آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

اگر نگاهی به زندگی امروزی خود بیاندازیم، می‌بینیم که بخش بزرگی از ساعات روز و شب ما به ابزارهای آنلاین گوناگون اختصاص یافته است. اما تمامی این پلتفرم‌ها، صرفا ابزاری برای سرگرمی نیستند و گاهی می‌توان از آن ها برای مقاصد مهم‌تر نیز استفاده کرد.

لینکداین یکی از کاربردی ترین پلتفرم هایی است که می تواند به ابزار خوبی برای کسب و کار شما بدل شود. تنها کافی‌ست کمی نحوه کار کردن با آن را یاد بگیرید و با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید. اما اگر هنوز عضو شبکه اجتماعی لینکداین نشده‌اید و یا عضو آن هستید و چندان با نحوه کار و عملکرد آن آشنا نیستید، جای نگرانی نیست؛ برای آشنایی با راهنمای جامع و تخصصی عضویت و آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین همراه فاواپرس باشید.

در این مطلب می‌خوانید: + نمایش

در این مقاله قصد داریم به آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین بپردازیم و مواردی از قبیل ساخت اکانت لینکداین یا حذف اکانت لینکداین و همه موارد مربوط به آن را با زبانی ساده برای شما بیان کنیم، پس اگر شما هم به دنبال این موضوع هستید که ابتدا چگونه یک حساب لینکداین ایجاد کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

لینکداین چیست؟

لینکداین در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکداین تنها به این موضوع محدود نمی شود و کاربران این شبکه اجتماعی می توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت می کنند، آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

همچنین می توان از این سیستم برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد نیز استفاده کرد. این موضوع چندان مسئله عجیبی نیست؛ کافیست سری به صفحات اشخاص یا شرکت های مختف بزنید تا از این مسئله با خبر شوید. علاوه بر این، محدود به داشتن یک حساب کاربری نیستید و می توانید با در اختیار داشتن چند اکانت مختلف، استفاده های متعددی از لینکداین داشته باشید. کار کردن با این پلفترم نیز بسیار راحت تر از چیزیست که فکرش را می کنید.

برای شروع همانند فیسبوک یا هر شبکه اجتماعی دیگری می بایست دستی به ظاهر پروفایل خود بکشید و اطلاعات مناسبی از خود در آن درج کنید. پس از آن هم می بایست در دنیای بزرگی که توسط افراد مختلف شکل گرفته به دنبال افرادی بگردید که علایق مشترکی با آن ها دارید. در کنار این موضوع، لینکداین هم ارتباط با افراد مختلفی را به شما معرفی می کند که در ارتباط بودن با آن ها می تواند برای تان بسیار مفید باشد.

چرا از لینکداین استفاده کنیم؟

امروزه بسیاری از کسب و کارها برای پایش و استخدام کارمندان خود به سراغ پروفایل‌های لینکداین می‌روند. به همین دلیل است که ساخت یک حساب کاربری حرفه‌ای لینکداین می‌تواند در پیدا کردن شغل آتی، تاثیر بسزایی داشته باشد. پس از ثبت نام در لینکداین می‌توانید اطلاعات تکمیلی خود را به صفحه پروفایل کاربری اضافه کنید که معمولاً شامل خلاصه‌ای از مهارت‌ها و سوابق کاری می‌شود و نقش یک رزومه آنلاین موثر را ایفا می‌نماید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

برای ساخت یک شبکه در لینکداین می‌توانید مخاطبین خود را که تحت عنوان Connections هم شناخته می‌شوند، به پروفایل خود اضافه نمایید. با گسترش ارتباطات احتمال دیده شدن پروفایل شما و دریافت پیشنهادهای کاری افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید با عضویت در گروه‌های (Groups) مختلف که مرتبط با شرکت‌ها، صنایع یا مشاغل خاص هستند، از آخرین اخبار مرتبط با آن حوزه اطلاع پیدا کنید و با سایر افراد دارای علایق و اهداف مشترک با شما آشنا شوید.

ابزار جستجوی شغل

لینکداین ابزاری موثر و مفید برای جستجوی مشاغل تحت عنوان Job Search Tool در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد که امکان یافتن موقعیت‌های خالی در سراسر دنیا را فراهم می‌کند. امکان فیلتر کردن نتایج جستجو براساس معیارهای مختلفی مثل نوع شرکت،‌ سطح مهارت و تجربه مورد نیاز و… وجود دارد. برخی از موقعیت‌ها نیز از قابلیتی با نام Easy Apply بهره می‌برند که به کمک آن تنها طی چند کلیک قادر خواهید بود تا درخواست خود را با توجه به اطلاعات موجود در پروفایل لینکداین به ثبت برسانید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

به طور کلی می‌توان گفت لینکداین طیف کاربری وسیعی دارد که از ارتباط اولیه با کارفرما تا ارتباط دائمی با همکاران را شامل می‌شود. خوشبختانه ساخت حساب کاربری در لینکداین رایگان است و برای شروع تنها به یک آدرس ایمیل نیاز خواهید داشت. اگر زمان کافی برای یادگیری نکات مرتبط با لینکداین را صرف کنید، قطعاً می‌توانید آینده شغلی خود را بهبود ببخشید.

ساخت حساب کاربری در لینکداین

ایجاد حساب کاربری جدید به مهارت خاصی نیاز ندارد و بسیار ساده به نظر می‌رسد. برای شروع آدرس Linkedin.com را در مرورگر خود تایپ کنید. سپس اطلاعات خود را از جمله نام و ایمیل وارد کرده و در نهایت یک رمز عبور برای اکانت تعریف نمایید. لینکداین در ادامه به صورت خودکار دستورالعمل‌هایی را برای افزودن اطلاعات بیشتر به پروفایل نمایش خواهد داد.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

در گام بعدی باید ایمیل خود را که در قسمت قبلی وارد کردید، تایید کنید. برای انجام این کار به صندوق ایمیل‌های دریافتی بروید و ایمیل ارسال شده از سوی لینکداین را باز کنید. سپس روی کلید تایید کلیک نمایید یا کد تایید را در خود سایت لینکداین وارد کنید. در این مرحله ممکن است از کاربر تقاضای شماره همراه نیز شود که برای ارسال کد تایید ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

همگام‌ سازی مخاطبین و سایر اطلاعات

یکی از گزینه‌های لینکداین برای دسترسی سریع به سایر افراد، همگام‌سازی لیست مخاطبین ایمیل است. به کمک این قابلیت می‌توانید سریع‌تر اقدام به یافتن پروفایل دوستان یا همکاران خود کنید؛ در نتیجه استفاده از آن می‌تواند کاملاً منطقی به نظر برسد. با این حال اگر ترجیح می‌دهید ابتدا کمی پروفایل خود را کامل‌تر کنید، با زدن کلید Skip قادر به رد کردن مرحله گفته شده خواهید بود.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

لینکداین در ادامه اطلاعاتی را از شما درخواست می‌کند که شامل مواردی مثل عناوین شغلی اخیر، موقعیت مکانی و تصویر پروفایل می‌شود. مانند قسمت قبلی می‌توانید این مرحله را نیز با کلیک روی گزینه Skip رد کنید و در آینده آن‌ها را تکمیل نمایید. البته توصیه می‌شود که پیش از رد کردن هر بخش، ابتدا اطلاعات خواسته شده را مطالعه کنید تا از جزئیات قابل ارائه در پروفایل لینکداین آگاه شوید.

انتخاب نوع حساب کاربری

آخرین قسمت در فرایند ثبت نام و ساخت حساب کاربری جدید مربوط به انتخاب نوع آن می‌شود. حساب کاربری ساده (Basic) به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است و برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هیچ مبلغی وجود ندارد؛ اما حساب‌های کاربری ویژه (Premium) تنها از طریق پرداخت حق اشتراک ماهیانه در دسترس قرار می‌گیرند.

اگر برای اولین‌بار از لینکداین استفاده می‌کنید و اطلاعی پیرامون تمامی ویژگی‌های آن ندارید، بهتر است به سراغ طرح رایگان بروید تا بتوانید ابتدا با جنبه‌های بیشتری از این شبکه اجتماعی آشنا شوید. اکانت‌های پرمیوم برخی قابلیت‌ها مثل امکانات بیشتر پیام‌رسانی و جزئیات مرتبط با موقعیت‌های شغلی را درون خود جای داده‌اند؛ اما همچنان می‌توان با استفاده از اکانت ساده قسمت عمده‌ای از پتانسیل لینکداین را مورد استفاده قرار داد.

اصطلاحات رایج در لینکداین

هر شبکه اجتماعی برخی اصطلاحات مختص به خود را دارد و لینکداین نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. ممکن است این عبارت‌ها در ابتدا کمی عجیب و گمراه‌کننده به نظر برسند؛ اما مفاهیم آشنایی هستند که حتماً در گذشته با آن‌ها برخورد داشته‌اید و تنها با نامی خاص در لینکداین ارائه می‌شوند. همچنین آگاهی از اصطلاحات اشاره شده می‌تواند در درک بهتر نحوه عملکرد لینکداین به کاربر کمک کند.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

پروفایل (Profile)

پروفایل شامل تمامی اطلاعاتی می‌شود که سایر افراد هنگام یافتن شما در لینکداین مشاهده خواهند کرد؛ در نتیجه بهتر است به پروفایل خود به چشم رزومه نگاه کنید که امکان ارائه جزئیات مختلف مثل سوابق شغلی، تحصیلات، و مهارت‌ها در آن وجود دارد. همچنین ممکن است برخی مواردی که در یک رزومه کلاسیک وجود ندارند را هم به پروفایل خود اضافه کنید؛ از جمله تصویر پروفایل و خلاصه شخصی دلخواه.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

استخدام‌کننده (Recruiter)

استخدام‌کننده به فردی گفته می‌شود که وظیفه آن یافتن کارمندان جدید برای یک شرکت یا مجموعه است. استخدام‌کنندگان در لینکداین اقدام به ثبت موقعیت‌های شغلی آزاد و جستجوی کاندیدهای جدید می‌کنند. در صورتی که اطلاعات ارائه شده در پروفایل کاربر از نظر آن‌ها مناسب باشد، حتی ممکن است به صورت مستقیم با فرد تماس بگیرند.

کانکشن (Connection)

کانکشن به فردی گفته می‌شود که شما اقدام به اضافه کردن آن در شبکه لینکداین خود کرده باشید. به بیانی ساده‌تر، کانکشن در لینکداین حکم دوست (Friend) را در فیسبوک دارد. ایجاد کانکشن با افراد امکان ارسال پیام، مشاهده آپدیت‌های صورت گرفته در اطلاعات پروفایل و درخواست برای توصیه‌نامه را فراهم می‌کند.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

توصیه‌نامه (Recommendation)

توصیه‌نامه در لینکداین به پاراگرافی کوتاه پیرامون نقاط قوت حرفه‌ای و مهارت‌های برجسته کاربر گفته می‌شود که در پروفایل وی قابل مشاهده است؛ در نتیجه مفهوم آن با توصیه‌نامه کلاسیک کمی متفاوت است. توصیه‌نامه‌ها در لینکداین توسط کانکشن‌ها قابل نگارش و ثبت هستند و شما می‌توانید از کانکشن‌های خود درخواست نوشتن توصیه‌نامه کنید. همچنین به شکل بالعکس، امکان وارد کردن توصیه‌نامه برای سایر کاربران را هم خواهید داشت.

ایندورس (Endorsement)

ایندورس به تضمینی از سوی سایر کانکشن‌ها روی مهارت‌های ثبت شده فرد گفته می‌شود که می‌توانید اعتبار اطلاعات ارائه شده توسط کاربر را افزایش دهد. با افزایش اعتبار مهارت‌های خود قادر خواهید بود تا در برخورد اول تاثیر بیشتری روی استخدام‌کنندگان یا کارفرمای احتمالی خود داشته باشید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

قسمت‌ های مختلف لینکداین

اگر تاکنون از سایت‌های شبکه‌یابی آنلاین استفاده نکرده باشید، احتمالاً در برخورد اول با محیط لینکداین کمی جا خواهید خورد. حتی اگر به طور کامل با شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر نیز آشنایی داشته باشید، باز هم ممکن است کمی در استفاده از لینکداین به مشکل برخورد کنید؛ به همین دلیل بهتر است ابتدا با قسمت‌های مختلف این سایت آشنا شوید. پس از ورود به حساب کاربری خود در لینکداین با تب‌های گوناگونی در نوار بالایی صفحه مواجه خواهید شد که امکان جابه‌جایی میان قسمت‌های متفاوت پلتفرم را فراهم می‌کند.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

پروفایل

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، پروفایل حکم رزومه دیجیتال شما را دارد که سایر کاربران لینکداین می‌توانند آن را مشاهده نمایند. پس از کلیک روی تصویر خود قادر خواهید بود تا اطلاعات کاربری خود را ویرایش کنید که شامل مواردی مثل علاقه‌مندی‌های شغلی می‌شود. در هر زمانی که شخصی اقدام به بازدید از پروفایل شما کند، پیامی جهت آگاه‌سازی ارسال خواهد شد که حاوی اطلاعات بازدیدکننده از جمله شرکت کارفرمای وی خواهد بود.

جستجو

نوار جستجوی قرار گرفته در قسمت بالایی لینکداین امکان دسترسی به تمامی قسمت‌های این سایت از جمله افراد، موقعیت‌های شغلی آزاد و صفحات شرکت‌ها را فراهم می‌کند. تنها کافی است تا عبارت مورد نظر خود را در آن وارد کرده و سپس روی آیکن ذره‌بین کلیک کنید یا کلید Enter را روی صفحه کلید فشار دهید. لینکداین می‌تواند با توجه به سوابق جستجوی کاربر و عبارت‌های قبلی، اقدام به ارائه پیشنهادات مختلف مثل موقعیت‌های کاری، افراد و گروه‌های مرتبط کند.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

خانه (Home)

صفحه اصلی لینکداین که با نام خانه (Home) نیز شناخته می‌شود، همان صفحه‌ای است که پس از ورود به حساب کاربری خود با آن مواجه خواهید شد. در این صفحه پست‌های اخیر و آپدیت‌های صورت گرفته توسط کانکشن‌ها نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توانید آپدیت‌های خود را پست کنید یا به اخبار داغ دسترسی داشته باشید. در نهایت مرکز پشتیبانی لینکداین تحت عنوان LinkedIn Help Center قابل استفاده خواهد بود.

My Network

از طریق تب My Network می‌توانید اقدام به یافتن افراد مختلف و افزودن آن‌ها به عنوان کانکشن کنید. البته موارد دیگری مثل گروه‌ها، هشتگ‌های داغ و درخواست‌های ایجاد کانکشن از سوی دیگر کاربران هم در این تب قابل مشاهده است. اگر اکنون قصد دارید مخاطبین ایمیل خود را با حساب کاربری لینکداین همگام‌سازی کنید، می‌توانید از طریق تب گفته شده روی گزینه Add personal contacts کلیک نمایید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

موقعیت‌های شغلی (Jobs)

با مراجعه به تب Jobs قادر خواهید بود تا از ابزار جستجوی موقعیت‌های شغلی آزاد لینکداین استفاده کنید. امکان مرتب کردن نتایج جستجو براساس فیلترهای گوناگونی مثل موقعیت مکانی و سطح تجربه مورد نیاز وجود دارد. در سوی دیگر می‌توانید وضعیت موقعیت‌هایی که در گذشته برای آن‌ها درخواست ثبت کرده‌اید را نیز دنبال نمایید یا موقعیت‌های پیشنهاد شده را بررسی کنید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

پیام‌ها (Messaging)

تب Messaging شامل پیام‌های رد و بدل شده میان کاربران در لینکداین می‌شود. لینکداین به صورت خودکار اقدام به دسته‌بندی پیام‌ها در قالب‌های متفاوت می‌کند که شامل کانکشن استاتوس، InMail و اسپم می‌شود. در صورتی که معمولاً پیام‌های زیادی دریافت می‌کنید، چنین قابلیتی می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. امکان ارسال پیام همراه با فایل هم از طریق پیام‌رسان داخلی لینکداین وجود دارد.

نوتیفیکیشن‌ها

مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر، با مراجعه به تب نوتیفیکیشن‌ها می‌توانید موارد دریافتی اخیر را مشاهده کنید. برای مثال اگر شخصی از پروفایل شما بازدید به عمل آورد، یک نوتیفیکیشن همراه با اطلاعات وی و زمان بازدید به ثبت خواهد رسید. نوتیفیکیشن‌های خوانده نشده یا جدید با دایره قرمز قابل تشخیص هستند.

Me

آخرین تب تحت عنوان Me در نوار بالایی لینکداین قرار گرفته است که در آن می‌توان تنظیمات اولیه، موارد مرتبط با حریم شخصی و سایر امکانات پیشرفته را مدیریت کرد. همچنین کاربران امکان کنترل تاریخچه پست‌های خود، تغییر زبان پیش‌فرض و خروج از اکانت را در این قسمت خواهند داشت.

تکمیل پروفایل لینکداین

احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید که پروفایل کاربر، مهم‌ترین قسمت از لینکداین به شمار می‌رود؛ زیرا اولین قسمتی محسوب می‌شود که سایر افراد در هنگام تعامل با شما مشاهده خواهند کرد. به همین دلیل بهتر است پروفایل خود را به عنوان یک رزومه دیجیتال در نظر بگیرید و مطمئن شوید که اطلاعات ارائه شده در آن از دقت و صحت کافی برخوردار است و کامل و حرفه‌ای به نظر می‌رسد. سایر قسمت‌های پروفایل مثل تصویر کاربری یا خلاصه شخصی (Personal Summary) به شکل مستقیم ارتباطی با رزومه ندارند؛ اماً قطعاً در برخورد اول استخدام‌کنندگان یا کارفرمایان موثر هستند.

افزودن اطلاعات به پروفایل

فرایند تغییر و افزودن اطلاعات به پروفایل لینکداین تقریباً سرراست و بدون پیچیدگی خاصی است. زمانی که نحوه افزودن عناوین شغلی و سوابق تحصیلی را یاد گرفته باشید، به راحتی می‌توانید سایر اطلاعات پروفایل خود را هم ویرایش کنید. برای انجام این کار ابتدا به صفحه پروفایل خود رجوع نمایید و سپس روی آیکن مداد که در گوشه راست هر قسمت قرار گرفته، بزنید. برای افزودن عناوین جدید هم می‌توانید از آیکن «+» در بالای مداد بهره بگیرید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

به طور معمول توصیه می‌شود تا در هنگام ویرایش اطلاعات کاربری، بخش‌های بالایی پروفایل خود را در اولویت قرار دهید؛ زیرا شامل عناوین شغلی فعلی، موقعیت و خلاصه شخصی می‌شود. موارد گفته شده در میان اولین چیزهایی قرار دارند که بازدیدکنندگان به آن‌ها توجه خواهند کرد و می‌توانند تاثیر مثبتی روی آن‌ها بگذارند. پس از اتمام ویرایش هر بخش روی گزینه Save کلیک نمایید تا تغییرات صورت گرفته ذخیره شود.

انتخاب تصویر پروفایل مناسب

یک تصویر پروفایل با کیفیت می‌توانید نظر کارفرما یا بازدیدکننده را جلب کند؛ در نتیجه بهتر است از عکس‌هایی با کیفیت پایین به هیچ عنوان استفاده نکنید. همچنین برخی از کاربران اقدام به افزودن تصویر به پروفایل خود نمی‌کنند که اشتباه بسیار بزرگی است؛ زیرا تصویر شما می‌تواند به عنوان وجه تمایز بالقوه مورد استفاده قرار گیرد که هنگام ثبت درخواست برای موقعیت‌های شغلی آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

برای افزودن تصویر پروفایل روی آیکن دوربین در صفحه پروفایل خود کلیک کنید. اگر می‌خواهید تصویر فعلی را تغییر دهید، تنها کافی است روی خود آن کلیک نمایید. کاربران می‌توانند از تصاویر ذخیره شده روی حافظه داخلی دستگاه خود یک فایل را انتخاب کنند یا اقدام به ثبت تصویر در همان لحظه نمایند. نشانگر گوشه‌های تصویر برای کراپ کردن آن کاربرد دارد و حتی می‌توان افکت‌هایی را برای افزایش جذابیت بصری عکس، اعمال کرد.

اگر قصد آپلود تصویری که در گذشته گرفته‌اید را دارید، بهتر است آن را با فرمت JPEG روی پروفایل خود قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که تنها فرد قابل مشاهده در عکس باشید و از آپلود عکس‌های دسته جمعی خودداری کنید. انتخاب پوشش ظاهری مناسب هنگام ثبت عکس هم بسیار مهم است. در یک کلام به تصویر پروفایل خود همانطور توجه کنید که به ظاهر خود در هنگام مراجعه به مصاحبه کاری حضوری اهمیت می‌دهید.

نکاتی دیگر برای ساخت پروفایل تاثیرگذار

  • پروفایل خود را به روز نگه دارید. حتماً مطمئن شوید که اطلاعات ارائه شده در پروفایل لینکداین آپدیت شده و یکپارچه هستند و جزئیات کافی پیرامون آن‌ها ذکر شده است. این مسئله موجب می‌شود تا کارفرما راحت‌تر بتواند معیارهای مورد نیاز خود را در پروفایل شما جستجو کند. پروفایل لینکداین برخلاف رزومه واقعی، هیچ محدودیت حجمی ندارد؛ پس می‌توانید با خیال راحت اطلاعات مرتبط با سوابق و تحصیلات خود را بنویسید.
  • به مهارت‌های مرتبط اشاره کنید. همانطور که در قسمت‌های قبلی دیدید، افزودن مهارت‌ها به صفحه پروفایل در لینکداین بسیار آسان است؛ اما بهتر است مهارت‌های اشاره شده در ارتباط با هم باشند. مهارت‌های رایج مثل حل مسئله، ارتباطات قوی و آشنایی با برنامه‌های رایانه‌ای از جمله مایکروسافت آفیس و فتوشاپ را در پروفایل خود بیاورید و از کانکشن‌ها درخواست کنید تا آن‌ها را ایندورس نمایند.
  • به دنبال توصیه‌نامه باشید. توصیه‌نامه نوشته‌ای کوتاه از سوی سایر کاربران است که در پروفایل شما نمایش داده می‌شود و می‌تواند روی نقاط قوت، مهارت‌های برجسته و عملکرد فردی در محیط کار تمرکز داشته باشد. توصیه‌نامه‌های بیشتر می‌تواند اعتبار پروفایل را افزایش دهند؛ اما بهتر است از اغراق و ارائه اطلاعات نادرست در آن‌ها به شدت خودداری شود.

افزودن کانکشن‌ها

افزودن کانکشن به لینکداین قسمت مهمی از عملکرد این سرویس را تشکیل می‌دهد؛ اما برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی محبوب، اتصال با تمامی دوستان و آشنایان می‌تواند پیام نامناسبی را منتقل کند. با چنین کاری به نظر می‌رسد که شما تنها به دنبال ساخت شبکه‌ای از افراد متصل به هم هستید و از هدف اصلی لینکداین یعنی بهبود وضعیت شغلی دور شده‌اید. در نتیجه پیش از افزودن هر فرد به شبکه خود ابتدا این سوال را مطرح کنید که آیا شخص مورد نظر می‌تواند در ارتباط با شغل من نظر دهد یا در یافتن کارفرمای جدید تاثیری داشته باشید؟

برای افزودن کانکشن در لینکداین ابتدا به تب My Network بروید. اکنون لیستی از افرادی که ممکن است آن‌ها را بشناسید همراه با دعوت‌نامه‌های ایجاد کانکشن، مشاهده خواهید کرد. اگر فرد مطلوبی را در لیست مشاهده کردید، تنها کافی است تا روی گزینه Connect بزنید تا درخواستی برای وی ارسال شود. همچنین اگر به دنبال شخص خاصی هستید، قادر خواهید بود تا از طریق نوار جستجو به دنبال او بگردید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

پس از کلیک روی گزینه Connect پنجره‌ای باز خواهد شد که شامل پیامی شخصی به فرد انتخاب شده همراه با دعوت‌نامه است. اگر کاربر اشاره شده را می‌شناسید، بهتر است در قسمت پیام ابتدا خود را معرفی کنید. اگر به افراد جدیدی پیام می‌دهید، بهتر است در کنار معرفی خود، دلیل ارسال دعوت‌نامه را هم ذکر کنید. پس از اتمام فرایند روی کلید Done بزنید پیام و دعوت‌نامه ارسال شود.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

در صفحه My Network می‌توانید تعداد کلی کانکشن‌های خود را در گوشه بالایی سمت چپ مشاهده نمایید. اگرچه برخی افراد معتقد هستند که تعداد کانکشن‌ها در لینکداین اهمیت بسیار بالایی دارد؛ اما بدون شک کیفیت کانکشن‌ها در یافتن موقعیت‌های شغلی بهتر، بسیار تاثیر گذارتر خواهد بود. داشتن ۵۰ کانکشن با شناخت کافی از شما بسیار بهتر از ۲۰۰ کانکشن ناشناس است؛ پس قبل از ارسال دعوت‌نامه به سایر کاربران، ابتدا به این موضوع فکر کنید.

نکاتی پیرامون کانکشن‌ها در لینکداین

  • از افرادی که می‌شناسید شروع کنید. برای مثال وقتی که اقدام به ساخت حساب کاربری جدید در لینکداین می‌کنید، ابتدا بهتر است از طریق قابلیت همگام‌سازی مخاطبین ایمیل، آشنایان و همکاران نزدیک خود را پیدا کنید. سپس در ادامه حلقه کانکشن‌های خود را گسترش دهید.
  • از دیگران تقاضای معرفی کنید. اگر می‌خواهید با فردی که هیچ شناختی از وی ندارید در ارتباط باشید، ابتدا به دنبال کانکشن‌های مشترک (Mutual Connections) بگردید. اگر کانکشن مشترکی پیدا کردید می‌توانید از آن‌ها تقاضای معرفی کنید. در هنگام چنین درخواستی بهتر است به دلیل خود برای آشنایی با فرد جدید اشاره نمایید و در صورت رد درخواست از سوی کانکشن مشترک، حرفه‌ای رفتار کنید.
  • ارتباطات خود را حفظ کنید. بعد از افزودن کانکشن‌ها به حساب کاربری خود، حتماً سعی داشته باشید تا با آن‌ها در تعامل باقی بمانید. برای مثال اگر استاتوس آپدیتی ارسال می‌کنند، می‌توانید به ثبت نظرات مناسب، توجه خود را به محتوای مرتبط با آن‌ها نشان دهید. اگر کانکشن‌ها از شما درخواست توصیه‌نامه یا ایندورس کردند، تا حد امکان پاسخ مثبت دهید. چنین جزئیات کوچکی می‌توانند به تقویت ارتباطات کمک کنند که در آینده فرصت‌های جدیدی را پیش پای شما قرار خواهند داد.

با لینکداین همگام شوید

اگرچه لینکداین روی جنبه شغلی و حرفه‌ای زندگی افراد تمرکز دارد؛ اما باز هم در ابتدا به عنوان یک شبکه اجتماعی شناخته می‌شود. به همین دلیل است که روش‌های متنوعی برای ارتباطات کاربران با یکدیگر در آن وجود دارد که شامل پیام‌ها، استاتوس‌ها، و گروه‌ها می‌شود.

پیام‌ها

شما می‌توانید به هر یک از کانکشن‌های خود در لینکداین پیام شخصی ارسال نمایید. این روش، راهی آسان برای حفظ ارتباط با دیگران است؛ حتی اگر شغل یا آدرس ایمیل خود را تغییر دهند. برای دسترسی به پیام‌ها به تب Messaging رجوع کنید. در این صفحه می‌توانید پیام‌های دریافت شده را مشاهده نمایید و در صورت نیاز مکالمه جدیدی را با کانکشن مورد نظر شکل دهید. لینکداین به شکل خودکار اقدام به دسته‌بندی گفتگوها می‌کند؛ اما در صورت علاقه می‌توانید همه آن‌ها را به صورت یکجا هم در اختیار داشته باشید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

برای ارسال پیام به کاربری که در میان کانکشن‌های شما قرار ندارد، باید اقدام به ارسال پیام InMail کنید. این قابلیت تنها در اختیار دارندگان حساب‌های کاربری پرمیوم قرار گرفته است و مشترکان طرح رایگان قادر به استفاده از آن نخواهند بود. همچنین هر کاربر پرمیوم تنها می‌تواند تعداد محدودی پیام InMail در ماه ارسال کند.

استاتوس‌ها

پست کردن استاتوس‌ها روشی سریع برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات در لینکداین است. برای مثال می‌توانید موقعیت شغلی جدید خود را در قالب یک استاتوس به دیگران نشان دهید یا اینکه آن‌ها را از یک مقاله مرتبط با زمینه کاری مطلع سازید. برای نوشتن استاتوس‌ها به صفحه اصلی (Home) لینکداین بروید و سپس روی گزینه Start a post در گوشه سمت راست پروفایل خود کلیک کنید. حالا می‌توانید علاوه‌بر متن دلخواه، تصاویر و لینک‌های مورد نظر را هم به استاتوس اضافه کنید. امکان انتخاب مخاطبین استاتوس‌ها هم وجود دارد و می‌توان آن‌ها را از برخی کانکشن‌ها پنهان کرد. در نهایت با کلیک روی گزینه Post قادر خواهید بود تا آن را به اشتراک بگذارید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

توجه داشته باشید که معمولاً نباید اطلاعات بسیار شخصی را در لینکداین به اشتراک بگذارید. اگر قصد چنین کاری را دارید بهتر است به دنبال فیسبوک، توییتر و اینستاگرام بروید. در نتیجه به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی در لینکداین می‌تواند عملی غیر حرفه‌ای تلقی شود و پیام نامناسبی را به سایر کانکشن‌ها منتقل نماید.

گروه‌ها

از بهترین راه‌ها برای ایجاد کانکشن با افراد جدید در یک حوزه خاص، استفاده از گروه‌های لینکداین است. بیش از ۱ میلیون گروه با تمرکز روی زمینه‌های مختلف در این شبکه اجتماعی وجود دارد و قطعاً تعدادی از آن‌ها برای شما مفید خواهند بود. توصیه می‌شود تا در گروه‌های مرتبط با عرصه فعالیت شغلی خود وارد شوید؛ اما گاهاً گروه‌هایی متشکل از آشنایان سابق مثل فارغ التحصیلان ورودی یا مرکزی خاص هم محبوبیت بالایی دارند. گروه‌ها محل ایده‌آلی برای تبادل اطلاعات، اطلاع یافتن از پیشرفت‌های صورت گرفته در یک حوزه و ایجاد کانکشن‌های جدید هستند.

برای یافتن گروه‌ها می‌توانید از نوار ابزار قرار گرفته در بالای تمامی صفحات لینکداین استفاده کنید. تنها کافی است تا عبارت مورد نظر خود را تایپ کرده و سپس کلید Enter را بزنید. توصیه می‌شود در ابتدا به دنبال کلید واژه‌های جامع باشید و در ادامه با اطلاع یافتن از گروه‌های موجود، اقدام به محدود کردن جستجوی خود نمایید. همچنین با مراجعه تب My Network و انتخاب گزینه Groups قادر خواهید بود تا به لیستی از گروه‌های توصیه شده از سوی لینکداین برای شما، دسترسی داشته باشید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

اگر گروهی مناسب با زمینه فعالیت و علاقه‌مندی خود پیدا کردید، می‌توانید با کلیک روی عنوان آن به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید. در نهایت اگر دوست دارید عضوی از آن گروه باشید، روی گزینه Request to join کلیک نمایید. با این کار، درخواستی برای صاحب گروه ثبت می‌شود و در صورت موافقت وی قادر خواهید بود تا در آن وارد شوید. اگرچه بیشتر گروه‌ها تقریباً تمامی درخواست‌های عضویت را قبول می‌کنند،‌ اما برخی دیگر به صورت انحصاری فعالیت دارند و تنها افراد مرتبط با عرصه مشخص یا پس‌زمینه‌ای خاص را می‌پذیرند. داشتن کانکشن مشترک با اعضای گروه هم می‌تواند در افزایش نرخ پذیرش درخواست تاثیر داشته باشد.

جستجوی شغل در لینکداین

وقتی به دنبال عناوین شغلی خالی باشید، لینکداین می‌تواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند. کارفرمایان می‌توانند پست‌های خالی را در لینکداین قرار دهند و کاربران نیز قادر خواهند بود تا از طریق Job Search Tool چنین موقعیت‌هایی را بیابند. همچنین لینکداین امکان یافتن فرصت‌های کاری جدید از طریق کانکشن‌ها را هم فراهم می‌کند. با دنبال کردن شرکت‌ها نیز قادر خواهید بود تا از آخرین پست‌ها و موقعیت‌های آن‌ها با خبر شوید.

استفاده از ابزار جستجوی شغل

امروزه بسیاری از شرکت‌ها اقدام به ارائه پست‌های آزاد خود در لینکداین می‌کنند و کارفرمایان از لینکداین به عنوان روشی بهینه جهت پایش و جذب کاندیداهای احتمالی بهره می‌گیرند. به همین دلیل، داشتن اطلاعات کافی از ابزار جستجوی شغل لینکداین، اهمیت بسیار زیادی دارد. برای شروع فرایند جستجوی کار، ابتدا روی آیکن Jobs کلیک کنید و سپس عنوان مورد نظر خود را در نوار جستجو وارد نمایید. می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف در دسترس که در قسمت بالایی صفحه قرار گرفته‌اند، نتایج بدست آمده را محدود سازید. شرکت، زمان ثبت موقعیت و سطح تجربه از جمله فیلترهای محبوب و کاربردی هستند.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

برای یافتن اطلاعات بیشتر پیرامون یک موقعیت شغلی خاص، روی عنوان آن کلیک کنید. این کار باعث می‌شود تا به جزئیاتی مثل محل جغرافیایی، پیش‌نیازها دسترسی داشته باشید و حتی بتوانید کانکشن‌هایی که برای شغل اشاره شده اقدام کرده‌اند را هم مشاهده کنید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

برای ثبت درخواست جهت یک موقعیت شغلی باید روی گزینه Apply کلیک کنید تا در ادامه به وب سایت شرکت ثبت‌کننده آگهی هدایت شوید. برخی از موقعیت‌ها دارای گزینه Easy Apply هستند که امکان ثبت درخواست تنها از طریق چند کلیک را فراهم می‌کند و از اطلاعات ارائه شده داخل پروفایل لینکداین استفاده می‌نماید. توصیه می‌شود در صورت استفاده از ویژگی گفته شده، اقدام به نوشتن یک کاور لتر شخصی‌سازی شده برای هر موقعیت کنید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

اگر علاقه داشته باشید می‌توانید تنظیمات مرتبط با جستجوی شغل را در قسمت Career interests تعریف کنید. برای دسترسی به این قسمت، در صفحه پروفایل خود به انتها اسکرول کنید تا به Your Dashboard برسید و سپس گزینه گفته شده را بزنید.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

ذخیره تنظیمات مرتبط با علاقه‌مندی شغلی می‌تواند در آینده یافتن عناوین دلخواه را آسان‌تر کند. این تنظیمات می‌تواند شامل مواردی مثل موقعیت جغرافیایی، اندازه شرکت و صنایع مربوطه باشد. در آینده لینکداین نتایج مرتبط و پیشنهادات نزدیک‌تر را به شما ارائه خواهد داد.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

دنبال کردن شرکت‌ ها

در صورتی که به شرکت خاصی علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون آن کسب کنید، می‌توانید آن‌ها را در لینکداین دنبال کنید که مشابه آنچه در توییتر و اینستاگرام دیده می‌شود، عمل می‌کند. هر زمانی که محتواهای جدیدی در صفحه شرکت مذکور پست شود، در صفحه خانه شما هم ظاهر خواهد شد. دنبال کردن شرکت‌ها روشی مناسب برای آشنایی با کارکنان آنجا خواهد بود و احتمال یافتن شما توسط استخدام‌کنندگان را هم افزایش می‌دهد.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

برای یافتن صفحه یک شرکت در لینکداین تنها کافی است تا نام آن را در نوار جستجو وارد کنید یا پیشنهادات ارائه شده از سوی لینکداین را در صفحه My Network مرور نمایید. در صفحه هر شرکت با کلیک روی گزینه Follow می‌توانید آن‌ها را دنبال نمایید. همچنین اطلاعات تکمیلی از شرکت‌ها در صفحات آن‌ها وجود دارد که شامل روش‌های ارتباطی و سایر دنبال‌کنندگان هم می‌شود.

پیکربندی تنظیمات پروفایل

مانند سایر سرویس‌های آنلاین، داشتن شناخت کافی از تنظیمات و امکانات قابل استفاده در لینکداین، بسیار مهم است. نه تنها می‌توانید با تغییر تنظیمات تجربه کاربری بهینه‌تر و راحت‌تری داشته باشید، بلکه قادر خواهید بود حریم شخصی خود را هم مدیریت کنید و میزان اطلاعات نمایش داده شده در پروفایل را ویرایش کنید.

برای دسترسی به قسمت تنظیمات لینکداین، ابتدا روی آیکن Me در گوشه بالایی سمت راست کلیک کرده و سپس گزینه Settings & Privacy را انتخاب نمایید. اکنون در صفحه باز شده می‌توانید المان‌های مختلف پروفایل خود از جمله ایمیل، رمز عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای را کنترل کنید. با تغییر هر گزینه، ذخیره‌سازی آن به صورت خودکار انجام خواهد شد.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

تنظیمات تبلیغات لینکداین

لینکداین هم مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از نمایش تبلیغات درآمد کسب می‌کند. البته تبلیغات ثبت شده در این پلتفرم بسیار هدف‌دار هستند و با توجه به اطلاعات فراهم شده توسط کاربر در پروفایل، نمایش داده می‌شوند. این اطلاعات می‌تواند شامل محل زندگی، علاقه‌مندی‌های شغلی یا سوابق تحصیلات باشد.

خوشبختانه کاربران قادر هستند تا نحوه تعامل خود را با تبلیغات سفارشی تغییر دهند. برای کنترل اطلاعاتی که در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌گیرد، روی تب Ads در صفحه تنظیمات کلیک کنید و سپس هر گزینه را به دلخواه ویرایش نمایید. توجه داشته باشید که با غیرفعال کردن تمامی گزینه‌های موجود در این صفحه، همچنان در لینکداین تبلیغات خواهید داشت؛ تنها دیگر با سلایق و علاقه‌مندی‌های شما یکسان نخواهند بود.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

تنظیمات حریم شخصی

در صفحه تنظیمات حریم شخصی لینکداین می‌توانید افرادی که امکان مشاهده فعالیت‌ها یا کانکشن‌های شما دارند را مدیریت کنید و حتی برخی کاربران را بلاک نمایید تا دیگر قادر به دیدن پروفایل شما نباشند. این تنظیمات در شرایط خاصی می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ برای مثال وقتی که به دنبال شغل جدیدی در لینکداین هستید، اما نمی‌خواهید کارفرمای فعلی شما از این مسئله با خبر شود و در جریان تغییرات پروفایل یا استاتوس‌ها قرار گیرد.

برای جلوگیری از نمایش تغییرات صورت گرفته در پروفایل، ابتدا به تب Privacy در صفحه تنظیمات رجوع کنید و سپس با اسکرول به پایین گزینه Share job changes, education changes, and work anniversaries from profile را بزنید و گزینه No را انتخاب نمایید. اکنون دیگر کانکشن‌های شما امکان مشاهده تغییرات آتی را نخواهند داشت.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

لینکداین اطلاعات گوناگونی را از کاربران خود جمع‌آوری می‌کند. برای کنترل نحوه استفاده از این اطلاعات، در تب Privacy روی How LinkedIn uses your data کلیک کنید که در پنل سمت چپ قرار گرفته است. حالا به گزینه‌های مختلفی دسترسی خواهید داشت.

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

با کلیک روی گزینه Manage your data and activity می‌توانید اطلاعاتی که تاکنون از شما جمع‌آوری شده است را مشاهده کنید. همچنین اطلاعات قرار گرفته در اختیار سایر شرکت‌ها به جز لینکداین هم قابل رویت خواهند بود.

 

آموزش استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین

اگر به دنبال اطلاعات بیشتری پیرامون لینکداین هستید، می‌توانید از مطالب مفید قرار گرفته در وبلاگ رسمی لینکداین به آدرس blog.linkedin.com استفاده نمایید. ویدیوهای رسمی لینکداین هم در کانال یوتیوب این سرویس قابل دسترس است که با جستجو در گوگل می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

سوالات متداول کاربران درمورد لینکداین

لینکداین چه اپلیکیشنی است؟

لینکداین یک شبکه اجتماعی است که بیشتر برای کسب‌و‌کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لینکداین یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای در حوزه کار و حتی کاریابی محسوب می‌شود.

نحوه کار با لینکداین چگونه است؟

کار با لینکداین بر خلاف ظاهر پیچیده آن بسیار ساده است و در مقاله بالا آموزش صفر تا صد آن را برای شما توضیح دادیم.

ویژگی‌ها یا قابلیت‌های لینکداین چیست؟

در این شبکه اجتماعی می‌توانید برای خودتان پروفایل بسازید، سوابق شغلی و مهارت‌هایتان را لیست کنید، با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید و حتی به دنبال کار مورد نظرتان برگردید.

چگونه می توان از لینکداین استفاده کرد؟

برای استفاده از لینکداین باید در آن حساب بسازید و سپس با استفاده از مرورگر سیستم یا اپلیکیشن‌های اندروید و iOS از آن آستفاده کنید.

آیا فعال بودن در لینکداین ضروری است؟

این برنامه نیز مثل بقیه شبکه‌های اجتماعی نیاز به فعالیت و تولید محتوا دارد. تولید محتوا و فعال بودن شما می‌تواند توجه شرکت‌های مختلف را جلب کند و باعث بیشتر دیده شدن شما در این شبکه اجتماعی می‌شود. البته فراموش نکنید استراتژی شما در انتخاب تولید محتوا نیز بسیار حائز اهمیت است.

چگونه حساب خود را از لینکداین حذف کنیم؟

برای حذف اکانت لینکداین کافی است وارد وب‌سایت لینکداین شوید و پس از ورود به اکانت خود به قسمت Settings & privacy رفته، سپس گزینه Closing your LinkedIn account را بزنید و بعد از انتخاب دلیل حذف اکانت، رمز عبور را وارد کنید و در آخر گزینه Close Account را بزنید.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.