کلاهبرداری 700 میلیون دلاری در شبکه‌های اجتماعی

براساس گزارش آژانس FTC، سودجویان در سال 2021 بیش از 700 میلیون دلار در شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداری کردند.

طبق گزارش جدیدی از FTC، سال گذشته برای کلاهبرداران رسانه‌های اجتماعی موهبتی بوده است. این آژانس می‌گوید در ۲۰۲۱ کلاهبرداران موفق شدند بیش از ۹۵ هزار نفر را ازطریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پیدا کنند و ۷۷۰ میلیون دلار آن‌ها را به‌جیب بزنند. این مبلغ بیش از دو برابر ۲۵۸ میلیون دلاری است که سودجویان در سال ۲۰۲۰ به‌دست آوردند.

به‌گزارش انگجت و براساس داده‌های FTC، مشخص نیست که چرا چنین جهشی در سال ۲۰۲۱ رخ داده و تنها نکته‌ای که به آن اشاره شده، افزایش گزارش‌های کلاهبرداری در پنج سال گذشته است. همچنین، گفته می‌شود کلاهبرداری‌های مربوط به «سرمایه‌گذاری‌های جعلی ارزهای دیجیتال» جهش زیادی پیدا کرده و نزدیک به ۲۸۵ میلیون دلار (بیش از یک‌سوم) از ۷۷۰ میلیون دلار از‌دست‌رفته‌ی سال گذشته را تشکیل می‌دهند.

طبق گزارش FTC، کلاهبرداری‌های عاشقانه نیز در سال‌های اخیر به بیشترین حد خود رسیده‌اند. آژانس مذکور می‌گوید: این کلاهبرداری‌ها اغلب با درخواست دوستی به‌ظاهر بی‌گناهی از غریبه‌ای شروع می‌شوند. پس‌از‌آن، نوبت به صحبت‌های شیرین می‌رسد؛ اما در نهایت، از قربانی درخواست پول خواهد شد.

همچنین، کلاهبرداری‌های مربوط به خرید آنلاین نیز رایج است. در بیشتر مواقع، کالاهایی که با دیدن تبلیغی در رسانه‌های اجتماعی خریده‌ شده‌اند، تحویل داده نمی‌شوند. باید به این نکته اشاره کرد که فیسبوک و اینستاگرام، تنها پلتفرم‌هایی هستند که نامشان در گزارش FTC ذکر شده است. در این گزارش، آمده است: به‌گفته‌ی بیش از یک‌سوم افرادی که در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل کلاهبرداری عاشقانه آنلاین پولشان را از دست داده‌اند، این کلاهبرداری از فیسبوک یا اینستاگرام شروع شده است.

افزون‌براین، FTC گفت فیسبوک و اینستاگرام متداول‌ترین پلتفرم‌های مورد‌استناد برای گزارش‌ کالاهای تحویل‌نشده بودند. سخن‌گوی متا در بیانیه‌ای گفت: ما منابع فراوانی را برای مقابله با این نوع کلاهبرداری و سوء‌استفاده‌ها به‌کار می‌بریم. برای انجام این کار پا را فراتر از تعلیق و حذف حساب‌ها، صفحات و تبلیغات نیز نهاده‌ایم. حتی درصورت امکان، علیه افراد مسئول اقدام قانونی و همیشه مردم را تشویق می‌کنیم که با مشاهده‌ی این رفتار، آن را گزارش دهند.

یکی از توصیه‌های FTC این است که کاربران سعی کنند درصورت امکان از تبلیغات هدفمند خودداری کنند؛ زیرا کلاهبرداران می‌توانند به‌راحتی از ابزارهای موجود برای تبلیغ‌کنندگان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند تا به‌طور سیستماتیک افراد را با تبلیغات جعلی براساس جزئیات شخصی مانند سن یا علایق یا خریدهای گذشته آن‌ها هدف قرار دهند. این آژانس به کاربران توصیه می‌کند تنظیمات حریم خصوصی خود را قفل کنند و مراقب هرگونه پیام درخواست پول، به‌خصوص در قالب ارزهای دیجیتال یا کارت‌های هدیه باشند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.