پرده‌برداری از جک E-JS1؛ خودروی تمام الکتریکی کرمان موتور

جک E-JS1، هاچ بک اقتصادی کرمان موتور به پیشرانه ۴۵ کیلوواتی مجهز است که قادر به تولید قدرتی معادل ۶۲ اسب بخار با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر است که روی محور جلو نصب شده است. باتری‌های جک E-JS1 از نوع لیتیوم فسفات آهن است و برد ۳۰۲ کیلومتر را ارائه می‌دهند.

از زمانی که تصویر هاچ بک اقتصادی و برقی جک E-JS1، در مجموعه کرمان موتور منتشر شد، یک هفته‌ای می‌گذرد. حالا هم تصاویری از این خودرو با پلاک گذر موقت در جاده‌های ایران دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد کرمان موتور در حال تست و آزمایش این محصول است.

کرمان موتور حدود یک سال است که کار تحقیق و توسعه جک S4 را آغاز کرده و قرار است که نسخه برقی این سدان را با همکاری شرکت مکو (زیر مجموع گروه مپنا) را طی یک سال آینده به بازار عرضه کند. اما در حال حاضر کرمان موتور در کنار جک S۴، بررسی فنی یک هاچ بک اقتصادی برقی را هم شروع کرده است.

اما معرفی جک E-JS1 را به نتیجه نهایی تست‌های و آزمایش فنی و سنجش بازار خودرو‌های برقی در کشور موکول کرده است.

جک E-JS1 که در واقع مدل توسعه یافته iEV20 است و در چین به نام سیهول E10X شناخته می‌شود، یک خودروی برقی شهری است و در رده هاچ بک‌های الکتریکی اقتصادی قرار می‌گیرد.

جک E-JS1 هاچ بک برقی کرمان موتور چه مشخصاتی دارد؟

جک E-JS1، هاچ بک تمام برقیِ احتمالی کرمان موتور، در بخش طراحی بیشتر یادآور هاچ بک‌های الکتریکی فولکس واگن و تا حدودی رنو است. مثلا نمای جلو ما را به یاد فولکس واگن آپ و قدری رنو زویی می‌اندازد. اما به نظر می‌رسد که جک از فولکس واگن در طراحی و بخش فنی از فولکس واگن کمک گرفته است، تا به فرم جدیدتری برسد. اما در عقب خودرو، طراحی خطوط هماهنگ با نمای جلو است و استقلال بیشتری دارد.

اما در مجموع می‌توان گفت که این خودرو هنوز طراحی مستقلی ندارد و تلفیقی از جک J2 و iEV20 و فولکس واگن آپ است. البته نقاط مثبتی هم در طراحی دیده می‌شود. دو رنگ بودن بدنه و شکل طراحی رینگ‌ها چشم نواز است و استفاده از دو رنگ در طراحی داخلی کابین جک E-JS1 را اسپرت‌تر کرده است.

در بخش فنی نیز کمپانی جک می‌گوید که این هاچ بک اقتصادی به یک موتور ۴۵ کیلوواتی مجهز است که قادر به تولید قدرتی معادل ۶۲ اسب بخار با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر است که روی محور جلو نصب شده است.

باتری‌های جک E-JS1 از نوع لیتیوم فسفات آهن است. این باتری‌ها ظرفیت ۳۰.۲ کیلووات ساعتی دارند و برد ۳۰۲ کیلومتر را ارائه می‌دهند. شارژ سریع این باتری‌ها در ایستگاه‌های الکتریکی (از ۱۵ درصد تا ۸۵ درصد) ۱ ساعت طول می‌کشد. اما در وال باکس یا شارژ خانگی، ۳.۵ ساعت زمان می‌برد و در شارژ کامل صفر درصد تا ۱۰۰ درصد نیز در شارژ‌های خانگی به ۱۱ ساعت زمان نیاز دارد.

خودرو جک E-Js1 هاچ بک برقی کرمان موتور

این هاچ بک اقتصادی با این مشخصات فنی، نسبت به رقبایی همچون فیات ۵۰۰e، رنو زوئی و شورولت بولت که بردی معادل ۳۲۰ کیلومتر، ۳۸۵ کیلومتر و ۴۱۶ کیلومتر دارند، ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. اما همچنان بهتر از مینی کوپر SE و نیسان لیف است که به ترتیب ۲۳۴ کیلومتر و ۲۷۲ کیلومتر برد دارند.

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، این هاچ بک اقتصادی ۱۰.۷ ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است.

طول این خودرو ۳.۶۵ متر و عرض آن ۱.۶۷ متر است و چرخ‌های آن ۱۴ اینچ است.

دستیار کمکی راننده، کروز کنترل، دو عدد ایربگ، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، بلوتوث، سنسور پارک و دوربین عقب، تریم داخلی چرمی، سیستم مالتی مدیا، ناوبری ماهواره‌ای، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید، دوربین پارک، حسگر پشت خودرو، روشنایی روز، سیستم پایش باد تایرها، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، شیشه برقی و پنل پشت فرمان تمام رنگی ۶.۲ اینچ، ترمز دستی الکترونیکی، دزدگیر و ایموبلایزر، تهویه مطبوع خودکار، فرمان برقی، صندلی‌های چرمی و فرمان چند منظوره و… از جمله امکانات جک E-JS1 برقی است.

مساله مهم قیمت جک E-JS1

هاچ بک جک E-JS1 با قیمت ۲۸ هزار دلار عرضه شده است که حدود دو هزار دلار کمتر از ارزان‌ترین رقیب‌ مطرح جهانی خود است. به این دلیل تا حدودی اقتصادی محسوب می‌شود. این محصول به دلار ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان، قیمتی معادل ۷۵۳ میلیون تومان دارد.

اما چنانچه کرمان موتور عزم اش را برای مونتاژ و عرضه جک E-JS1 جزم کند، بعید است که قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان را برای این هاچ بک برقی در نظر بگیرد. اما با این قیمت احتمالا کرمان موتور برای فروش آن با چالش مواجه خواهد شد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.