وزیر ارتباطات:

فیلتر تلگرام، به رشد پیام‌رسان‌های داخلی ضربه زد

وزیر ارتباطات هم‌سو با مدیران پیام‌رسان‌های بومی، اعتقاد دارد که فیلتر تلگرام باعث ضربه زدن به رشد آن‌ها شده است.

به گزارش ایرنا، پیام‌رسان‌های بومی در آغاز فعالیت توانستند ۱٫۵ میلیون کاربر جذب کنند. این مقدار، با گذشت یک سال به ۱۵ میلیون نصب رسید؛ اما همان زمان، ناگهان با فیلتر تلگرام به دستور قضایی، رشد پیام‌رسان‌های بومی به ‌دلیل ایجاد تردید در مردم، با وقفه روبه‌رو شد؛ وضعیتی که با گذشت سه سال از فیلتر تلگرام، تعداد نصب پیام‌رسان‌های بومی تنها به ۲۰ میلیون کاربر رسیده و قطعا تعداد کاربر فعال آن‌ها کمتر از این عدد است.

وزیر ارتباطات هم‌راستا با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی، اعتقاد دارد که فیلتر شدن تلگرام روند رشد آن‌ها را با وقفه مواجه کرده است. محمدجواد آذری جهرمی گفت: «نظر من نیز همین است که فرایند فیلترینگ به رشد پیام‌رسان‌ها ضربه زده است.»

جهرمی اشاره کرد که البته اکنون وضعیت پیام‌رسان‌های بومی خوب است و اگر شبکه دانش‌آموزی «شاد» را جزو پیام‌رسان‌ها حساب کنیم، ترافیک آن از برخی پیام‌رسان‌های خارجی در ایران بیشتر شده است. جهرمی اضافه کرد که جدا از شبکه‌ی دانش‌آموزی «شاد»، پیام‌رسان‌های دیگر ایرانی هم وضعیت خوبی دارند. جهرمی گفت: اگر شاد را پیام‌رسان محسوب کنیم، میزان نصب‌ها از ۲۰ میلیون بیشتر می‌شود و شاید بتوان تعداد کاربر فعال پیام‌رسان‌های داخلی را عددی معادل همین ببینیم.
وزیر ارتباطات اینترکانکشن، اتصال متقابل یا استفاده‌ی اپراتورها از شبکه‌ی یکدیگر را از جمله تسهیلاتی اعلام کرد که باید از سوی وزارت ارتباطات در دسترس پیام‌رسان‌ها قرار داد. آذری جهرمی گفت این موضوع یکی از مصوبات برای مرحله‌ی دوم حمایت از پیام‌رسان‌هایی است که مرکز ملی فضای مجازی نام آن‌ها را اعلام کرد. وی توضیح داد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، مصوبه را به کمیسیون تنظیم مقررات آورد و تصویب شد. بخشی از این مصوبه به تأیید دولت نیاز داشت که آن نیز تصویب و به اپراتورها و پیام‌رسان‌ها ابلاغ شده است. اکنون گزارشی مبنی بر اینکه اپراتورها مانع اتصال متقابل باشند به دست ما نرسیده است. باید بگویم عدم همکاری اپراتورها در مصوبه‌ی اینترکانکشن، جرایم سنگینی را شامل حال آن‌ها می‌کند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.