ضرر سرمایه‌گذاری خودروسازان در دیگر کشورها به یک میلیارد دلار رسید

ضرر سرمایه گذاری دو خودروساز داخلی ایران خودرو و سایپا در دیگر کشورها به یک میلیارد دلار رسید.

وضعیت بازار خودرو ایران نیازی به توصیف ندارد شرایط به گونه‌ای است که از مصرف کننده تا تولیدکننده و کارشناس و تحلیلگر همه ازآن ناراضی هستند. حال اعلام شده است که ضرر سرمایه ‌گذاری ایران خودرو و سایپا در کشورهای دیگر به یک میلیارد دلار رسیده است.

طی سال‌هایی که گذشت بارها کارشناسان اقتصادی و آنهایی که در دانشگاه‌ها علم اقتصاد را آموزش می‌دادند به سیاستگذاران تأکید کردند که قیمت‌ گذاری دستوری در هیچ اقتصادی موفق نبوده و نخواهد بود.

مجلس و شورای نگهبان گفته‌اند تنها شرط واردات خودرو این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود؛ یعنی باید خودرو و قطعات خودروصادر کنیم تا بتوانیم خودروی خارجی وارد کنیم.

فربد زاوه، کارشناس خودرو در رابطه با ضرر سرمایه ‌گذاری ایران خودرو و سایپا در کشورهای دیگر گفت: سرمایه ‌گذاری ایران خودرو وسایپا در کشورهای دیگر به نحوی بوده که حجم فروش حتی به اندازه سرمایه ‌گذاری هم نرسیده است، برای مثال در سنگال ۱۶۰ میلیون دلار هزینه کردند اما ۴۰ میلیون دلار فروختند.

وی ادامه داد: این‌ قدر گفتند دنا در آذربایجان پرطرفدار است اما کل فروش‌شان در این کشور به ۳۰۰ خودرو هم نمی‌رسد.

برآورد می‌شود خودروسازی ایران، یک میلیارد دلار به خاطر سرمایه ‌گذاری در کشورهای دیگر ضرر کرده که هزینه‌اش را مردم باید تامین کنند. درواقع هزینه زیان ده بودن خودروسازان با برداشت از صندوق توسعه ملی و چاپ پول جبران می شود که هزینه های تورمی سنگینی را به سفره تمام اقشار جامعه تحمیل می نماید.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.