بی‌تا اولین پلتفرم صدور NFT ایرانی رونمایی شد

بی‌تا اولین پلتفرم صدور NFT ایرانی روز گذشته توسط ققنوس در موزه ارتباطات رونمایی شد.

بی‌تا اولین پلتفرم صدور NFT ایرانی روز گذشته 11 بهمن ماه توسط ققنوس در موزه ارتباطات رونمایی شد. در واقع بی‌تا، یک پلتفرم برای صدور گواهی دیجیتال در قالب توکن‌های NFT برای آثار هنری و غیرهنری است.

در ابتدای مراسم رونمایی از بی‌تا، ولی‌الله فاطمی، رئیس هیئت‌مدیره ققنوس به اهداف شرکت اشاره کرد و گفت: «ققنوس از سه سال گذشته تاکنون، هدف کسب تجربه در حوزه فناوری‌های دیجیتال به‌ویژه بلاکچین را دنبال می‌کند. ققنوس توانسته در این چند سال انواع کاربردهای بلاکچین را پیاده‌سازی و تجربه کند.»

او ادامه داد: «در حالی‌ که موضوع توکن‌های NFT کمتر از چند ماه است که در جهان مطرح‌ شده و سروصدای زیادی هم به پا کرده است، ققنوس به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده پلتفرم صدور توکن پا به این عرصه گذاشته است. عملکرد ایران در حوزه‌های فناوری همیشه نسبت به سایر کشورهای دنیا کندتر بوده و دسترسی به جدیدترین فناوری‌ها برای بسیاری از کسب‌وکارهای فعال آرزو بوده است. به همین دلیل، واقعاً به اینکه امروز در فضای بلاکچین و به‌ویژه NFT فعالیت داریم، افتخار می‌کنم.» به گفته فاطمی، NFT هنوز در جهان تکمیل‌ نشده و در حال گسترش است.

او تصریح کرد: «هنرمندان در حال حاضر بیشتر از فعالان سایر حوزه‌ها به سمت توکنایز کردن دارایی‌هایشان روی آورده‌اند. ما نیز امیدواریم بی‌تا بتواند به‌عنوان بستری امن به هنرمندان کمک کند.» به گفته او، هر چقدر دسترسی بین‌المللی بی‌تا را افزایش دهیم، اکوسیستم‌مان بیشتر رشد می‌کند و ارزش حقیقی دارایی‌ها مشخص می‌شود.

فاطمی اضافه کرد: «زمانی که آثار فاقد ارزش هنری با قیمت‌های میلیون دلاری و هنگفت به فروش می‌رسند، نفیس‌ترین آثار هنرمندان ایرانی در گالری‌های فیزیکی با قیمت پایینی معامله می‌شوند. سعی می‌کنیم با بین‌المللی‌کردن دارایی‌ها، ارزش دارایی‌هایمان را به جهان معرفی و اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را شکل دهیم.»

او با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال از اصلی‌ترین برنامه‌های کشورمان است، توضیح داد: «باید با کمک فناوری از محدودیت‌های کنونی عبور کنیم. محدودیت‌ها بیشتر دربرگیرنده دسترسی فیزیکی هستند. در فضای دیجیتال محدودیت معنا نمی‌دهد، دیجیتال یعنی سراسری و بین‌المللی.»

بی‌تا اولین پلتفرم صدور Nft ایرانی

مجلس از بی‌تا حمایت می‌کند

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس با بیان اینکه سامانه بی‌تا مورد حمایت مجلس است، صحبت‌هایش را آغاز کرد. به گفته او، امروز فضای مجازی به کمک هنر آمده و هنر به یاری اقتصاد دیجیتال.

او ادامه داد: «اگر دوستان ققنوس برای راه‌اندازی سامانه بی‌تا اقدام نمی‌کردند، هنرمندان برای فروش آثارشان مجبور می‌شدند به کشورهای خارجی سفر یا مهاجرت کنند. از این بابت از بخش خصوصی تشکر می‌کنیم. سال‌های طولانی در موارد بسیاری شاهد وقوع مشکلات جعل اسناد بودیم، اما امروز می‌بینیم که سازمان اسناد رسمی، اسناد مردم را در فضای مجازی به‌صورت امن نگهداری می‌کند. حالا امروز سامانه بی‌تا می‌تواند به کمک هنر بیاید و از جعل آثار هنرمندان جلوگیری کند.»

نیم‌نگاهی به بی‌تا اولین پلتفرم صدور NFT ایرانی

در ادامه برنامه، به ویژگی‌ها و فرایند کارکرد برنامه پرداخته شد. بی‌تا پلتفرم صدور گواهی دیجیتال در قالب توکن است که برای آثار هنری و غیرهنری استفاده می‌شود. این پلتفرم ویژگی‌ها و ارزش‌های متنوعی دارد که به شرح زیر است:

ارزش‌ها و مزیت‌ها:

  • واسپاری آثار هنری (امکان تحویل آثار به انبارداری‌های مورد تأیید سامانه جهت فروش اثر در حراجی)؛
  • پشتوانه واقعی (امضای دیجیتال معتبر احرازکنندگان بر گواهی دیجیتال اثر)؛
  • گواهی دیجیتال آثار هنری (صدور توکن NFT به‌عنوان گواهی غیرقابل خدشه آثار)؛
  • حراجی بی‌تا (فروش NFT  آثار به همراه اصل اثر در بازار حراجی بی‎‌تا)؛
  • اصالت و کمیابی امنیت (توکن‌های بی‌‌تا دارای تمامی استانداردهای توکن‌های NFT هستند).

«بسم‌الله الرحمن الرحیم» اثر استاد نصرالله افجه‌ای، «توسن خیال» اثر استاد رضا مهدوی، «مجسمه اسب» اثر استاد صادق ادهم، خطاطی استاد لولویی مهر، «عیسی مسیح» اثر استاد حسن روح‌الامین، «علی ولی‌الله» اثر استاد علیرضا کدخدایی به همراه چندین شماره سیم‌کارت رند از اولین آثار توکنایز شده در بی‌تا هستند. اثر علی ولی‌الله، امروز به‌عنوان اولین توکن در بی‌تا به قیمت ۹۲ میلیون تومان منتشر شد و قرار است هزینه آن صرف کمک به مستمندان و ایتام شود.

محمدجواد صمدی در انتهای برنامه در مصاحبه‌ای با راه پرداخت به بیان ویژگی‌های توکن بی‌تا پرداخت و گفت: «ما هر چیزی را که به شکل یکتا در فضای فیزیکی وجود دارد، به شناسنامه دیجیتال قابل استناد تبدیل می‌کنیم. ما به اثبات مالکیت و اثبات ویژگی‌ها از طریق اصالت‌سنجی می‌پردازیم.»

صمدی توضیح داد: «بر اساس وجود این ظرفیت، یک بازار حقیقی به نام بازار حراجی ایجاد شده است. این بازار می‌تواند برای تعیین قیمت و افزایش شفافیت قیمت‌گذاری مؤثر باشد. NFTهای بی‌تا شامل دارایی‌های دیجیتال، موسیقی، آثار هنری و بازی هستند. البته دو حوزه بازی و موسیقی هنوز به‌طور جدی دنبال نشده‌اند، اما در برنامه‌های آتی پلتفرم قرار دارند.»

بی‌تا اولین پلتفرم صدور Nft ایرانی

صمدی راد با بیان اینکه توکن‌های بی‌تا دارای شش ویژگی اصلی هستند، توضیح داد: «این توکن‌ها مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع‌شده هستند و هر کسی می‌تواند از اصالت توکن بی‌تا خود مطمئن شود، زیرا ساخت موجودیت جعلی در دفترکل توزیع‌شده محال است. توکن‌های بی‌تا با توکن‌های رایج NFT تفاوت دارند؛ توکن‌های بی‌تا در بازارهای خاصی خریدوفروش می‌شوند و قابلیت انتقال به‌صورت فردبه‌فرد و بر بستر دفترکل توزیع‌شده وجود دارد. این توکن‌ها همچنین قابل تقسیم به واحدهای کوچک‌تر نیستند، یعنی یک واحد کامل از توکن‌ بی‌تا صادر می‌شود و در شبکه نیز همان یک واحد به‌صورت کامل انتقال پیدا می‌کند.»

او ادامه داد: «یکتایی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک توکن است. توکن‌های بی‌تا اطلاعات ثابتی دارند که یکتا بودن آنها را ثابت می‌کند. این ویژگی به‌عنوان گواهی اصالت در نظر گرفته می‌شود. از هر توکن بی‌تا فقط و فقط یک نسخه وجود دارد. در این توکن‌ها هیچ کسی نمی‌تواند داده‌ای را تغییر دهد؛ به عبارتی مالک کلید خصوصی، مالک دارایی موجود در حساب است.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «توکن بی‌تا در حال حاضر در چهار صرافی اکسیر، نوبیتکس، زمزینکس و مزدکس عرضه می‌شود.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.