تاکسی بلاک‌چینی چگونه کار می‌کند؟

فعالیت اسنپ و تپسی با ورود فناوری بلاک‌چین به حوزه تاکسی‌های آنلاین، احتمالا ادامه می‌یابد. اما آیا با حذف واسطه‌ها تاکسی بلاک‌چینی، امکان ایجاد مشکلاتی مانند به خطر افتادن امنیت مسافران و رانندگان وجود دارد؟

با وجود اینکه حذف واسطه‌ها میان مسافر و راننده در تاکسی بلاک‌چینی می‌تواند مزیت‌های بسیار خوبی داشته باشد، اما ممکن است باعث مشکلاتی نیز شود، چرا که دیگر کنترلی بر این بازار وجود نخواهد داشت.

وجود نظارت در سیستم تاکسی‌های آنلاین به دلیل وجود مشکلات مختلف، همواره لازم و ضروری است، بنابراین فناوری بلاک‌چین که موجب حذف واسطه‌ها می‌شود، چگونه بر تاکسی‌های اینترنتی نظارت می‌کند؟

تاکسی بلاک‌چینی، اسنپ و تپسی را حذف نمی‌کند

برخلاف تصور عمومی که حذف واسطه‌ها در تاکسی بلاک‌چینی به معنای حذف شرکت‌های تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و تپسی است، در سیستم تاکسی بلاک‌چینی، به دلیل عدم بلوغ فناوری بلاک‌چین در تامین امنیت کاربران، بخشی از کار به شیوه سنتی انجام می‌شود.

در حقیقت در سامانه تاکسی اینترنتی بلاک‌چین، تمامی شرکت‌های تاکسی‌ آنلاین و رانندگان آن‌ها زیر نظر فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌کنند. اما ابتدا رانندگان در ناوگان خود احراز هویت شده و سپس با سیستم بلاک‌چین کار می‌کنند.

همچنین، هنگامی که مسافر درخواست خودرو می‌دهد، درخواست ابتدا به شرکت‌های تاکسی آنلاین ابلاغ شده و پس از فاصله کوتاهی به رانندگان می‌رسد تا قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند، تا مسافر دست به انتخاب بزند.

تاکسی بلاک‌چینی تاکسی اینترنتی

 

احراز هویت رانندگان و مسافران

با اینکه ظاهرا در سیستم تاکسی آنلاین بلاک‌چین واسطه‌‌ای میان راننده و مسافر وجود ندارد، اما در حقیقت شرکت‌های حمل‌ونقل همچنان به صورت غیرمتمرکز بر روی رانندگان و مسافران خود کنترل دارند و آن‌ها را احراز هویت می‌کنند.

دلیل حذف نشدن شرکت‌های تاکسی اینترنتی در فناوری بلاک‌چین، این است که در صورت بروز مشکلات احتمالی برای رانندگان و مسافران، منبع مشخصی باید برای پیگیری مشکلات و ایرادات وجود داشته باشد.

براساس گزارش‌ به دست آمده، همه فعالیت‌ها در شیوه کار تاکسی‌های اینترنتی جدید بر بستر بلاک‌‌چین نیست، اما بازیگران حوزه تاکسی‌ اینترنتی مانند اسنپ، ماکسیم و … با استفاده از این فناوری می‌توانند در یک حوزه رقابتی، کاربران بیشتری جذب کنند.

فناوری بلاک‌‌چین در تاکسی اینترنتی به عنوان قراردادی هوشمند عمل می‌کند، تا قوانین کلی دستکاری نشوند، میزان کمیسیون دریافتی متغیر باشد و شرکت‌های تاکسی آنلاین بتواند با یکدیگر به رقابت بپردازند و انحصار در این حوزه از بین برود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.