خالق اتریوم: شروع بازار نزولی به نفع فضای ارز دیجیتال است!

خالق اتریوم گفته است تغییر جهت اخیر بازار و نزولی‌شدن روند قیمت‌ها می‌تواند برای رشد این حوزه مفید باشد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم و یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های فضای ارز دیجیتال، گفته است تغییر جهت اخیر بازار و نزولی‌شدن روند قیمت‌ها می‌تواند برای رشد این حوزه مفید باشد. او معتقد است که با این تغییر جهت، سرمایه‌گذاران فصلی و بخشی از کلاهبرداران از بازار خارج می‌شوند و توسعه‌دهندگان هم می‌توانند بیشتر روی بهبود فناوری بلاک چین تمرکز کنند.

به گزارش فاواپرس به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار شبکه اتریوم،‌ گفته است ریزش این روزهای قیمت‌ها با اینکه سرمایه‌گذاران را تا حدودی دل‌سرد کرده است،‌ می‌تواند به نفع فضای ارزهای دیجیتال باشد.

او می‌گوید: بسیاری از کسانی که عمیقاً با ارزهای دیجیتال در ارتباط هستند و روی ساخت چیزهای جدید تمرکز می‌‌کنند،‌ از بازار نزولی استقبال خواهند کرد. آنها پذیرای این بازار نزولی هستند چراکه در جریان رشد طولانی‌مدت قیمت‌ها مشخصاً عده زیادی از شرایط بازار راضی هستند، اما چنین وضعیتی باعث جلب توجه بخش کثیری از سرمایه‌گذاران فصلی و کوتاه‌مدت می‌شود.

پس از رکوردشکنی قیمت ارزهای دیجیتال در اوایل ماه نوامبر (آبان)، روند کلی بازار نزولی شد. این تغییر جهت تا حدودی تحت‌تأثیر دگرگون‌شدن احساسات سرمایه‌گذاران و همچنین معامله‌گران فصلی بود. آنها پیش‌بینی می‌کردند که با شروع سال ۲۰۲۲ از حجم محرک‌های پولی که دولت‌ها برای بهبود شرایط اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا در بازار عرضه کرده بودند، کاسته شود.

شاخص گلکسی کریپتو ایندکس (Galaxy Crypto Index) بلومبرگ که ابزاری برای سنجش عملکرد ارزهای دیجیتال مطرح با استفاده از رقم ارزش بازار آنهاست، اکنون ۴۵ درصد از اوج تاریخی خود فاصله گرفته است. در دوره زمانی مشابه، قیمت اتریوم که با قطعیت می‌توان گفت پرکاربردترین شبکه بلاک چینی موجود است،‌ ۴۰ درصد کاهش یافته است.

از زمان شکل‌گیری آخرین بازار نزولی گسترده که به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد،‌ فضای ارزهای دیجیتال رشد سریع و سرسام‌آوری داشته است. در حال حاضر در وب‌سایت کوین گکو (CoinGecko) نام ۱۲٬۵۸۸ توکن فعال فهرست شده است.

پول‌هایی که در جریان روند صعودی اخیر ارزهای دیجیتال وارد بازار شد،‌ عده زیادی را یک‌شبه میلیونر یا حتی میلیاردر کرد؛ اما سودکردن گروهی در بازار، معمولاً به معنی ضررکردن عده‌ای دیگر است. طرح‌هایی مانند «پامپ و دامپ» قیمت‌ها هم که با هدف دست‌کاری بازار انجام می‌شوند، معمولاً با کسانی در ارتباط هستند که تنها برای کسب سود در کوتاه‌مدت وارد این حوزه شده‌اند.

ویتالیک بوترین که اکنون در سن ۲۸ سالگی یکی از میلیاردرهای فضای ارز دیجیتال محسوب می‌شود، در این باره گفته است: در جریان بازارهای نزولی بسیاری از این طرح‌ها از بین می‌روند و می‌توانید دریابید که کدام پروژه‌ها در بلندمدت همچنان پابرجا هستند و مدل کاری، تیم و جامعه باثباتی دارند.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم

بوترین گفته است جهش سال گذشته بازار ارزهای دیجیتال او را شگفت‌زده کرده است و با اینکه پیش‌تر گفته بود از بازار نزولی اخیر استقبال می‌کند، این را هم اضافه کرد که مطمئن نیست بازار نزولی دیگری آغاز شده باشد و ممکن است این تغییر جهت تنها بازتابی از نوسانات مربوط به سایر بازارهای مالی باشد.

او یک هفته پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: به نظر می‌رسد که ماهیت بازار ارز دیجیتال به‌عنوان یک بازار مالی که گروه بسیار ویژه‌ای از سرمایه‌گذاران آن را کنترل می‌کنند، تغییر کرده و ارتباط خود را با بازارهای مالی سنتی قطع کرده است و اکنون بیشتر این‌طور به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال یکی از جریان‌های اصلی و مستقل بازارهای مالی هستند.

خالق اتریوم گفته است نزولی‌شدن بازار می‌تواند کمک‌حال کسانی باشد که در فضای ارز دیجیتال مشغول ساخت پروژه‌هایی هستند که تمرکزشان بیشتر روی بهبود این فناوری است.

اظهارنظرهای بوترین کمی پس از آن منتشر شد که پل میان‌زنجیره‌ای ورم هول (Wormhole) در جریان یک حمله هکری با سرقتی ۳۰۰ میلیون دلاری مواجه شد. او پیش‌تر در ماه ژانویه (دی) در رابطه با خطرات استفاده از پل‌های میان‌زنجیره‌ای هشدار داده بود.

این پلتفرم‌ها که بیشتر با همان نام پل میان‌زنجیره‌ای شناخته می‌شوند، معمولاً به این شکل کار می‌کنند که یک ارز دیجیتال را روی یک شبکه خاص دریافت کرده و سپس آن را در برنامه نرم‌افزاری‌ای به نام «قرارداد هوشمند» قفل می‌کنند. با این کار می‌توانند یک توکن جایگزین را در شبکه‌ای دیگر در اختیار کاربر قرار دهند.

بوترین در سال‌های اخیر بیشتر روی مقیاس‌پذیری اتریوم متمرکز بوده است. اتریوم مدت‌هاست که به خاطر کارمزدهای گران و تراکنش‌های کند شبکه خود با انتقادهای زیادی مواجه است. بنیاد اتریوم هم که ویتالیک بوترین آن را رهبری می‌کند،‌ در حال تکمیل تلاش‌های خود است تا بتواند با اجرای یک به‌روزرسانی که احتمالاً بعدها بیشتر درباره آن صحبت خواهد شد،‌ مقیاس‌پذیری این بلاک چین بهتر کند.

بوترین درباره مقیاس‌پذیری اتریوم گفته است: نمی‌خواهیم زمانی که افراد مجدداً به استفاده از شبکه روی آورده‌اند،‌ با این موضوع مواجه شوند که بلاک چین اتریوم برای همه فضای کافی ندارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.