بررسی طرح صیانت از سه‌شنبه این هفته ادامه می‌یابد

بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک بررسی این طرح از روز سه‌شنبه هفته جاری (۵ بهمن) از سر گرفته می‌شود. این طرح برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس رفته بود.

به گزارش فاواپرس، لطف‌الله سیاهکلی، عضو و سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس (۳ بهمن ۱۴۰۰) اعلام کرد روز سه‌شنبه، ۵ بهمن، سیزدهمین جلسه بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک برگزار خواهد شد.

سیاهکلی در این باره گفت: مرکز پژوهش‌ها چند هفته‌ای است روی طرح صیانت کار می‌کند و هفته گذشته نیز با کمیسیون و شورای عالی فضای مجازی و سایر بخش‌ها جلساتی برگزار کردند. گزارش محرمانه‌ای نیز به مجلس ارسال شده است که بعدازظهر روز سه‌شنبه در کمیسیون بررسی خواهیم کرد.

او ادامه داد: بار پیش که طرح به مرکز رفت ایراداتی به آن وارد شد. این بار به مرکز اعلام شد علاوه بر طرح ایرادات، پیشنهادات را نیز بیاورند.

سیاهکلی به خبرنگار پیوست گفت: آن چیزی که می‌خواهد تبدیل به قانون شود باید توسط نمایندگان به تصویب برسد و پیشنهاداتی که مطرح می‌شود در حد پیشنهاد هستند؛ اما تصمیم ما در کمیسیون این است که به همه پیشنهادات توجه کافی انجام شود.

سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیات همچنین توضیح داد: بنای ما در کمیسیون این است که این طرح با حداقل ایراد و به صورت ایجابی و جامع در کمیسیون بررسی شود تا مشکلی هم برای مردم ایجاد نشود و همچنین برای استیفای حقوق افراد در فضای مجازی قانون مناسب وجود داشته باشد تا در مراجع ذی‌صلاح به آن استناد شود.

نماینده قزوین افزود: حضور من و متخصصین که با فضای مجازی آشنایی داریم به این علت است که مضرات طرح را کاهش دهیم و مزایای آن افزایش پیدا کند.

وفاق حداکثری یا تداوم اختلاف نظرها؟

اظهارات سیاهکلی ظاهرا نشان از تعامل بیشتر کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به ارجاع قبلی طرح به مرکز دارد. این در حالی است که هفته گذشته، غلامرضا نوری، یکی از معدود نمایندگان مخالف طرح صیانت در کمیسیون بررسی این طرح، گفته بود: خوشبختانه مرکز پژوهش‌ها به تفصیل تعارضات طرح را با حداقل ۱۲ اصل از اصول قانون اساسی و ۴ بند از سیاست‌های کلی نظام، ذکر کرده است. از مهم‌ترین این تعارضات ورود به حیطه مصوبات شورای عالی فضای مجازی و تغییر وظایف و اختیارات کمیسیون پیش‌بینی‌شده در این طرح است که قبلا به شکل دیگری در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده بود.

در این میان، نایب رئیس کمیسیون، علی یزدیخواه نیز ابراز امیدواری کرده بود نسخه نهایی طرح در عرض یک ماه آینده برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شود. او از وفاق حداکثری میان نهادهای متولی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، ساترا، صدا و سیما، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات خبر داده و گفته بود: در نسخه نهایی که مرکز پژوهش‌های مجلس آماده کرده است، اصلاحات مدنظر این مرکز و نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات نیز اعمال شده و به نوعی این نسخه، مورد وثوق و وفاق همه قرار دارد.

جلسات بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک بررسی این طرح از نیمه دوم مهرماه امسال در حال برگزاری است و هم اکنون بعد از دومین رفت و برگشت میان کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس، سیزدهمین جلسه بررسی آن برگزار خواهد شد. دفعه اول که این طرح به مرکز پژوهش‌های رفت، این مرکز اشکالاتی جدی به آن وارد کرد که با مخالفت اکثر نمایندگان عضو کمیسیون طرح صیانت مواجه شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.