اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چگونه کار می‌کند و چقدر هزینه دارد؟

در روزهای اخیر با حمله روسیه به اوکراین بحث اینترنت ماهواره ای استارلینک بار دیگر داغ شده است. ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین که در عرض تنها چند روز از رییس جمهور ظاهراً ضعیف کشوری در شرق اروپا به قهرمان بسیاری از جهانیان تبدیل شد، با ویدیوهای زنده خود جنب و جوشی در میان مردم اوکراین و جهان ایجاد کرد که تاکنون مقاومت باورنکردنی اوکراین در مقابل حمله روسیه را رقم زده است.

با شدت گرفتن درگیری ها در کی‌یف، زلنسکی و نزدیکانش از ایلان ماسک خواسته بودند تا اینترنت ماهواره ای استارلینک را در اختیار این کشور قرار دهد که با پاسخ مثبت ماسک و فراهم کردن استفاده از اینترنت ماهواره ای در اوکراین همراه شد. اما اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست و چگونه کار می کند.

استارلینک چیست؟

از لحاظ فنی، استارلینک یک سیستم اینترنت ماهواره ای است. در حقیقت برای بسیاری کاربران معمولی اینترنت، یک موهبت الهی است. اگر شما ساکن شهر یا حومه ای بزرگ باشید به احتمال زیاد به اینترنت پر سرعت ـ شاید حتی با سرعت ۱Gbps ـ دسترسی داشته باشید. اما تصور کنید که مجبور باشید هر روز سرعت اینترنت ۲۰Mbps یا حتی ۰.۸Mbps را تحمل کنید. از این بدتر، شاید در محل زندگی تان یک یا دو ارائه دهنده سرویس اینترنت وجود داشته باشد که مجبور باشید از میان آن دو انتخاب کنید.

متاسفانه میلیون ها نفر در سرتاسر ایالات متحده و جهان در چنین وضعیتی گیر کرده اند. راه اندازی فیبر نوری در شهری پرجمعیت سودده است اما در منطقه ای روستایی که تنها چند صد نفر در آن زندگی می کنند، چنین کاری صرفه اقتصادی ندارد. اینجاست که استارلینک شرکت اسپیس ایکس به کار می آید. از لحاظ تئوری این سیستم ماهواره ای می تواند سرعت ۱۵۰Mbps را در هر کجای کره زمین به کاربران ارائه دهد.

این سامانه در پاییز ۲۰۲۰ شروع کرد به ارائه خدمات به اولین کاربرانش که اغلب ساکن نقاط دور و یا روستایی امریکا بودند و بازخورد بسیار مثبتی دریافت کرد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

اینترنت ماهواره ای استارلینک چقدر هرینه دارد؟

این سرویس اینترنتی هم اکنون ۹۹ دلار در ماه هزینه دارد. همچنین باید برای خرید دیش ماهواره و روتر وای فای آن ۴۹۹ دلار بپردازید. این کمپانی همچنین سرویس پریمیوم هم دارد که سرعتی بالاتر و اتصالی پایدارتر را به کاربران ارائه می دهد. هزینه ماهانه این سرویس ۵۰۰ دلار در ماه است و قیمت دیش ماهواره اش ۲۵۰۰ دلار. این سرویس بیشتر برای کسب و کارها مناسب است.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

اینترنت ماهواره ای استارلینک چطور کار می کند؟

فناوری اینترنت ماهواره ای چند دهه است که وجود دارد و این طور کار می کند که داده های اینترنتی را نه از طریق کابل که از طریق فرستادن سیگنال های رادیویی از میان خلأ در فضا به مقصد می فرستد. ایستگاه های زمینی سیگنال ها را به ماهواره ها در فضا می فرستند و بعد ماهواره ها آن ها را به کاربران در زمین می فرستند.

سیستم اسپیس ایکس این فناوری را از دو طریق بهبود می بخشد: یک این که این کمپانی می خواهد از ماهواره های مدار نزدیک زمین که در فاصله ی حدود ۴۸۵ کیلومتری بالای سطح زمین دور زمین می چرخند استفاده کند. و دوم این که این شرکت می خواهد در سال های پیش رو با پرتاب ۴۰ هزار ماهواره این سیستم را تقویت کند.

سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک چقدر است؟

به گفته ی کاربران، استارلینک در حال حاضر سرعتی بین ۱۰۰Mbps و ۲۰۰Mbps را برای دانلود و حدود ۳۰Mbps را برای آپلود فراهم کرده است. اسپیس ایکس قصد دارد به مرور سرعت دانلود را تا ۳۰۰Mbps افزایش بدهد. این کار با فرستادن ماهواره های بیشتر به فضا امکان پذیر خواهد شد. هم اکنون ۱۴۰۰ ماهواره فعال در حال سرویس دهی به کاربران هستند.

هدف نهایی این شرکت این است که تعداد ماهواره ها را در نهایت به چند هزار برساند تا بدین گونه بتواند راه را برای رسیدن به سرعت ۱Gbps و سپس ۱۰Gbps هموار کند.

سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک

آیا استارلینک در هوای سرد یا زیر باران هم کار می‌کند؟

پاسخ، مثبت است. شرکت اسپیس ایکس از طریق کار گذاشتن یک هیتر درون دیش، کاری کرده که استارلینک بتواند در هوای زمستانی یا بارانی هم به خوبی کار کند. این هیتر باعث می شود که برف و یخ اطراف دیش ذوب شود.

با تمام این اوصاف به نظر می رسد همه گیر شدن سرویس استارلینک خبر خوبی برای اغلب کاربران دنیا باشد…

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.