ضربه فنی گلکسی اس ۲۲ اولترا در برابر آیفون ۱۳ پرو مکس

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ اولترا در مقایسه عملکرد پردازنده ها، مغلوب گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس شد.

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ اولترا که از بهترین‌های حال حاضر بازار است، براساس آزمایش‌های بنچمارک Geekbench روی پردازنده ها، بازی را به گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس باخت.

گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲ سامسونگ یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار هستند. آن‌ها از تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۱ که پیشرفته‌ترین تراشه‌ی شرکت معتبر کوالکام است، استفاده می‌کنند. با این حال قدرت این پردازنده هنوز به پردازنده A15 ساخت شرکت اپل که هدایت آیفون ۱۳ پرو مکس را به عهده دارد، نمی‌رسد.

در تست بنچمارک Geekbench 5 که توسط PCMag انجام شد، گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ محصول شرکت کوالکام در تست چند هسته‌ای امتیاز ۳۴۳۳ را کسب کرد. این در حالی است که این امتیاز برای آیفون ۱۳ پرو مکس با تراشه A15 Bionic محصول شرکت اپل به ۴۶۴۷ رسید. نتایج مشابهی در تست تک هسته‌ای مشاهده شد. در این تست آیفون ۱۳ پرو مکس به ۱۷۳۵ امتیاز رسید، در حالی که گلکسی اس ۲۲ اولترا، امتیاز ۱۲۳۲ را کسب کرد.

البته با توجه به شناختی که از پردازنده‌ها داریم، این نتایج چندان تعجب آور نیستند. دستگاه مرجع Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 در ماه دسامبر ۲۰۲۱ امتیازات بسیار مشابهی را به نمایش گذاشته بود و نسبت به نسل قبلی خود پیشرفتی جزئی داشت. از سوی دیگر، پردازنده A15 ساخت اپل به نسبت مدل قبلی، یعنی A14، بهبود عملکرد قابل توجهی را نشان داده است.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱، در مقایسه با تراشه سال گذشته این شرکت، یعنی اسنپدراگون ۸۸۸، افزایش ۱۳ درصدی در امتیازات تک هسته‌ای Geekbench و افزایش ۹ درصدی در امتیازات چند هسته‌ای Geekbench را نشان می‌دهد. چنین بهبودی در سطح متوسط رده بندی می‌شود. البته در تست‌های بنچمارک GFXBench، این تراشه توانست در برخی فعالیت ها، حتی عملکردی تا حدود ۲۰ درصد بهتر را ارائه دهد.

همانطور که ممکن است بار‌ها شنیده باشید، امتیازاتی که بنچمارک‌ها به CPU و GPU می‌دهند، دقیقاً با عملکرد این دستگاه‌ها در هنگام استفاده در دنیای واقعی یکسان نیست. با این حال، این امتیازات هنوز هم می‌توانند به عنوان شاخصی تقریبا قابل اطمینان محسوب شوند. دقت این امتیازات به ویژه برای قابلیت‌های یک تراشه در هنگام بازی و برخی دیگر از عملکرد‌های سنگین مانند ویرایش ویدیو، بیشتر مشخص است.

هسته پردازنده هوش مصنوعی (NPU = Neural Processing Unit) یکی دیگر از وسواس‌های جدید سازندگان تراشه و مشتریان آن‌ها است. این قابلیت جدید به طور فزاینده‌ای در کار‌هایی مانند پردازش تصویر و صدا مفید واقع می‌شود. هسته پردازنده هوش مصنوعی کوالکام «هگزاگون» نام دارد و ظاهراً به گوشی S22 Ultra کمک کرده است تا در تست machine learning بنچمارک Geekbench به امتیاز ۴۴۸ برسد.

با این حال این امتیاز نیز در مقایسه با آیفون ۱۳ پرو مکس که در همان تست امتیاز ۹۴۸ را کسب کرده است، بسیار پایین‌تر است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.