شاهین اتوماتیک چه زمانی عرضه می‌شود؟

بررسی تصاویر منتشر شده از سایپا شاهین اتوماتیک در یک مرکز تست فنی نشان می‌دهد که تغییرات روی بدنه چندان قابل توجه نیست. در نسخه جدید علامت و نشان شاهین روی در صندوق عقب قرار گرفته است و کلمه شاهین به شکل نوشتاری فارسی تغییر یافته است. علاوه بر این علامت و نشان جعبه دنده جدید این خودرو تحت عنوان «CVT» روی خودرو قرار گرفته است.

مدیرعامل سایپا اردیبهشت ماه امسال خبر از تولید شاهین اتوماتیک و عرضه آن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ داد. اما حالا با گذشتن ۵۵ روز از فصل زمستان، هنوز عرضه این محصول آغاز نشده است. اما آخرین خبر مرتبط با شاهین اتوماتیک به اواسط دی ماه برمی گردد. در این رابطه یک ماه قبل برخی رسانه‌های حوزه خودرو با انتشار تصاویری از این محصول در مراکز تست فنی، گزارش دادند که ساپیا به عرضه شاهین اتوماتیک نزدیک شده است.

بررسی‌ها تازه نشان می‌دهد که مسئولان سایپا پیش فروش شاهین اتوماتیک را به اواخر اسفند و تحویل آن‌ها را فروردین ۱۴۰۰ موکول کرده اند، تا عرضه نسخه جدید با عرضه نسخه پایه در سال گذشته هماهنگ شود. در واقع نارنجی پوشان جاده مخصوص اواخر اسفند سال ۱۳۹۹ پیش فروش شاهین دنده‌ای را شروع کردند و چند روز پیش از پایان سال، نخستین دستگاه‌ها را تحویل دادند. با این وجود بعید نیست که چنین اتفاقی در انتظار شاهین اتوماتیک هم باشد.

مسئولان این شرکت خودروسازی هنوز درباره قیمت نهایی و احتمالی شاهین اتوماتیک اظهار نظری نداشته اند. اما در حال حاضر تارا اتوماتیک ایران خودرو به عنوان رقیب اصلی شاهین اتوماتیک سایپا، در کارخانه ۴۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که قیمت نسخه اتوماتیک شاهین کمتر از این محدوده باشد.

در حال حاضر نسخه دنده‌ای شاهین در کارخانه ۳۴۳ میلیون تومان قیمت خورده است و نسخه دنده‌ای تارا نیز ۲۹۳ میلیون تومان قیمت دارد. به همین دلیل احتمال بالا رفتن قیمت تمام شاهین اتوماتیک برای مصرف کنندگان در محدوده ۴۵۰ میلیون تومان وجود دارد. اما با این حال باید تا زمان عرضه و قیمت گذاری محصول تازه سایپا صبر کرد.

خودرو سایپا شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک با چه تغییراتی عرضه می‌شود؟

بررسی تصاویر منتشر شده از سایپا شاهین اتوماتیک در یک مرکز تست فنی نشان می‌دهد که تغییرات روی بدنه چندان قابل توجه نیست. در نسخه جدید علامت و نشان شاهین روی در صندوق عقب قرار گرفته است و کلمه شاهین به شکل نوشتاری فارسی تغییر یافته است.

علاوه بر این علامت و نشان جعبه دنده جدید این خودرو تحت عنوان «CVT» روی خودرو قرار گرفته است.

اما در بخش فنی، امیرحسین تابع جماعت، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل سایپا اعلام کرده که شاهین اتوماتیک به جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک مجهز است.

این جعبه دنده توان موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. علاوه بر این جعبه دنده ساختار ترونیک دارد که امکان تعویض دنده دستی و حالت اتوماتیک را در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین دو حالت رانندگی نرمال و برفی نیز برای آن تعبیه شده است.

خودرو سایپا شاهین اتوماتیک

مشخصات فنی و امکانات رفاهی شاهین اتوماتیک

آنچه تاکنون مشخص شده، این است که پیشرانه شاهین اتوماتیک تغییری نداشته و قرار است با موتور ۱.۵ لیتر توربو شارژ M15TC عرضه شود. این موتور توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را دارد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حالت ترکیبی ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است و گنجایش باک آن نیز همچنان ۴۷ لیتر است.

در مورد امکانات ایمنی و رفاهی شاهین اتوماتیک هنوز اطلاعات منتشر نشده و معلوم نیست که نسخه پایه و فول آپشن آن چه امکاناتی خواهند داشت. اما به نظر می‌رسد که شاهین اتوماتیک پایه همچنان امکانات نسخه دنده‌ای را داشته است. این امکانات شامل چراغ روشنایی روز، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین عقب، سانروف، استارت دکمه ای، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمز‌های دیسکی جلو و عقب ABS، EBD، تریم داخلی چرم مصنوعی، آینه تاشو برقی، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر و… می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.