روسیه بیت کوین را پذیرفت

دولت روسیه با انتشار سندی، اصول رگولاتوری ارزهای دیجیتال این کشور را تشریح کرد. براساس این طرح، روسیه قصد دارد از پیشنهاد وزارت دارایی این کشور مبنی بر تعیین رگولاتوری برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی به‌جای ممنوعیت آنها که توسط بانک مرکزی مطرح شده بود، پیروی کند.

به گزارش فاواپرس، روسیه قصد دارد با بیرون آوردن رمزارزها از منطقه خاکستری نظارتی که در حال حاضر در آن قرار دارند، این دارایی‌ها را در سیستم مالی ادغام کند. از دیگر اهداف این طرح می‌توان به حفاظت از حقوق و منافع سرمایه‌گداران و همچنین تفکیک آن‌ها به دو گروه واجد شرایط و غیر واجد شرایط، اشاره کرد.

بانک مرکزی روسیه در ۲۰ ژانویه، ممنوعیت کامل استخراج و استفاده از بیت‌کوین و رمزارزها را اعلام کرد. بانک مرکزی روسیه دلیل این ممنوعیت را احتمال بوجود آمدن خطراتی برای ثبات مالی این کشور عنوان کرد. این پیشنهاد بانک مرکزی روسیه در ۲۵ ژانویه توسط وزارت دارایی این کشور با مخالفت مواجه شد. وزارت دارایی روسیه بعد از اعلام مخالفت با طرح بانک مرکزی روسیه، هشدار داد که ممنوعیت کامل استخراج و تجارت بیت‌کوین و رمزارزها می‌تواند به عقب ماندگی روسیه در این صنعت منجر شود.

یک روز بعد در ۲۶ ژانویه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با مقامات این کشور گفت: علیرغم خطرات هشدار داده شده توسط بانک مرکزی، این کشور به دلیل مازاد برق و نیروی کار آموزش دیده دارای مزایای رقابتی در استخراج بیت کوین است. پوتین همچنین از دو نهاد خواست تا در مورد جهت تنظیم بیت کوین در روسیه به توافق برسند.

دو روز پس از اظهارات پوتین، دولت روسیه پیش‌نویس طرح قانون ارزهای رمزپایه را تهیه کرد. این پیش‌نویس ضمن تشویق فعالان این حوزه، اطمینان می‌دهد که تنظیم‌کننده‌ها می‌توانند محدودیت‌ها را اعمال و مالیات‌های لازم را بر روی تراکنش‌ها دریافت کنند.

سند جدیدی که در ۸ فوریه منتشر شد نشان دهنده تسلیم روسیه و تعامل با این تکنولوژی غیر قابل توقف است. این طرح به دنبال وضع قوانین و محدودیت‌هایی برای توانمندسازی ناظران و اطمینان از دریافت مالیات شهروندان و مشاغل است.

براساس داده‌های این سند، طرح روسیه شامل صدور مجوز برای صرافی‌ها و بانک‌های علاقه‌مند به ارائه خدمات بیت‌کوین برای اطمینان از برخورداری از بالشتک نقدینگی است. همچنین فقط موسسات مالی که مجوز دریافت می‌کنند، حق افتتاح حساب‌های مرتبط با ارزهای دیجیتالی دارند

این سند همچنین استفاده از یک سیستم نظارتی یا بلاک‌چین شفاف را ارائه می‌دهد که افراد، سازمان‌ها و کیف پول‌هایی که از ارزهای رمزنگاری شده استفاده، فروش یا معامله می‌کنند شناسایی و طبقه‌بندی شوند.

بلاک‌چین شفاف می‌تواند مدل‌هایی بین تراکنش‌های مختلف ایجاد و اینترنت را اسکن کند تا کیف پول‌های مرتبط با فعالیت‌های مشکوک از جمله پول‌شویی، تامین مالی تروریسم و ​​توزیع سلاح در کشور را آشکار کند. به نظر می‌رسد که افراد می‌توانند از کیف‌پول‌های خود استفاده کنند، اما باید آن را از قبل در بلاک‌چین شفاف ثبت کنند تا کیف پول را به شخصی که از آن استفاده می‌کند متصل کنند.

صرافی‌های خارجی که علاقه‌مند به ارائه خدمات ارزهای دیجیتال در روسیه هستند نیز باید از مقررات محلی تبعیت کنند، که شامل نیاز به داشتن نماینده در روسیه و پیاده‌سازی سیستمی‌برای جلوگیری از برداشت وجه مشتریان به کیف‌پول‌هایی است که در سیستم بلاک‌چین شفاف ثبت نشده است.

طبق گزارش روزنامه محلی کومرسانت، مقررات جدید روسیه، بیت کوین را شبیه به یک ارز خارجی خواهد کرد. بر اساس این گزارش انتظار می‌رود که حداقل بخشی از قانون جدید در نیمه دوم سال 2022 یا سال آینده اجرایی شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.