به زودی فمبات‌ها وارد زندگی انسان‌ها می‌شوند

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که داوطلبان، ربات‌های انسان‌نمای مونث را به ربات‌های انسان‌نمای مذکر ترجیح داده بودند.

تیم پژوهشی دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافته است که داوطلبان، فمبات یا همان ربات انسان نمای مونث را به ربات‌های انسان نمای مذکر ترجیح می‌دهند.

نتیجه پژوهشی تازه نشان می‌دهد که افراد در تعامل با یک ربات در صورتی که آن ربات جنسیت مونث داشته باشد راحت‌تر از تعامل با ربات مذکر هستند به خصوص اگر آن ربات دارای ویژگی‌های مشابه خصوصیات انسان باشد.

به گزارش فاواپرس به نقل از دیلی میل، در این ارزیابی پژوهشگران از داوطلبان در مورد سناریوهای مختلف مربوط به ربات‌های فعال در سرویس‌های خدماتی نظرسنجی کرده اند. در این پژوهش، داوطلبان به نحوه تعامل‌شان با ربات‌های انسان نمای مذکر و مونث که در یک هتل کار می‌کردند اشاره داشتند. در بخشی از این پژوهش آنان با ربات‌های مذکر و یا مونث غیر انسان نما یعنی فاقد ویژگی‌های مشابه خصوصیات انسان مواجه شدند.

تیم پژوهشی دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافت که داوطلبان، ربات‌های انسان نمای مونث را به ربات‌های انسان نمای مذکر ترجیح داده بودند.

این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌هایی که به دنبال جایگزینی کارکنان انسانی با ربات‌ها در هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر صنایع خدماتی هستند باید در نظر داشته باشند که چهره‌ای زنانه به ربات‌ها بدهند.

برای انجام این پژوهش ۱۷۰ داوطلب توسط کارشناسان دانشگاه ایالتی واشنگتن در پولمن واشنگتن درباره افکارشان در مورد سناریویی که شامل حضور یک ربات فرضی در یک منصب شغلی مانند خوشامدگویی در هتل بود مورد پرسش قرار گرفتند. این تیم کشف کرد که داوطلبان با یک فمبات ارایه‌دهنده خدمات راحت‌تر صحبت می‌کنند به ویژه اگر آن ربات دارای ویژگی‌هایی شبیه خصوصیات انسان باشد.

فمبات ربات انسان نمای مونث

پژوهشگران معتقدند که نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد در آینده شاهد ربات‌هایی با درجاتی از شخصیت و ویژگی‌هایی انسانی به خصوص با جنسیت مونث در مشاغل خدماتی خواهیم بود چرا که کارایی بهتر و جذابیت بیش‌تری برای مشتریان خواهند داشت.

«سوبین سئو» می‌گوید افراد به دلیل کلیشه‌های جنسیتی، در مورد نقش‌های خدماتی با زنانی که ارائه دهنده این خدمات هستند احساس راحت‌تری در مقایسه با ارائه دهندگان خدمات مرد دارند. به نظر می‌رسد که این کلیشه جنسیتی قابل تعمیم به تعاملات انسان با ربات‌ها نیز می‌باشد و زمانی که ربات‌ها بیشتر شبیه انسان‌ها باشند این احساس تقویت می‌شود.

شیوع ویروس کرونا باعث افزایش تمایل شرکت‌های خدماتی به استفاده از ربات‌ها از جمله به عنوان پیشخدمت و خوشامدگو شده است.

پروفسور سئو می‌گوید برخی از هتل‌ها برای طیف وسیعی از عملکردها، از جمله ظرفشویی و نظافت اتاق و هم چنین ارائه خدمات به مشتریان به ربات‌ها روی آورده اند. از نمونه‌هایی از ربات‌های انسان نما می‌توان به ربات انسان نمای مونث به نام Pepper در هتل ماندارین اورینتال در لاس وگاس و هم چنین، ربات‌های هتل‌های زنجیره‌ای کاملا خودکار FlyZoo در چین اشاره کرد که در آن مهمانان تنها با ربات‌ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی (AI) تعامل دارند.

پژوهش‌های تازه نشان داده‌اند که میانگین قیمت یک ربات کم‌تر از حقوق یک کارمند انسانی تمام وقت است.

در این پژوهش یک بار ربات انسان نمای مذکر خدمتکار به نام «الکس» و یک بار ربات انسان نمای مونث خدمتکار با نام «سارا» به ارائه خدمات به داوطلبان می‌پرداختند. از داوطلبان خواسته شد تا احساس خود را در مورد تعامل با دو ربات مذکور رتبه‌بندی کنند.

کسانی که فمبات به آنان خدمات ارایه کرده بود تجربه‌ای لذت بخش‌تر و رضایت بخش‌تر از کسانی که توسط ربات مذکر مورد استقبال قرار گرفته بودند را گزارش دادند.

پروفسور «سئو» در حال بررسی این موضوع است که چگونه شخصیت یک ربات می‌تواند بر ادراک مشتری تاثیرگذار باشد مانند آن که آیا آنان برون گرا و پرحرف هستند یا درون گرا و ساکت.

سئو می‌گوید: «این موارد ملاحظات مهمی برای توسعه دهندگان ربات‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی و هم چنین برای کارفرمایان مهمان نوازی است که باید در مورد پذیرش گسترده‌تر ربات‌ها در نظر داشته باشند».

او می‌افزاید: «ممکن است در آینده ربات‌های بیشتری را به عنوان جایگزین کارمندان انسانی در هتل‌ها و رستوران‌ها ببینیم. بنابراین، ممکن است متوجه شویم که برخی از روابط روان شناختی که در تعامل انسان با انسان مشاهده می‌کنیم در تعاملات ما با ربات‌ها نیز اعمال می‌شوند».

یافته‌های این پژوهش در مجله بین المللی Hospitality Management یا مدیریت مهمانداری منتشر شده اند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.