رونمایی از اولین پلتفرم ایرانی صدور شناسنامه دیجیتال آثار هنری

اولین پلتفرم صدور گواهی دیجیتال آثار هنری در قالب توکن‌های NFT با عنوان سامانه «بی‌تا» توسط شرکت ققنوس ایجاد شد.

به گزارش روابط عمومی ققنوس، این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده ( بلاک‌چین) سامانه بی‌تا را با NFT کردن آثار هنری هنرمندانی چون بهمن محصص، صادق تبریزی، نصراله افجه‌ای رونمایی خواهد کرد. مراسم رونمایی از این سامانه روز دوشنبه در موزه ارتباطات برگزار می‌شود.

ققنوس پیش از این با همکاری کتابخانه ملی ایران در طرحی به نام گنج‌مان اقدام به صدور شناسنامه دیجیتال میراث مستند مبتنی بر «توکن بی‌تا» کرده بود. حال در نظر دارد با توسعه این بستر خود آثار هنری را نیز در قالب NFT عرضه کند. ققنوس پیش از این اعلام کرده بود توکن‌هایی که برای نسخ خطی صادر کرده است دقیقا مانند نسخه فیزیکی اثر، یکتا و بی‌همتا خواهد بود و از آنجایی که در شبکه بلاک‌چین منتشر می‌شود، غیرقابل دستکاری، غیرقابل کپی و غیرقابل سرقت هستند. این توکن‌ها که مالکیت معنوی یک نسخه خطی را درون خود دارد، قابل معامله هستند. یعنی صاحب اثر علاوه بر آن که نسخه فیزیکی را همچنان در اختیار دارد، می‌تواند حق مالکیت معنوی آن نسخه خطی را در قالب همان توکن معامله کند. این معامله در همان شبکه بلاکچین قابل انجام خواهد بود.

سامانه بی‌تا در اولین گام، با همکاری گالری‌های هنری «ترانه باران»، «هاتف سحر»، «ایده» و «شلمان»، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان کشور را احراز اصالت هنری و مستندنگاری کرده و در قالب NFT به مالکان اثر ارائه کرده‌است.

عنوان سامانه «بی‌تا» اشاره به یکتایی و بی‌مانندی آثار هنری پس از احراز اصالت و صدور گواهی بر بستر «فن‌آوری دفترکل توزیع‌شده» دارد که علاوه بر سندیت‌بخشی و مستند نگاری، حافظ حق مالکیت آفریننده و مانع کپی‌برداری از آثار هنری خواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.