فهرست بدترین کشورها از نظر اعتیاد به موبایل منتشر شد: ایران در رده ششم

تحقیق دانشگاه مک‌گیل کانادا نشان می‌دهد که بدترین وضعیت اعتیاد به موبایل در دنیا در شهروندان سه کشور چین، مالزی و عربستان سعودی دیده می‌شود.

در فهرستی که از بدترین کشورها از نظر اعتیاد به موبایل منتشر شده است، ایران رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

تحقیق دانشگاه مک‌گیل کانادا نشان می‌دهد که بدترین وضعیت اعتیاد به موبایل در دنیا در شهروندان سه کشور چین، مالزی و عربستان سعودی دیده می‌شود. ولی اگر نگاهی به ادامه این فهرست بیندازیم، پس از برزیل و کره جنوبی می‌توانیم نام ایران را در رده ششم ببینیم.

به گزارش دیلی‌میل، پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل کانادا در مطالعه‌ای وضعیت استفاده از موبایل در حدود 34 هزار نفر را در بازه زمانی 2014 تا 2020 در 24 کشور بررسی کردند. نتایج این مطالعه که در مجله Computers in Human Behavior چاپ شده، ایران را در رتبه ششم نشان می‌دهد.

«مقیاس اعتیاد به موبایل» یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های ارزیابی وضعیت اعتیاد به گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. این مقیاس اثر موبایل بر زندگی روزانه، استفاده بدون کنترل از گوشی و تاثیر جدا شدن از گوشی در افراد را بررسی می‌کند.

فهرست اعتیاد به موبایل در دنیا

این تحقیق روی افراد 15 تا 35 ساله انجام شده و میانگین سنی شرکت‌کنندگان 28.8 سال اعلام شده است. اکثر افراد زنان بوده‌اند که 60 درصد از جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده‌اند. پژوهشگران همچنین سطح مشکل‌دار بودن استفاده از موبایل را در هر کشور اندازه‌گیری کردند. آن‌ها در مقیاسی از 10 تا 60 به چین که در رده اول قرار گرفته، امتیاز 36 را دادند.

اعتیاد به موبایل می‌تواند پیامدهای روانی به دنبال داشته باشد

این تحقیق در مجموع نتیجه‌گیری کرده که استفاده نامناسب از تلفن‌های هوشمند در سطح جهانی در حال افزایش است و می‌تواند به لحاظ روانی پیامدهایی را به دنبال داشته باشد. محققان در مقاله خود نوشته‌اند: «ما فراتحلیلی درباره استفاده مشکل‌دار از موبایل با تمرکز بر جوانان انجام دادیم. این سبک مصرف در بازه زمانی 2014 تا 2020 در سراسر جهان افزایش یافته و انتظار داریم که به روند صعودی خود ادامه دهد.»

فهرست بدترین کشورها از نظر وضعیت اعتیاد شهروندان به موبایل از قرار زیر است:

  1. چین
  2. عربستان سعودی
  3. مالزی
  4. برزیل
  5. کره جنوبی
  6. ایران
  7. کانادا
  8. ترکیه
  9. مصر
  10. نپال

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.