تحلیل‌گران:

بیت کوین به 38 هزار دلار می‌رسد و سپس روند صعودی آغاز می‌شود

برخی از تحلیل‌گران سرشناس بازار ارز دیجیتال معتقدند روند نوسان محدود قیمت بیت کوین که چند هفته‌ای به طول انجامیده است، با سقوط به سطح ۳۸,۰۰۰ دلار به پایان می‌رسد و سپس یک روند صعودی جدید در بازار آغاز می‌شود.

به گزارش کوین تلگراف، وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال روز گذشته هم نزولی بود. در این روز هم قیمت بیت کوین کاهش یافت و هم فشار بیشتری به بازار آلت کوین‌ها وارد شد. در حال حاضر، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌شدت ترسیده‌اند و بعضی از معامله‌گران هم هشدار می‌دهند که قیمت بیت کوین ممکن است به‌زودی به زیر کف یک ماه اخیر خود، یعنی ۳۹,۰۰۰ دلار برسد.

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال

داده‌های بازار نشان می‌دهد که در ابتدای روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی)، بیت کوین سطح حمایتی ۴۲,۰۰۰ دلار را از دست داده و قیمت ۴۱,۲۵۰ دلار را به‌عنوان پایین‌ترین سطح روزانه خود به ثبت رسانده است.

نمودار روزانه قیمت بیت کوین به دلار

بیت کوین همیشه در ژانویه ضعیف عمل می‌کند

بسیاری از هولدرهای ارزهای دیجیتال که از اوج‌گیری و بسته‌شدن کندل قیمت در پایان ۲۰۲۱ ناامید شده بودند، فکر می‌کنند که در ابتدای سال ۲۰۲۲ قرار است اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد. با این حال، گزارش جدید وب‌سایت دلفی دیجیتال (Delphi Digital) نشان می‌دهد که ژانویه (دی) از لحاظ تاریخی همواره یکی از ناامید‌کننده‌ترین ماه‌های سال برای بیت کوین بوده است.

نمودار عملکرد بیت کوین در ژانویه سال‌های مختلف

دلفی دیجیتال توضیح داد که «کاهش رشد نقدینگی در بازارهای جهانی» و «انتظار معامله‌گران برای اجرای سیاست‌های پولی انقباضی» باعث شده است که قیمت بیت کوین کاهش یابد. این شرکت تأکید کرد که این مسئله در رابطه با بازار سهام هم صدق می‌کند و به‌ نظر می‌رسد همبستگی شدیدی بین این دو وجود دارد.

دلفی دیجیتال گفته است یکی دیگر از دلایل ضعف بیت کوین در دو ماه گذشته، کمبود حجم نقدینگی در بازارهای آتی (Futures) و بازار قراردادهای آتی دائمی (Perpetual Futures) و همچنین کاهش حجم قراردادهای آتی باز (Open Interest) است. قراردادهای آتی دائمی یکی از محصولات معاملاتی مشتقه در بازارهای مالی هستند و تفاوت اصلی آنها با قراردادهای آتی معمولی این است که تاریخ انقضا ندارد. منظور از قراردادهای آتی باز هم آن دسته از قراردادهای آتی است که هنوز تسویه نشده‌اند.

دلفی دیجیتال گفته است: دلیل اصلی کاهش قیمت بیت کوین، مشکلات مربوط به نقدینگی در بازارهای آتی معمولی یا دائمی است. این مسئله باعث شده است موقعیت معاملاتی یک سری از سرمایه‌گذاران لیکویید و ضعف اولیه بیت کوین تشدید شود.

این شرکت تحقیقاتی درباره آینده بیت کوین گفته است که «طبق شاخص‌های کوتاه‌مدت، احتمالاً بدترین سناریو ممکن برای بیت کوین را پشت‌ سر گذاشته‌ایم». سپس به این نکته اشاره کرد که شاخص ترس و طمع از مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت) تا این حد پایین نیامده بوده است.

قیمت بیت کوین ممکن است به زیر ۳۸ هزار دلار برسد

شرکت تحقیقاتی دیسنتریدر (Decentrader) هم به نتایج مشابهی رسیده است. این شرکت متوجه شده از وقتی که قیمت بیت کوین به ۴۱,۰۰۰ دلار رسیده است، تعداد معامله‌گرانی که در توییتر شعار «در کف خرید می‌کنم» (I’m buying the dip) را منتشر می‌کنند، کم شده است.

تحلیل‌گران گفته‌اند با توجه به اندازه و تداوم روند نزولی بیت کوین در دو ماه گذشته، صعود قیمت محتمل‌ترین سناریوی موجود است. آنها انتظار دارند که بیت کوین به‌ سمت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود حرکت کند و به محدوده حمایتی بین ۴۹,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ دلار برسد؛ سطحی که اولین بار در تابستان ۲۰۲۱ شکسته شده بود.

نمودار روزانه قیمت بیت کوین به دلار

دیسنتریدر گفته است: معتقدیم قبل از اینکه بیت کوین به شکست این سطح برسد، احتمالاً بین محدوده ۴۴,۰۰۰ دلار و ۳۸,۰۰۰ دلار نوسان خواهد کرد.

یکی از کاربران توییتر که با نام مستعار جان ویک (John Wick)، شخصیت مشهور سینمایی فعالیت می‌کند، خطاب به معامله‌گرانی که در این روند نزولی ضرر زیادی متحمل شده‌اند، گفت: فقط می‌خواهم به افرادی که در سرمایه‌گذاری‌هایشان ضرر کرده‌اند، بگویم که ایرادی ندارد. در همه چرخه‌ها این اتفاق می‌افتد. اکثر ما برای اینکه سرمایه‌گذار یا معامله‌گر بهتری شویم، حداقل یک بار در زندگی‌مان مجبور شده‌ایم که این درد را تحمل کنیم. این اتفاق برای من هم افتاده است. فقط سعی کنید که تسلیم نشوید.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.