند.

در دنیای متاورس، تمام چیزهایی که در دنیای واقعی داریم، باید در دل دنیای مجازی قرار بگیرند. میلیون‌ها میلیون شخصیت مختلف با اهداف متفاوت. دنیای که در آن باید کسب درآمد وجود داشته باشد، دنیای که باید در آن تحصیل و پیشرفت وجود داشته باشد و دنیای که در آن سرگرمی، دوستی و رقابت وجود خواهد داشت.

از مهم‌ترین پروژه‌های هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌توان به هدست واقعیت مجازی شرکت متا ( فیسبوک) و هدست واقعیت افزوده مایکروسافت دانست. شرکت متا قطعا روی نسل جدیدی از هدست‌های Oculus کار می‌کند که بتواند خواسته‌ها و تصورات این شرکت از دنیای متاورس را پیاده کند.

مایکروسافت نیز با عرضه دو نسل از هدست‌های قدرتمند HoloLens، توانسته تجربه خوبی را در دنیای واقعیت‌های افزوده ایجاد کند. حال این شرکت روی نسل سوم این هدست‌ها کار می‌کند. طبق وعده‌ای ساتیا نادلا، مدیر حال حاضر شرکت مایکروسافت، نسل سوم HoloLens بیش از پیش با محوریت استفاده توسط عموم مردم طراحی خواهد شد.

ویژگی‌های متاورس چیست؟

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.

در ادامه با برخی از ویژگی‌ها متاورس آشنا خواهیم شد تا تصور بهتری نسبت به این دنیای مجازی به دست بیاوریم.

دنیایی بدون توقف
تمامی وقایع و تجاربی که در متاورس شکل می‌گیرند، همگی مداوم و بدون توقف هستند. این دنیا هیچگاه متوقف نخواهد شد، هیچ دکمه ری‌استارت و ریستی در کار نخواهد بود و همه چیز مانند یک دنیای واقعی است. اینطور نیست که وقتی شما هدست خود را کنار بگذارید و از دنیای آن بیرون بیایید، تمامی اتفاقات درون آن متوقف شوند بلکه همه چیز به کار خود ادامه خواهد داد.

دنیایی همیشه زنده
همه اهداف، تجارب، سرویس‌ها، بازی‌ها، کلاس‌ها و هر چیز دیگری در متاورس، به صورت هم‌زمان (Real-Time) رخ خواهند داد. در هر گوشه از دنیای آن یک اتفاق مختلف در حال رخ دادن است. همچنین همه محتواها، تجربه‌ها یا حتی اطلاعات در این دنیای مجازی در هر زمانی در دسترس خواهد بود.

دنیایی بدون محدودیت در تعداد کاربران
حتی اگر همه ۷ میلیارد و ۹۱۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر بخواهند وارد دنیای متاورس شوند، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. هرچند که دور از ذهن است چنین تعدادی بخواهند حالا حالاها وارد متاورس شوند، اما این دنیای مجازی می‌تواند میلیون‌ها کاربر از سرتاسر دنیای فیزیکی را در خود جا دهد. حتی همه این تعداد کاربران می‌توانند یک رویداد (مثلا یک کنسرت موسیقی مجازی) را به صورت همزمان تجربه کنند.

دنیایی تعامل‌پذیر از اطلاعات و ابزارهای مشترک
همین حالا هم اطلاعات و ابزارهای دیجیتالی مختلفی در پلتفرم‌های مجازی مختلف توسط مردم به اشتراک گذاشته شده است. در دنیای متاورس نیز این مسئله بیش از پیش نقش حیاتی پیدا می‌کند و حتی می‌‌تواند به یک تجارت تبدیل شود. این اطلاعات و ابزار می‌توانند یک سری سرگرمی‌ باشند یا حتی یک مبحث آموزشی (مانند یادگیری زبان خارجی) که مردم سرتاسر دنیا برای یادگیری آن‌ها حاضر به پرداخت ارز دیجیتال هستند.

دنیایی با قابلیت شخصی‌سازی
هر زمانی که کاربران بخواهند، این امکان وجود دارد تا آواتارها یا هویت دیجیتالی خود را در دنیای متاورس تغییر دهند. تغییرات شخصیتی، ظاهری یا حتی تغییراتی بر اساس مود و حالت روزانه یک کاربر، از جمله این شخصی‌سازی‌ها محسوب می‌شود. حتی شرکت‌های ریز و درشت (حتی نایک و آدیداس) و هنرمندان مختلف همین حالا مشغول طراحی و ایجاد آیتم‌های پوشیدنی و شخصی‌سازی هستند تا کاربران با خرید آن‌ها، آواتارهای خود را شخصی‌سازی کنند.

کاربرد متاورس چیست؟

در بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌های مرتبط با موضوع متاورس، هدف خالق آن اثر، گریزگرایی بود. فرار از دنیای شلوغ و پر هرج و مرج به یک آینده‌ای پر زرق و برق در یک شهر آرمانی. اما مسئله متاورس در دنیای امروزی و چیزی که حالا به حقیقت پیوسته است، با این داستان‌ها فرق دارد.

شاید سال‌های سال پس از نگارش این مقاله، تکنولوژی اجازه دهد به چنین آینده‌ای دست پیدا کنیم. در حال حاضر با متاورسی سر و کار داریم که تمرکز اصلی آن روی ارتباط با دیگران، به خصوص از طریق دنیای بازی‌های ویدیویی است. متاورس امروزی، در حال حاضر یک بازی با جهان‌باز (Open World) و تجاربی مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با هم رقابت کنند، دوستان جدیدی پیدا کنند و خارج دز دنیای امروزی، با یکدیگر تعامل داشته باشند.

این اولین قدم‌های متاورسی است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا معرفی کرد و شرکت‌های بزرگی مانند اپیک گیمز با بازی Fortnite و مایکروسافت با بازی Minecraft اولین قدم‌های آن را برداشته‌اند.

در این متاورس‌ها که به زودی با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد، شامل انواع فعالیت‌ها در دنیایی آزاد با قابلیت تعاملات اجتماعی هستند. هر یک از آن‌ها دارای یک اقتصاد مجازی هستند که ریشه آن‌ها به دنیای واقعی ما متصل است. این سیستم اقتصادی، در آینده‌ای نزدیک به لطف ارزهای دیجیتال تبدیل به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری دیجیتال، سهام‌داری دیجیتال، ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض و خرید و فروش املاک دیجیتال، محصولات دیجیتال و خیلی موارد دیگر خواهد شد.

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.

در حقیقت می‌توان گفت بازی‌های ویدیویی آنلاینی که باعث تعامل کاربران با یکدیگر می‌شدند، خیلی وقت است که زمینه متاورس را فراهم کرده‌اند و ما در حال قدم گذاشتن به سمت دنیایی فراتر از این بازی‌ها هستیم.

همین حالا دنیای متاورس راه را برای صنایع مختلفی باز کرده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دنیای هنر از جمله هنرهای بصری، انیمیشن، فیلم و موسیقی اشاره کرد. حتی جالب است بدانید کنسرتی هم به زبان فارسی در دنیای متاورس برگزار شد. خارج از این موارد، موضوعاتی نظیر فرهنگ،‌ خرید آنلاین و موقعیت‌های اقتصادی جدید در خصوص مواردی نظیر املاک و ارزهای دیجیتال، به دنیای متاورس قدم گذاشته‌اند.

شاید گیمینگ در حال حاضر بزرگ‌ترین بخش تشکیل دهنده متاورس باشد، اما از حالا به بعد، دنیای متاورس قطعا پای خود را فراتر از این بازی‌ها خواهد گذاشت. تصور کنید بتوانید در دنیای متاورس خرید و فروش ملک انجام دهید،‌ روی یک NFT باارزش سرمایه‌گذاری کنید، زمین دیجیتال بخرید، با هنرمندهای محبوب خود دیدار کنید، در فستیوال‌ها و کنسرت‌های مجازی شرکت کنید و هر چیز مجازی دیگری که می‌توان روی آن دست گذاشت. شاید باورش سخت باشد،‌ اما همه این مواردی که مثال زدم، همین حالا در دنیای متاورس انجام شده و بسیاری از مردم آن را تجربه کرده‌اند.

کجا می‌توان متاورس را تجربه کرد؟

حال بد نیست با اولین دروازه‌های ورودی به دنیای متاورس آشنا شویم. قطعا برای بسیاری از کاربران سوال پیش می‌آید که روش‌های ورود به دنیای متاورس چیست و چطور می‌توان آن را تجربه کرد. در ادامه این مقاله کوین نیک مارکت با برخی از برترین پروژه‌های متاورس آشنا خواهیم شد.

Decentraland

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.
متاورس دیسنترالند

دیسنترالند یک شهر مجازی است که توسط خود کاربران ساخته و نظارت می‌شود. این شهر که روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده، نیازمند به یک سیستم سخت‌افزاری قوی است تا بتواند با پشتیبانی هدست‌های واقعیت مجازی، تجربه متاورس را برای‌مان فراهم کند.

در دیسنترالند، وارد یک دنیای کاملا غیرمتمرکز خواهید شد و در آن می‌توانید آواتارهای خود را بسازید. با ارز دیجیتالی که در اختیار دارید، می‌توانید در این دنیا یک زمین خریداری کنید و خانه خود را در آن بسازید. همچنین سرگرمی‌ها و بازی‌های متنوع، یکی از روش‌هایی هستند که کاربران می‌توانند در آن تعامل داشته باشند.

دنیای دیسنترالند از یک بازار خرید و فروش NFT هم برخوردار است. در کنار آن‌، می‌توانی دبرای آواتارهای خود نیز پوشاک و آیتم‌های جذاب خریداری کنید. فستیوال‌های مختلفی هم در این متاورس برگزار می‌شوند تا مردم با یکدیگر تعامل داشته باشند.

اما یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های دیسنترالند، وجود سفارت‌خانه‌هایی است که به نمایندگی هر کشور ایجاد شده‌اند. در حال حاضر همه کشورها در این متاورس وجود ندارند، اما قرار دادن این ویژگی یکی از اتفاقات جالب دنیای متاورس محسوب می‌شود. در این دنیا، همه کاربران می‌توانند روی قوانین متاورس دیسنترالند رای‌گیری کنند.

Roblox

روبلاکس یک پلتفرم گیمینگ است که نه فقط در آن بازی‌های آنلاین انجام می‌شود، بلکه به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بازی خود را بسازند و به دیگران اجازه بازی دهند. این پلتفرم سعی کرده تا نقش بسیار بزرگی در دنیای متاورس داشته باشد. در حالی که تجربه این بازی رایگان است، اما کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال این بازی را با نام Rubux خریداری کنند تا بتوانند برای بازی خود افزونه‌های مختلف تهیه کنند.

در این بازی هم قادر هستید آواتارهای خود را بسازید و آیتم‌های مختلفی برای آن تهیه کنید. ساخت آیتم‌های مختلف برای آواتارها و فروش آن‌ها، یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق Roblox محسوب می‌شود. این پلتفرم در سال اخیر میزبان کنسرت‌های مجازی با حضور آرتیست‌های مختلفی از جمله Lil Nas X، KSI و Twenty One Pilots بوده است تا بتواند افراد بیشتری را جذب متاورس خود کند.

Ready Player Me

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.
ساخت آواتار برای دنیای متاورس

در این پلتفرم که توسط Wolf3D طراحی شده، کاربران اجازه خواهند داشت تصویر کلی خود را به صورت سه‌بعدی طراحی کنند. ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم رایگان است. تنها کافی است وارد سایت Ready Player Me شوید و آواتار منحصربه‌فرد خود را مشابه با مشخصات ظاهری خودتان ایجاد کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید، آپلود یک تصویر سلفی از خودتان است. سپس به برنامه اجازه می‌دهید تا نسخه دیجیتالی‌تان را ایجاد کند. سپس می‌توانید با شخصی‌سازی آن، می‌توانید از مدل خود برای انجام بازی‌ها استفاده کنید.

اخیرا این پلتفرم یک هاب به نام Ready Player Me Hub را راه‌اندازی کرده که به شما اجازه می‌دهد آواتارهای خود را در پلتفرم‌هایی از جمله VRChat، LIV.tv و SideQuest استفاده کنید.

از دیگر پلتفرم‌هایی که سعی دارند به‌نوعی اولین قدم‌های دنیای متاورس را بردارند، می‌توان به بازی‌های زیر اشاره کرد:

  • Minecraft
  • Fortnite
  • The Sandbox
  • Axie Infinity
  • Pixel Verse
  • Trove

بزرگ‌ترین شرکت‌های مرتبط با متاورس

با اینکه برخی پلتفرم‌ها و بازی‌های مرتبط با متاورس را معرفی کردیم، اما قطعا این شرکت‌های بزرگ فناوری و سرگرمی هستند که می‌توانند معنی واقعی متاورس را برای ما به ارمغان بیاورند. در ادامه با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که در حال آماده‌سازی متاورس خود هستند آشنا خواهیم شد.

مایکروسافت

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.
هدست واقعیت افزوده Hololens 2 مایکروسافت

مایکروسافت از جمله شرکت‌هایی است که سعی کرده در خصوص تکنولوژی‌های برتر و ترند، در بین اولین‌ها قرار بگیرد. این حرف را می‌توان با حضور مایکروسافت در پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از روش‌های پرداختی ثابت کرد. مایکروسافت جزو اولین غول‌های فناوری دنیا محسوب می‌شود که به کاربران خود اجازه داد تا برای پرداخت محصولات و سرویس‌های خود، از ارز دیجیتال استفاده کنند.

حال مایکروسافت با توانایی‌ها و ابزارهای مختلفی که در دست دارد، یکی از شرکت‌های بزرگی محسوب می‌شود که یکی از اهداف خود را ایجاد یک متاورس یکپارچه قرار داده است. یکی از برنامه‌های مایکروسافت برای متاورس خود، ایجاد فضایی برای کسب و کارها و مخصوصا شرکت‌ها است تا بتوانند به دور از عملیات‌های فیزیکی، در دنیای متاورس پروژه‌های خود را همزمان با دنیای فیزیکی پیش ببرند.

مایکروسافت از همه ابزار لازم برای دستیابی به چنین امری برخوردار است. مجموعه کاملی از ابزارهای آفیس، پلتفرم‌های تعامل مانند لیکندین و مایکروسافت تیم، سرورهای ابری قدرتمند،‌ صاحب بزرگ‌ترین بیس کاربران سیستم‌عامل روی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها، پلتفرم ایکس‌باکس و سرویس ایکس‌باکس گیم‌پس و ایکس‌باکس لایو و حتی ابزارهای سخت‌افزاری مانند مایکروسافت HoloLens که پیش‌تر به آن اشاره کرده بودیم.

فیسبوک (متا)

متاورس فیسبوک متا
متاورس فیسبوک متا

همانطور که مایکروسافت سعی کرده در خصوص تکنولوژی همیشه در بین اولین‌ها باشد، فیسبوک هم در طرف مقابل همیشه سعی کرده از نظر مسائل شهروندی اینترنتی و ارتباط میان مردم، جزو اولین‌ها قرار بگیرد. فیسبوک که حالا با نام متا خود را مطرح کرده، برترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی از جمله واتساپ و اینستاگرام را در اختیار دارد.

در حقیقت این خود فیسبوک و مدیرعامل آن یعنی مارک زاکربرگ بود که باعث شد عبارت متاورس مورد توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها قرار بگیرد. زاکربرگ در کنفرانس کانکت ۲۰۲۱ دیدگاه خود نسبت به یک دنیای متاورس از سوی فیسبوک را به کاربران نشان داد، جایی که در آن دنیاهای دوبعدی و سه‌بعدی به صورت مجازی با هم ادغام شده‌اند و کاربر را به فضایی خارج از دنیای فیزیکی می‌برند.

در دنیای متاورس فیسبوک، علاوه بر وجود ابزارهای ارتباطی مانند واتساپ، مسنجر و اینستاگرام، ابزارهای بسیار زیادی وجود خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به خانه‌های مجازی، دفاتر مجازی و موقعیت‌های تجاری و اقتصادی برای کسب و کارها اشاره کرد. کاربران در دنیای متا، می‌توانند هر تصور و تخیلی که در سر می‌پرورانند را عملی کنند.

دنیای متاورس فیسبوک، با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت‌های افزوده، اجازه می‌دهد تا دنیاهای دیجیتالی و فیزیکی با هم ادغام شوند. فیسبوک برای دستیابی کاربران خود به بهترین تجربه متا، پروژه هدست ویژه‌ای را با نام Project Cambria نیز معرفی کرد که در دست طراحی و توسعه قرار دارد.

آمازون

آمازون بزرگ‌ترین شرکت خرید و فروش محصولات آنلاین است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی و سرگرمی‌های خانگی مانند فیلم و سریال و بازی‌های ویدیویی ورود کرده است. آمازون قصد دارد با استفاده از تکنولوژی‌های بلاکچین در دنیای متاورس یک اقتصاد مجازی راه‌اندازی کند تا بتواند به پشتیبانی از مشتریان خود در این فضا نیز ادامه دهد.

والت دیزنی

والت دیزنی بزرگ‌ترین شرکت سرگرمی فیلم، سریال و انیمیشن است که زیرمجموعه‌های عظیمی مانند پیکسار، مارول و لوکاس فیلم را در اختیار دارد. دیزنی قصد دارد تا پارک‌های موضوعی خود را نیز به صورت مجازی در دنیای متاورس، به کمک هوش مصنوعی، رباتیک و دیگر تکنولوژی‌های پیشرفته، به ثمر بنشاند.

انویدیا

اندیویا به عنوان یکی از پیشگامان سخت‌افزاری سعی دارد تا در دنیای متاورس جزو اولین‌ها قرار بگیرد. این شرکت با خلق Nvidia Omniverse سعی دارد دنیا‌های مجازی مختلف را با هم ترکیب و در کنار هم قرار دهد. یکی از نقاط قوتی که انویدیا در این زمینه برخوردار است، هوش مصنوعی محسوب می‌شود. این شرکت سعی دارد تا ایجاد نسخه دوقلوی مجازی شرکت‌ها، ساختمان‌ها و کارخانه‌ها، متاورس خاص خود را در اختیار داشته باشد.

نقش بلاک‌چین در متاورس چیست؟

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.

به متاورس همانند یک محیط گرافیکی رندر شده در فضای اینترنت نگاه کنید که برخلاف مشاهده آن (مانند بازی‌ها) از طریق صفحه نمایش، با ابزارهایی مانند هدست واقعیت مجازی خودتان وارد آن می‌شوید.

همچنین با ابزارهایی نظیر دستبند فبیسبوک و دیگر شرکت‌هایی که مشغول به طراحی‌شان هستند، قادر خواهیم بود با ابزارها و وسایل درون متاورس، تعامل داشته باشیم. با آواتار خود می‌توانیم شخصیت خاص خود را داشته باشیم، در هرجای دنیای آن قدم بگذاریم، با دیگران تعامل داشته باشیم و افراد جدیدی را پیدا کنیم.

همانطور که متوجه شده‌اید، شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک قصد ورود به متاورس را دارند و بدون شک، هدف اصلی آن‌ها پولسازی است. اما نکته مثبتی که وجود دارد، عدم مالکیت آن‌ها بر فضای متاورس است.

این شرکت‌ها یک گوشه از متاورس را تشکیل خواهند داد و هر شخصی که بخواهد می‌تواند از مزایای آن‌ها استفاده کند و بابتش ارز دیجیتال پرداخت کند. اما مالکتی متاورس به طور کلی در اختیار هیچ کدام از این شرکت‌ها نیست. نه فقط شرکت‌ها، بلکه هیچ ارگان و دولتی هم متاورس را کنترل نخواهد کرد.

این ویژگی مهم به لطف تکنولوژی بلاکچین‌های عمومی به دست خواهد آمد تا علاوه بر امنیت بالای متاورس، جلوی هرگونه کلاهبرداری هم از آن گرفته شود. وقتی هم که بلاکچین یکی از ستون‌های اصلی متاورس باشد، بنابراین ارزهای دیجیتال نیز نقش حیاتی را در دنیای آن بازی خواهند کرد.

به دلیل اینکه هنوز دنیای متاورس در حد یک کانسپت است و توسعه آن به تازگی شروع شده، به طور کامل مشخص نیست سیستم مالی در آن چگونه خواهد بود. اما اینطور به نظر می‌رسد که هر دنیای متاورس، دارای ارز دیجیتال خاص خود خواهد بود.

دقیقا همانطور که هر بلاکچین دارای ارز دیجیتال خاص خود است. اگر دنیاهای متاورس روی بلاکچینی نظیر اتریوم توسعه یابند، ارزهای دیجیتال متاورس می‌توانند از استانداردهای توکن‌های اتریوم بهره‌مند شود و قابلیت تعویض داشته باشند.

همچنین یکی از پای‌ ثابت‌های متاورس، بدون شک توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) خواهد بود. مانند انواع هنرهای بصری و سه‌بعدی، جواهرات، آیتم‌های مربوط به آواتارها و همچنین زمین‌ها، املاک، دفاتر و غیره.

نقش ارزهای دیجیتال در متاورس چیست؟

متاورس چیست، ارزهای دیجیتال چه نقشی در آن دارند و چطور می‌توان از آن درآمد داشت.
ارزهای دیجیتال در متاورس

قطعا زمانی که مردم بخواهند وارد یک دنیای دیجیتالی شوند که داده‌ها و اطلاعات به‌مراتب بیشتری از آن‌ها نسبت به شرایط حال حاضر در معرض عموم قرار می‌گیرد، حفظ حریم شخصی اهمیت بالایی پیدا می‌کند. در کنار این مسئله، اگر متاورس قرار است به یک واقعیت جذاب تبدیل شود، حتما نیاز به سیستم مالی بسیار قوی دارد.

سرویس‌های مالی و سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها، مطمئنا از دیگر خواسته‌های کاربران در دنیای متاورس خواهند بود. بنابراین می‌توان با یک دو دوتای ساده به این نتیجه رسید که هیچ سروری و سیستم متمرکزی قادر نیست علاوه‌بر اینکه حریم شخصی میلیون‌ها کاربر را حفظ کند، در عین حال سیستم اقتصادی مطمئنی را ارائه دهد.

این دقیقا همانجایی است که تکنولوژی ارزهای دیجیتال وارد می‌شود. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم اگر ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین نبود، شاید امروز خبری هم از متاورسی که در خصوص آن صحبت می‌کنیم هم نبود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، شرکت‌های مختلفی در مسیر ساخت متاورس قدم گذاشته‌اند که ابتدایی‌ترین آن‌ها، بازی‌های جهان‌بازی هستند که سیستم‌های مالی غیرمتمرکز خود را طراحی کرده‌اند. در حال حاضر متاورسی مانند Decentraland و The Sandbox با خلق دنیای خود و ترکیب آن با ارزهای دیجیتال، به گیمرها این امکان را می‌دهند تا در فضای خود خانه، پارک‌های موضوعی و چیزهای مختلف دیگر بسازند و از طریق آن‌ها درآمدزایی داشته باشند.

Decentraland از ارز دیجیتالی به نام مانا (Mana) استفاده می‌کند که قادر هستید آن را از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید. در این متاورس، می‌توانید از طریق سرگرمی‌های مختلف، خرید و فروش ملک و کارهای دیگر، ارز دیجیتال مانا به دست بیاورید.

از دیگر برجسته‌ترین بازیکنان دنیای ارزهای دیجیتال در متاورس، می‌توان به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) اشاره کرد. وجود این توکن‌ها اجازه می‌دهد تا مالکیت کامل هر چیزی در دنیای متاورس، از جمله شخصیت‌ها، آیتم‌ها، زمین‌ها و ملک‌های مجازی و موارد دیگر، برای یک کاربر تضمین شود. جالب است بدانید یک زمین مجازی NFT در دیسنترالند با قیمت ۹۰۰ هزار دلار خریداری شده است.

وجود ارزهای دیجیتال در متاورس اجازه می‌دهد تا قابلیت تعامل‌پذیری هم بین دنیاهای مختلف ایجاد شود. برای مثال شما صاحب یک سری آیتم ارزشمند در دسنترالند هستید. می‌توانید با فروش آن‌ها، ارزهای دیجیتال خود را به متاورس بازی‌هایی نظیر Fortnite منتقل کنید و آیتم مورد نظر خود را برای کارکترتان بخرید.

حال تصور کنید شرکت‌های بزرگی نظیر مایکروسافت و فیسبوک متاورس‌های مورد نظر خود را عملی کنند و ارزهای دیجیتال فراتر از خرید و فروش آیتم‌های بازی شوند. آن‌گاه می‌توان انتظار رشد قابل توجه محبوبیت ارزهای دیجیتال را داشت.

مهم‌ترین ارزهای دیجیتال متاورس برای کسب درآمد

تریدرها و سرمایه‌گذاران باهوش خوب می‌دانند که متاورس دیر یا زود به شکل واقعی خود خواهد رسید. این باور باعث ایجاد یک سوال مهم می‌شود. ارزهای دیجیتال متارس چیست و برای کسب درآمد روی کدام‌ها باید سرمایه‌گذاری کرد؟

فعلا نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد کدام ارزها پایه‌گذار اصلی متاورس‌های بزرگی خواهند بود که مایکروسافت، اپیک گیمز یا انویدیا به دنبال آن‌ها هستند. شاید اتریوم 2.0 بتواند زمینه را برای این شرکت‌ها آماده کند یا شاید هم تکنولوژی‌های پیشرفته بلاکچین کاردانو این کار را انجام دهد. اما

در حال حاضر از جمله مهم‌ترین ارزهای دیجیتال مرتبط با دنیای متاورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارز دیجیتال مانا (MANA)

همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، دیسنترالند (Decentraland) یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حال حاضر متاورس محسوب می‌شود. در این پلتفرم شما می‌توانید دنیای خود را هرجور که می‌خواهید بسازید و در آن گشت و گذار کنید. قادر هستید با گوشی، کامپیوتر و هدست واقعیت مجازی خود در دنیای مجازی دسنترالند حاضر شوید.

ارز دیجیتالی که در این دنیای مجازی استفاده می‌شود، مانا نام دارد. مانا اجازه می‌دهد تا انواع و اقسام تعاملات، از جمله خرید محصولات و سرویس و از همه‌ مهم‌تر، سرمایه‌گذاری در این سرزمین را انجام دهید.

نکته مثبت در خصوص ارز دیجیتال مانا، تثبیت آن در دنیای ارزهای دیجیتال متاورس است. چرا که می‌توانید آن را در اکثر صرافی‌ها خرید و فروش کنید. رشد متاورس دیسنترالند باعث شد تا این ارز دیجیتال با یک رشد قیمت تند و تیز ۴۰۰ درصدی، به ۴ دلار برسد. البته لازم به ذکر است که این ارز دیجیتال در شبکه بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. بنابراین با وجود امنیت بالای این رمزارز، باید حواس‌تان به قیمت گس اتریوم آن هم باشد.

ارز دیجیتال سند (SAND)

در سندباکس کاربران می‌توانند زمین‌ها و دیگر آیتم‌ها رای مجازی را با ارز دیجیتال متاورس به نام SAND خریداری کنند. با کمک این ارز دیجیتال، هر چیزی در این متاورس را می‌توان پولسازی کرد و درآمد داشت. جالب است بدانید که این بازی با پشتیبانی SoftBank همراه شده است که یکی از بانفوذ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود. در این متاورس می‌توانید بازی خود را بسازید، زمین مجازی خود را داشته باشید، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید یا حتی با بازی کردن پولدار شوید.

ارز دیجیتال اطلس (ATLAS)

دنیای Star Atlas اجازه می‌دهد تا فراتر از آب‌ها و خشکی‌ها قدم بگذارید و این بار به کهکشان سفر کنید. در این بازی قادر هستید فضا پیمای خود را بسازید و در یک کهکشان متاورس متفاوت سفر کنید، عضو یک حزب شوید یا یک گروه خاص ایجاد کنید و دنیایی را بسازید که برای خودتان است.

این متاورس کهکشانی، با توکنی به نام ATLAS قدرت گرفته است که روی بلاکچین متاورس سولانا (Solana) اجرا شده. نکته مثبت در خصوص این بلاکچین، سرعت و امنیت بسیار بالاست. با اینکه اتریوم چنین ویژگی‌هایی را در اختیار کاربران می‌گذارد، اما سولانا از مشکلات مقیاس‌پذیری رنج نمی‌برد و هزینه کارمزد آن به اندازه گس بالا نیست.

با در اختیار داشتن این ارز دیجیتال، می‌توانید آیتم‌ها، فضاپیماها، زمین‌ها و حتی نیروهای جدید خریداری کنید. همچنین یک پول محلی به نام POLIS در این بازی وجود دارد که برای مدیریت دنیای خود که آن را ساخته‌اید، مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اطلس قابل خریداری است.

ارز دیجیتال اکسی (AXS)

بازی Axie Infinity روزانه بیش از نیم میلیون بازیکن دارد. این بازیکنان با در اختیار داشتن توکنی به نام AXS می‌توانند به نوعی روی آیتم‌ها و شخصیت‌های این بازی سرمایه‌گذاری کنند. در این بازی می‌توان قلمروهای جدید ساخت، منابع نایاب پیدا کرد و به مبارزه پرداخت یا در یک ماجراجویی به دنبال گنج گشت.

شخصیت‌های این بازی که Axies نام دارند، توکن‌های غیرقابل تعویضی هستند که می‌توان با در اختیار داشتن آن‌ها، فروخت‌شان و به درآمد رسید. برخی از این اکسی‌ها به قیمت ۱۰۰ هزار دلار هم فروخته شده‌اند که این موضوع به نایاب بودن آن‌ها بستگی دارد. هرچند جالب است بدانید که گران‌ترین اکسی به قیمت ۳۰۰ اتریوم و رکورد فروش این بازی به حجم ۱ میلیارد معامله رسیده است.

این ارز دیجیتال نیز مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال متاورس، بر اساس بلاکچین اتریوم هستند. هرچند این ارز دیجیتال را می‌توان با دیگر کریپتوها از جمله ارزهای فیات و خود اتر معامله کرد.

از دیگر ارزهای برتر دنیای متاورس می‌توان به رمزارزهای زیر اشاره کرد:

  • TLM (Alien Worlds)
  • Enjin
  • ILV (Illuviun)
  • Gala Games (GALA)
  • Flow
  • WEMIX
  • NetVRk

سخن پایانی؛ آیا ارزهای دیجیتال کلید متاورس هستند؟

بلاکچین پایه اصلی متاورس است و NFTها و ارزهای دیجیتال کلید دستیابی به آن هستند. با NFTها، کاربران می‌توانن به طیف وسیعی از ابزارها و آیتم‌های دیجیتال مختلف (از ملک گرفته تا کسب و کارهای مجازی و لباس برای آواتار) دست پیدا کنند و بتوانند مهر مالکیت خود را به طور رسمی روی آن‌ها بزنند. به لطف بلاکچین‌های متاورس، NFTهایی که خریداری می‌کنید امن هستند و نسبت به هرگونه هک یا خرابکاری، در امان خواهند بود.

وجود ارزهای دیجیتال نیز به کلی سیستم اقتصادی و مالی دنیای متاورس را ممکن خواهد ساخت. هرچند که نباید فراموش کنیم با اینکه تکنولوژی بلاکچین به سرعت در حال پیشرفت است و به خوبی جای خود را در دنیای امروزی تثبیت کرده، اما متاورس‌های مختلف هنوز برای رسیدن به درصد قابل قبولی از تکامل، نیاز به زبمان دارند.

 

 

منبع کوین‌نیک مارکت
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.