افزایش امنیت حساب کاربری اینستاگرام با چند راهکار کاربردی

روش‌های متعددی برای افزایش امنیت حساب کاربری اینستاگرام وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از هک شدن صفحه و حفظ حریم خصوصی کمک کند.

تامین امنیت پیج اینستاگرام یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بوده و هست. روش‌های متعددی برای افزایش امنیت حساب کاربری اینستاگرام وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از هک شدن صفحه و حفظ حریم خصوصی کمک کند. ما امروز قصد داریم چند راهکار کاربردی را به منظور بهبود امنیت حساب کاربری اینستاگرام به شما آموزش دهیم.

اینستاگرام در سال‌های اخیر توانسته است خیل عظیمی از کاربران را به سوی خود جلب کند که درون حوزه‌های مختلفی در آن به فعالیت می‌پردازند. اما همین مسئله موجب توجه بیشتر هکرها، کلاهبرداران و افراد سودجو به این شبکه اجتماعی تحت مالکیت فیسبوک نیز شده است تا بتوانند از طریق شیوه‌های مختلفی قربانیان خود را به دام بیندازند.

خوشبختانه با رعایت برخی نکات کلیدی و ضروری می‌توان امنیت پیج اینستاگرام را تا حد قابل قبولی تامین کرد که انجام آن‌ها نیاز به صرف هزینه ندارد و تنها کمی زمان لازم خواهد داشت.

اگرچه تامین امنیت پیج اینستاگرام می‌تواند گاهی اوقات به یک معضل برای صفحاتی با دنبال‌کنندگان زیاد تبدیل شود، اما به طور کلی پیچیدگی چندانی ندارد و تمامی امکانات مورد نیاز برای انجام آن از طرف اینستاگرام در اختیار کاربران قرار گرفته است. قابلیت‌های مرتبط با امنیت اینستاگرام درون اپلیکیشن و نسخه وب در دسترس قرار دارند که نحوه استفاده از آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

احراز هویت دو مرحله‌ای

اگر نگران نفوذ افراد سودجو به حساب کاربری اینستاگرام خود هستید، حتماً باید قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید. در این روش علاوه‌بر نیاز به رمز عبور جهت ورود به اکانت، لایه امنیتی دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی به آن توسط دیگران به سادگی ممکن نخواهد بود؛ مگر این که به صورت فیزیکی به موبایل فرد قربانی دسترسی داشته باشند. برای فعال‌سازی ویژگی گفته شده باید مراحل زیر را طی کنید.

فعال‌سازی ورود دو مرحله‌ای در اپلیکیشن

    1. در ابتدا وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید و سپس به صفحه پروفایل خود بروید.
    2. روی آیکن همبرگری (سه خط موازی) در گوشه بالایی سمت راست صفحه بزنید.
    3. از منوی باز شده گزینه تنظیمات (Settings) را انتخاب نمایید.
    4. در صفحه تنظیمات ابتدا به قسمت Security بروید و در ادامه با انتخاب گزینه Two-Factor Authentication، کلید Get Started را لمس کنید.
    5. کاربران در هنگام فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای می‌توانند از دو حالت دریافت کد از طریق پیامک (مبتنی بر شماره همراه) یا بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های مخصوص مانند گوگل Authenticator استفاده کنند. راه‌اندازی روش اول و استفاده از آن ساده‌تر و آسان‌تر است؛ اما روش دوم از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
    6. پس از فعال‌سازی ویژگی اشاره شده، باید از کد دریافت شده توسط پیامک یا اپلیکیشن احراز هویت برای ورود به حساب کاربری خود استفاده کنید. تعدادی کد بازیابی در قسمت Recovery Codes صفحه Two-Factor Authentication در نظر گرفته شده است که هنگام عدم دریافت پیامک یا اپلیکیشن احراز هویت کاربرد دارند؛ در نتیجه بهتر است آن‌ها را یادداشت کرده و در محلی امن نگه دارید.

امنیت پیج اینستاگرام

فعال‌سازی ورود دو مرحله‌ای در مرورگر

  1. با کلیک روی آیکن آدمک در گوشه بالایی سمت راست صفحه به پروفایل کاربری خود مراجعه کنید.
  2. روی آیکن چرخ‌دنده در کنار نام کاربری کلیک نمایید تا به صفحه تنظیمات ارجاع داده شوید.
  3. ابتدا وارد منوی Privacy and Security شوید و در ادامه گزینه Edit Two-Factor Authentication Setting را انتخاب کنید.
  4. حالا تیک گزینه Text Message برای دریافت کدها از طریق پیامک یا Use Authentication App برای بهره‌گیری اپ احراز هویت دو مرحله‌ای را بزنید.

فیشینگ، دشمن امنیت پیج اینستاگرام

صفحات فیشینگ یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری از طرف سودجویان جهت دست یافتن به رمز عبور حساب‌های کاربری هستند که بسیاری از افراد به دام آن‌ها می‌افتند. اگرچه تشخیص صفحه‌های لاگین قلابی در بیشتر مواقع کار بسیار آسانی است، اما طراحان چنین صفحاتی از شیوه‌های نوینی برای طبیعی جلوه دادن دام خود استفاده می‌کنند و حساب ویژه‌ای هم روی ناآگاهی طیف وسیعی از کاربران اینستاگرام باز می‌کنند.

صفحات فیشینگ در قالب‌های مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها، ارسال ایمیل‌های جعلی همراه با لینکی جهت ورود به حساب کاربری است. معمولاً در محتوای چنین ایمیل‌هایی گفته می‌شود که مشکلی در ارتباط با اکانت اینستاگرام فرد به وجود آمده است و برای رفع آن باید از طریق لینک ارائه شده وارد حساب خود شوند.

حتی ممکن است لینک به درستی کار کند و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به اکانت خود منتقل شوید؛ اما اطلاعات شما برای فرد سودجو هم ارسال می‌شود. در این مواقع بیشتر افراد متوجه اتفاق صورت گرفته نمی‌شوند و زمان کافی برای تغییر رمز و سرقت اطلاعات فراهم می‌شود.

امنیت پیج اینستاگرام

اینستاگرام برای مقابله با ایمیل‌های جعلی، قسمت ویژه‌ای را درون اپلیکیشن خود در نظر گرفته است که کاربران با مراجعه به آن می‌توانند لیستی از ایمیل‌های ارسال شده از سوی این شبکه اجتماعی را مشاهده نمایند. برای دسترسی به بخش گفته شده مراحل زیر را سپری کنید:

  1. وارد صفحه پروفایل خود شده و سپس قسمت تنظیمات (Settings) را باز کنید.
  2. به بخش Security مراجعه کرده و گزینه Emails From Instagram را انتخاب نمایید.
  3. اکنون می‌توانید لیست ایمیل‌های نمایش داده شده از سوی اینستاگرام را با موارد دریافتی در ایمیل خود مقایسه کنید و نمونه‌های جعلی را تشخیص دهید. در تب Security ایمیل‌ها ۱۴ روز اخیر مرتبط با امنیت اینستاگرام و موقعیت کاربر هستند، قرار گرفته است و در تب Other هم سایر ایمیل‌ها یافت می‌شوند.

بررسی لاگین‌ها برای امنیت پیج اینستاگرام

گاهی اوقات ممکن است فردی دیگر به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کرده باشد، اما هیچگونه تغییری در آن ایجاد کند. در چنین شرایطی احتمال دارد از حضور وی به دلیل عدم وجود نشانه خاصی، مطلع نشوید. جهت بررسی این موضوع در نسخه تحت مرورگر اینستاگرام به قسمت تنظیمات (Settings) رفته و در ادامه به منوی Login Activity مراجعه کنید. اکنون می‌توانید به لیستی از لاگین‌های صورت گرفته به اکانت دسترسی داشته باشید. اگر ورودی از موقعیتی ناآشنا مشاهده کردید، بهتر است رمز اکانت خود را هرچه سریع‌تر تغییر دهید.

امنیت پیج اینستاگرام

بررسی سایر داده‌های ذخیره شده در حساب کاربری اینستاگرام هم می‌تواند وجود فرد دیگری در اکانت را مشخص کند. در اپلیکیشن موبایل اینستاگرام به قسمت تنظیمات بروید و در ادامه با مراجعه به منوی Privacy and Security گزینه Access Data را انتخاب کنید. این قسمت در نسخه تحت وب با کلیک روی آیکن چرخ‌دنده در صفحه پروفایل، رفتن به قسمت Privacy and Security و انتخاب View Account Data قابل دسترس است.

امنیت پیج اینستاگرام

اطلاعات ارائه شده از سوی اینستاگرام در قسمت گفته شده شامل تغییرات در تنظیمات حریم خصوصی حساب کاربری، ورودها، خروج‌ها، هشتگ‌های دنبال شده، استوری‌ها و تغییر رمزهای عبور می‌شود. اگر موردی مشکوک در میان داده‌ها مشاهده کردید، به معنی حضور شخص دیگر در اکانت شما است؛ پس بهتر است یک رمز جدید برای آن در نظر بگیرید.

پرایوت کردن حساب کاربری

اگرچه پرایوت کردن صفحه اینستاگرام ارتباط مستقیمی با تامین امنیت آن ندارد، اما می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ حریم شخصی کاربر داشته باشد. تنها دنبال‌کنندگان حساب‌های پرایوت می‌توانند به محتوای داخل آن‌ها دسترسی داشته باشند و با صاحب اکانت به تعامل بپردازند. همچنین در صورتی که اکانت خود را پرایوت کنید، تصاویر شما در نتایج جستجوی گوگل به نمایش در نخواهد آمد. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. مانند قسمت‌های قبلی، در اپلیکیشن اینستاگرام به قسمت تنظیمات بروید.
  2. وارد قسمت Privacy شوید و سپس گزینه Account Privacy را انتخاب نمایید.
  3. اکنون کلید قرار گرفته در روبه‌روی عبارت Private Account را در حالت روشن قرار دهید.

امنیت پیج اینستاگرام

برای پرایوت کردن حساب کاربری در نسخه تحت وب اینستاگرام ابتدا روی آیکن چرخ‌دنده در صفحه کاربری کلیک کنید.

  1. به بخش Privacy and Security بروید و سپس روی Account Privacy کلیک نمایید.
  2. حالا چک باکس قرار گرفته در کنار گزینه Private Account را تیک بزنید.

محدود کردن دسترسی سایر اپ‌ها به اکانت

بسیاری از اپلیکیشن‌های جانبی جهت فراهم آوردن امکانات بیشتر به حساب کاربری متصل می‌شوند. برنامه‌های مدیریت دنبال‌کنندگان و ثبت رویدادها از پراستفاده‌ترین نمونه‌ها در این زمینه به شمار می‌روند که برای عملکرد صحیح به نام کاربری و رمز عبور جهت اتصال به اکانت نیاز دارند.

گاهی اوقات ممکن است چنین برنامه‌هایی به درستی وظیفه خود را انجام دهند، اما در پس‌زمینه مشغول جمع‌آوری داده و سرقت اطلاعات کاربران باشند. در سوی دیگر شاید کد اصلی برنامه به بدافزار آلوده شود و توسعه‌دهنده محصول از این موضوع بی‌اطلاع باشد.

امنیت پیج اینستاگرام

برای مشاهده لیست اپلیکیشن‌های متصل به حساب کاربری خود ابتدا به قسمت تنظیمات اپلیکیشن اینستاگرام مراجعه کنید و سپس به پنل Security بروید. در ادامه به قسمت Apps and Websites رفته و گزینه Active را انتخاب نمایید. در این صفحه اتصال‌های فعلی نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توانید در صفحات Expired و Removed به لیستی از دسترسی‌های منقضی شده یا حذف شده دست پیدا کنید.

امنیت پیج اینستاگرام

در نسخه تحت وب اینستاگرام با رفتن به قسمت تنظیمات، روی گزینه Authorized Apps کلیک کنید تا تمامی اپ‌های دارای مجوز دسترسی فعال را مشاهده نمایید. با زدن کلید Revoke Access و سپس Yes می‌توانید مجوز دسترسی برای هر مورد را ابطال نمایید. هرچه تعداد وب‌ سایت‌ها و برنامه‌های متصل به اکانت اینستاگرام کمتر باشد، احتمال نشت اطلاعات کاهش پیدا می‌کند.

تضمین امنیت پیج اینستاگرام با رمز مناسب

در بیشتر موارد، هک شدن اکانت‌های اینستاگرام به دلیل عدم استفاده از رمز عبور مناسب صورت می‌گیرد. پسوردهای نامناسب معمولاً مواردی قابل حدس هستند که در آن‌ها اطلاع شخصی فرد مثل سال تولد، محل زندگی یا نام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر احراز هویت دو مرحله‌ای را برای ورود به حساب کاربری فعال نکرده باشد، رمز عبور مهم‌ترین عامل برای امنیت پیج اینستاگرام محسوب می‌شود. پس بهتر است از پسوردی قوی شامل حروف بزرگ و کوچک و کاراکترهای ویژه (مثل & و %) بهره بگیرید. تغییر رمز عبور در فواصل زمانی کوتاه هم می‌تواند ایده خوبی برای افزایش امنیت اینستاگرام باشد.

سوالات رایج کاربران درباره امنیت پیج اینستاگرام

بهترین روش برای تامین امنیت پیج اینستاگرام چیست؟

استفاده از رمز عبور قوی و غیرقابل حدس شامل حروف بزرگ و کوچک و کاراکترهای ویژه در کنار بهره‌گیری از احراز هویت دو مرحله‌ای از طریق ارسال پیامک به شماره همراه یا نمایش کد ورود در اپ‌هایی مثل گوگل Authenticator بهترین راه برای افزایش امنیت حساب کاربری اینستاگرام است.

چگونه از هک شدن اکانت اینستاگرام مطلع شویم؟

با مراجعه به قسمت Security در تنظیمات و ورود به بخش Login Activity می‌توانید به لیستی از آخرین ورودها همراه با موقعیت مکانی به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید. در صورتی که مورد مشکوکی دیدید، بهتر است هرچه سریع‌تر رمز عبور خود را تغییر دهید.

چگونه از هک شدن اینستاگرام جلوگیری کنیم؟

عدم استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی متصل به حساب کاربری مثل مدیریت دنبال‌کنندگان، استفاده از رمز عبور مناسب، بهره‌مندی از احراز هویت دو مرحله‌ای از طریق اپلیکیشن و عدم ورود به لینک‌های ناشناس می‌تواند احتمال هک شدن اکانت را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

آیا به کسانی که ادعای تامین امنیت پیج اینستاگرام را دارند می‌توان اعتماد کرد؟

خیر، این افراد به غیر از دستورالعمل‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد کار دیگری نمی‌کنند و تمام این روش‌ها به راحتی توسط خود شما قابل انجام هستند. دریافت هزینه برای انجام این کارها برای شما، خود نوعی کلاهبرداری به حساب می‌آید.
ضمن این که سپردن امنیت پیج اینستاگرام به شخص ثالث، خودش به خطر انداختن امنیت پیج شما می‌باشد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.