طی روزانه 42 میلیون کیلومتر توسط کاربران مسیریاب نشان

نقشه و مسیریاب نشان با ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه و بیش از ۲.۱ میلیون جست‌وجوی روزانه و ۱.۲ میلیون کاربر فعال روزانه خود را محبوب‌ترین مسیریاب ایرانی معرفی می‌کند، مسیریابی که در یلدای ۹۶ متولد شده بود حال پس از تقریباً چهار سال به گونه‌ای توسعه پیدا کرده است که ۶۸ درصد از رانندگان حرفه‌ای طبق گزارش سالانه‌‌اش از این مسیریاب استفاده می‌کنند و کاربرانش روزانه ۴۲ میلیون کیلومتر طی می‌کنند.

به گزارش فاواپرس، طبق گزارش سالانه مسیریاب نشان، ۴۲ میلیون کیلومتر مسیر طی‌شده روزانه کاربران نشان معادل پیمودن ۱۰۹ باره مسیر میان زمین تا ماه است.

مسیریاب نشان در چهارمین سال فعالیت خود به بیش از 10 میلیون کاربر رسیده است که نزدیک به یک میلیون آن‌ها روزانه از این نقشه و مسیریاب استفاده می‌کنند. براساس گزارش منتشر شده از سوی نشان 10 میلیون مشارکت در زمان رانندگی نظیر گزارش پلیس، ترافیک، تصادف و سرعت‌گیر از سوی کاربران آن صورت گرفته است.

این گزارش‌ها موجب ارسال 3 میلیارد هشدار به رانندگانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، شده است. همچنین آمارهای نشان حاکی از 12 میلیون مسیریابی روزانه و رشد 190 درصدی جستجو در این پلتفرم به نسبت سال گذشته است.

نشان به بهانه 4 سالگی فعالیت خود و رسیدن به 10 میلیون کاربر، اقدام به انتشار گزارشی از آمارها و داده‌های مهم و جذاب خود طی بازه زمانی یلدای 1399 تا 1400 کرده است. همچنین در بخشی از این گزارش به شیوه‌های کسب درآمد این سرویس مسیریاب بومی و اثر طرح منع تردد شبانه اشاره شده است.

اندکی پس از یلدای 1396 مسیریاب نشان از دل مجموعه راژمان متولد شد. نسخه اولیه این پلتفرم تنها امکان مسیریابی با خودرو را در اختیار کاربرانش قرار می‌داد، اما مزیت مهمی که باعث استقبال از مسیریاب نشان شد، سخن‌گوی فارسی بود که اسم دقیق خیابان‌ها را در زمان رانندگی بیان می‌کرد. نشان در کمتر از یک سال موفق به جذب یک میلیون کاربر شد و اکنون این رقم، 10 برابر شده است. همچنین تعداد کاربر فعال روزانه نقشه و مسیریاب نشان از مرز یک میلیون عبور کرده است.

طبق گزارش نشان که بازه زمانی یلدای ۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰ را در بر می‌گیرد، مشخص شده که کرج سحرخیزترین شهر ایران است و پس از آن با فاصله ۱۰ دقیقه تهران قرار می‌گیرد و قم شب زنده‌دارترین شب به شمار می‌آید. در اصل در قم کمترین افت ترافیکی صورت می‌گیرد و باز هم تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

براساس تحقیقات میدانی انجام شده توسط تیم مسیریاب نشان، 68 درصد از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران از این نقشه و مسیریاب استفاده می‌کنند.

مسیریاب نشان

اگر از شهروندان تهران بپرسید تعداد زیادی از روزهای سال را به عنوان پرترافیک‌ترین روز سال نام می‌برند، روزهایی مانند شب یلدا یا روزهای پایانی سال یا حتی بعضی روزها بدون هیچ دلیل مشخصی و فقط با کمی بارندگی تهران تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود که دیگر خودروها توان حرکت در آن را ندارند.

حال این گزارش نشان می‌دهد که ساعت ۶ عصر دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ تهران پرترافیک‌ترین ساعت و روز خود را تجربه کرده است هرچند تعداد روزهای پرترافیک سال در نیمه دوم سال طبق بررسی‌های این گزارش همواره بیشتر از روزهای پرترافیک در نیمه اول سال بوده است.

مشهد نیز که می‌توان آن را شهر تولد مسیریاب نشان نامید، ۱۵ دی ۱۴۰۰ و همچنین ۶ اسفند ۹۹ ساعت ۶ عصر پرترافیک‌ترین روز و ساعت خود را سپری کرده است.

در یک سال گذشته (یلدای ۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰) همچنان با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرتکرارترین مقصدها برای مسیریابی کاربران بوده‌اند و پس از آن جایگاه‌های سوخت و مراکز خرید و رستوران‌ها و کافه‌ها قرار می‌گیرند.

مشخصه‌ای که موجب می‌شود کاربران مسیریاب و نقشه خاصی را انتخاب کنند، علاوه بر نشان دادن مسیر صحیح و درست، تخمین دقیق ترافیک مسیر است. حال طبق گزارش مسیریاب نشان، دو شاخص مهم در این دوره رشد خوبی کرده‌اند، دقت تخمین زمان رسیدن (ETA) که در دی‌ماه سال گذشته ۸۲.۱ درصد بود و این رقم در آذرماه ۱۴۰۰ به ۸۵.۲ درصد رسید.

شاخص مهم دیگر سرعت تجمیع داده‌های ارسال‌شده کاربران و به‌روزرسانی آخرین وضعیت ترافیک است. این شاخص دی‌ماه ۹۹ در حدود ۱۷۰ ثانیه بود و آذرماه ۱۴۰۰ به نزدیک ۱۲۰ ثانیه کاهش پیدا کرد.

مسیریابی براساس وضعیت آنلاین ترافیک، پرکاربردترین سرویس مسیریاب نشان به شمار می‌رود. این سرویس با کمک جامعه بزرگ کاربران نشان در تکمیل داده‌های ترافیکی و گزارش پلیس و تصادفات در کنار بهبود الگوریتم‌های تخمین و پیش‌بینی ترافیک باعث استقبال مخاطبان از این سرویس شده است.

آنطور که در گزارش نشان آمده است، روزانه بیش از 12 میلیون مسیریابی و 2.1 میلیون جستجو روزانه در این پلتفرم صورت می‌گیرد. همچنین کاربران نشان روزانه 42 میلیون کیلومتر را با استفاده از این نقشه و مسیریاب طی کرده‌اند، مسیری که 109 برابر فاصله زمین تا ماه است.

آمارهای این مجموعه از پرتکرارترین مقاصدی که کاربران به سمت آن مسیریابی کرده‌اند نشان از نیاز بیشتر کاربران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و جایگاه‌های سوخت دارد که فاصله قابل توجهی با سایر مکان‌ها دارند.

مسیریاب نشان

موج شیوع کرونا و البته فراگیری واکسیناسیون عمومی در کشور باعث شده تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرتکرارترین مقاصد کاربران بوده است. مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها و مکان‌های گردشگری از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جالب است بدانید سحرخیزترین کاربران مسیریاب نشان ساکنین کرج و تهران هستند. در میان شهرهای ایران نیز، قم کم‌ترین افت ترافیکی را در ساعات شب دارد و تهران نیز باز در رتبه دوم قرار دارد.

افزایش ترافیک در فصل‌های سرد سال

تخمین دقیق وضعیت ترافیک هر خیابان و پیش‌بینی آن در نهایت منجر به پیشنهاد بهترین مسیر از سوی نشان به کاربرانش می‌شود. این امر یکی از فنی‌ترین و پیچیده‌ترین سرویس‌های این نقشه و مسیریاب است که دو شاخص مهم آن در طی یک سال گذشت رشد قابل توجهی داشته‌اند.

مسیریاب نشان

دقت تخمین زمان رسیدن (ETA) در دی ماه 1399 حدود 82 درصد بوده که در آذر 1400 این رقم به 85.2 درصد رسیده است. همچنین سرعت تجمیع داده‌های ارسال شده کاربران و به روزرسانی آخرین وضعیت ترافیک از شاخص 170 ثانیه در دی ماه 99 به 120 ثانیه در آذر 1400 کاهش یافته است.

مسیریاب نشان با استخراج آمارهای خود، تقویمی از روزهای شلوغ و خلوت هشت کلان شهر کشور را تهیه کرده است. این تقویم می‌تواند راهنمای خوبی برای ساکنین این شهرها باشد تا برنامه تردد خود را طبق این تقویم هماهنگ کنند.

مسیریاب نشان

بررسی این تقویم نشان می‌دهد 6 ماه ابتدایی سال به نسبت نیم سال دوم، ترافیک خیابان‌ها کمتر است. به نظر می‌رسد در فصول سرد سال ایرانی‌ها استفاده از وسایل نقلیه شخصی را ترجیح می‌دهند. اسفند ماه نیز لقب شلوغ‌ترین ماه سال را به خود اختصاص می‌دهد، شاید تب و تاب خرید نوروز در ثبت این آمار بی تاثیر نباشد.

طرح منع تردد شبانه چقدر موثر بود؟

یکی از بخش‌های جالب توجه این گزارش نگاهی به طرح منع تردد شبانه است. طرحی که برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا از اول آذر 1399 آغاز و با افزایش آمار واکسیناسیون در 29 آبان 1400 خاتمه یافت. تاثیرگذاری این طرح همواره مورد پرسش کارشناسان و مردم بوده است.

آمارهای مسیریاب نشان از شهر تهران نشان می‌دهد پیش از اجرای طرح (مهر 1399) وضعیت ترافیک معابر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است. اما با شروع طرح به شکل مشهودی شاهد کاهش تردد و ترافیک در ساعات پایانی شب هستیم.

مسیریاب نشان

اما از بهمن 99 به تدریج شهروندان طرح را کمتر جدی گرفتند و ترافیک تا ساعات پایانی شب ادامه داشته است. اگر الگوی ترافیکی ماه‌های پس از اردیبهشت 1400 را با مدت مشابه در سال 1399 مقایسه کنیم شاهد تفاوت چندانی نیستیم.

این نقشه و مسیریاب جهت تقویت فرهنگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، مسیریابی دوچرخه و پیاده را از 2 سال پیش به پلتفرم خود افزوده است. در حال حاضر 9هزار و 432 خط‌کشی عابر پیاده، 3هزار و 756 پل عابر، 435 زیرگذر عابر پیاده، بیش از 27 هزار کیلومتر خط مخصوص پیاده‌روی و بیش از 7هزار کیلومتر خط مخصوص دوچرخه در مسیریاب نشان مشخص شده است.

ثبت 3 میلیارد هشدار به رانندگان

نشان فصل دیگر گزارش خود را به امکانات و ابزارهای این پلتفرم در بخش نقشه و جست‌وجو اختصاص داده است. بیش از یک میلیون و 100هزار کسب‌وکار یا مکان عمومی که کاربران به آن‌ها مراجعه می‌کنند در این نقشه ثبت شده است. 36 درصد این مکان‌ها دارای شماره تلفن هستند که 4 میلیون تماس تلفنی از طریق نشان با این مکان‌ها، ثبت شده است.

الگوریتم جستجو نشان در سال 1400 بهبود یافته و موجب رشد 10 درصدی نرخ تجربه موفق در پیدا کردن مکان شده است. جستجو در نشان، طی پاییز سال 1400 در مقایسه با مدت مشابه، رشدی 190 درصدی داشته است. براساس آمارها روزانه بیش از 2 میلیون و 100هزار جست‌وجو توسط کاربران نشان صورت می‌گیرد.

مسیریاب نشان

جایگاه‌های سوخت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بانک‌ها و موسسات مالی بیشترین مکان‌های جستجو شده در نشان هستند. به نظر می‌رسد شیوع کرونا و همچنین روند واکسیناسیون در کشور موجب شده تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دومین مکان پرجستجو در نشان باشد.

تکمیل اطلاعات مکانی نشان از سوی کاربران این پلتفرم نیز صورت گرفته که رشدی 210 درصدی داشته است. براساس آمارها به طور میانگین روزانه 70 هزار کاربر در تکمیل اطلاعاتی مکان این نقشه مشارکت دارند.

همچنین 10 میلیون مشارکت در زمان رانندگی نظیر گزارش پلیس، ترافیک، تصادف و سرعت‌گیر از سوی کاربران این نقشه و مسیریاب صورت پذیرفته است. این گزارش کاربران موجب شده تا بیش از 3 میلیارد هشدار به رانندگان ثبت شود.

اختلال در GPS

یکی از مشکلاتی که مسیریاب‌ها و همچنین کاربران مسیریاب‌ها با آن مواجه هستند اختلال در GPS است، بسیار اتفاق افتاده که امکان شناسایی مکان فعلی شما در نقشه و مسیریاب فراهم نشده و حتی مسیری که تا چند لحظه پیش به شما نمایش داده می‌شد به صورت ناگهانی دچار اختلال شده است، حال نشان در گزارش خود می‌گوید که این نه مشکل مسیریاب نشان است و نه مشکل گوشی‌های تلفن کاربران بلکه این مشکل که بیشتر در کلانشهرهای کشور نیز پیش می‌آید به دلیل اختلال در سیگنال ماهواره‌های GPS است.

برای رفع این مشکل نشان دو اقدام انجام داده است، اقدام اول اطلاع‌رسانی به کاربرانش بوده است و اقدام دوم حفظ آخرین مسیر یا آخرین مکان قبل از بروز اختلال. هرچند در این گزارش وعده داده شده است که در به‌روزرسانی‌های آتی، هنگام پیش آمدن اختلال شرایط بهتری برای کاربران فراهم کنند.

شناسایی مکان‌ها

مشخص شدن مکان‌هایی که کاربران به آنها سر می‌زنند از قبیل مراکز خرید یا سینما و رستوران‌ها و بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی روی نقشه‌ها و مسیریاب‌ها آنها را تبدیل به ابزاری کاربردی برای شهروندان می‌کند.

در گذشته پرسیدن آدرس در معابر بسیار رایج‌تر از این روزها بود. چرا که پیدا کردن بسیاری از مکان‌ها روی نقشه امکان‌پذیر نبود و از سویی مسیریاب آنلاینی هم نبود تا مسیر طی‌شده اشتباه را اصلاح کند؛ حال نشان در گزارش خود اعلام کرده‌ است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار مکان روی نقشه این مسیریاب ثبت شده است و بیش از ۴۰۰ هزار مکان دارای شماره تماس هستند. نکته حائز اهمیت در مکان‌ها، ثبت آ‌نها از سوی کاربران مسیریاب نشان است.

به طور میانگین ۷۰ هزار مشارکت روزانه برای ثبت مکان صورت می‌گیرد و ۱۰ میلیون مشارکت در زمان رانندگی. در دوره یک‌ساله یلدای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ مشارکت کاربران در تکمیل اطلاعات مکانی ۲۱۰ درصد رشد کرده است.

همچنین میزان جست‌وجوی مکان‌ها نیز روی این نقشه در طول این یک سال ۱۹۰ درصد رشد کرده است.

گزارشی از سرمایه انسانی و راه‌های درآمدی مسیریاب نشان

نشان در بخش دیگری از گزارش خود به بحث درآمدزایی و سرمایه انسانی خود اشاره کرده است. در حال حاضر تنها مسیر کسب درآمد این نقشه و مسیریاب، ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری به سایر استارتاپ‌ها است. اگرچه آن‌ها روش‌های دیگری همچون تبلیغات مبتنی بر مکان و بستر رشد سایر استارتارپ‌ها را در برنامه خود برای درآمدزایی دارند.

در سال اول شیوع کرونا و با استقبال مردم از خرید غیرحضوری، نیاز استارتاپ‌های فعال در این حوزه به مسیریابی نظیر موتور سیکلت باعث شد تا مسیریاب نشان دست به کار شده و این نیازها و چالش‌ها را پاسخ دهد. همین امر موجب رشد 240 درصدی کل درخواست‌های ارسالی توسط مشتریان پلتفرم نشان در 9 ماهه سال 1400 نسبت به کل سال 1399 شده است.

مسیریاب نشان

تیم نشان طی شیوع کرونا و افزایش درخواست‌ها از این پلتفرم، 51 همکار جدید را جذب کرده تا تعداد افراد فعال در این مجموعه به 97 نفر برسد. این آمار به نسبت سال گذشته نزدیک 50 درصد رشد داشته است.

مسیریاب نشان

از این تعداد نیرو 87 نفر در حوزه تکنولوژی فعال بوده و 10 نفر نیز متخصصان بخش اجرایی و اداری هستند. مسیریاب نشان از 3 اسفند 1398 و همزمان با تایید شیوع کرونا در کشور، دورکاری را کلید زد. حدود 20 درصد از فعالین این مجموعه در حال حاضر از سایر شهرهای ایران بوده و 80 درصد نیز ساکن مشهد هستند.

نشان در این گزارش خود اعلام کرده است که فروش سرویس به سایر استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها، تبلیغات مبتنی بر مکان، و فراهم کردن بستر رشد سایر استارت‌آپ‌ها راه‌هایی است که این نقشه و مسیریاب با توجه به رایگان بودن ارائه سرویس‌هایش به کاربران برای کسب درآمد در نظر گرفته است.

هم‌اکنون تعدادی از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ ایران از سرویس‌های این پلتفرم استفاده می‌کنند.

یکی از خصوصیات اصلی مسیریاب نشان اضافه شدن نقشه مسیر دوچرخه و پیاده‌روی و همچنین مسیر اتوبوس و مترو است. مسیریابی حمل‌ونقل همگانی اکنون در ۵۰ شهر کشور روی نقشه نشان مشخص است و این شهرها عبارت‌اند از: ۲۵ مرکز استان به اضافه شاهرود و کاشان و همچنین ۲۳ شهر کوچک اقماری اطراف کلانشهرها.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.