اینترنت ماهواره‌ای رقیب طرح صیانت نمی‌شود

بسیاری از افراد امید دارند که با شروع فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، اجرای طرح صیانت، خط قرمزها و فیلترینگ دیگر معنایی نخواهد داشت.

بسیاری از افراد امید دارند که با شروع فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، اجرای طرح صیانت، خط قرمزها و فیلترینگ دیگر معنایی نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد که استارلینک مخالف قوانین کشورها عمل نمی‌کند. به همین دلیل فعالیت اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران چیزی است که بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

به گزارش فاواپرس، در چند وقت اخیر که تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات جدی شد، اینترنت ماهواره‌ای و دسترسی به اینترنت آزاد باعث امیدواری بسیاری از کاربران ایرانی شده است.

تصویب طرح صیانت از فضای مجازی حاشیه‌ها و انتقادات فراوانی را به دنبال داشت. همزمان با گلایه‌های کاربران، تعدادی از نمایندگان مجلس هم خواستار لغو این طرح شدند. چرا که به عقیده آن‌ها طرح صیانت موجب قطع ارتباط مردم با جهان خواهد شد.

در این میان انتشار خبر فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین در حالی که زیرساخت‌‎های اینترنتی‌ این کشور در جنگ با روسیه آسیب دیده است، باعث شد عده‌ای گمان کنند حالا که دستیابی به اینترنت ماهواره‌ای که در شرایط جنگی برای اوکراین امکان‌پذیر بوده است، در تمامی کشورها نیز به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد.

استارلینک خلاف قوانین کشورها عمل نمی‌کند

با وجود اینکه تصور همه مردم این است که از اینترنت استارلینک می‌توان در هرکجای دنیا استفاده کرد و تنها داشتن یک آنتن مخصوص کافی است. ولی اسپیس ایکس و ایلان ماسک بارها اعلام کرده‌اند که قصد ارائه‌ اینترنت ماهواره‌ای بدون اجازه‌ دولت‌ها را ندارد.

همچنین فعالیت استارلینک در کشور اوکراین در حالیست که رئیس جمهوری اوکراین در صفحه توییتری خود از ایلان ماسک رئیس اسپیس ایکس، درخواست فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای در کشورش را کرده بود.

گویین شاتول (Gwynne Shotwell) رئیس و مدیر ارشد عملیاتی اسپیس ایکس پیش از این اعلام کرد که شرکتش قصد شکستن قوانین کشورها را ندارد. به‌ همین دلیل شرکتش کشور به کشور و دولت به دولت برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در حال مذاکره است.

با اینکه در ایران نیز چند هفته پیش بود که رئیس رگولاتوری کشور از ورود ماهواره‌ استارلینک به ایران خبر داد. اما او هم اعلام کرد که این اینترنت با مقررات و شرایط ایران در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

این در حالی است که حتی اگر اسپیس ایکس سرویس‌دهی در ایران را شروع کند، بسیار بعید است که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا بتواند «به‌صورت رسمی» سرویس اینترنت خود را در ایران ارائه دهد. چرا که دسترسی به خدمات اینترنت ماهواره‌ای ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکا هم است.

طبق گفته‌های کارشناسان این حوزه نیز در کوتاه‌ مدت راه جایگزین و خارج از حاکمیت برای دسترسی به اینترنت بین‌المللی در ایران وجود ندارد. اینترنت ماهواره‌ای نیز در کوتاه‌ مدت مورد استفاده نیست و حداقل تا سه سال آینده و تغییر شرایط دسترسی به آن بعید است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.