رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت: بررسی جزییات طرح به بعد از تصویب بودجه موکول شد

رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت با بیان اینکه بعد از تصویب لایحه بودجه 1401 بررسی مجدد طرح صیانت آغاز خواهد شد از تغییر نام این طرح به «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» خبر داد.

رضاتقی پور با تاکید بر اینکه کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با نام جدید در کمیسیون مشترک به تصویب رسیده است، گفت: «روند ادامه بررسی طرح تنظیم مقررات فضای مجازی مطابق قبل دنبال می‌شود.»

تقی‌پور در حالی بر تصویب کلیات طرح صیانت و تغییر نام آن تاکید دارد که معاونت قوانین مجلس کمتر از 24 ساعت از تصویب این طرح در کمیسیون مشترک؛ آن را ابطال کرد و روند رای‌گیری و تصویب آن را به دلیل تغییراتی که بعد از اصل 85 شدن انجام شده، غیرقانونی عنوان کرد.

بررسی جزییات طرح صیانت در پی تصویب کلیات آن

به گفته تقی‌پور، در حال حاضر نمایندگان کمیسیون مشترک طرح درگیر بررسی لایحه بودجه سال آینده هستند و جلسات مجلس به طور فشرده برگزار می‌شود.

او همچنین با اشاره به لزوم حضور نمایندگان در جلسات تصویب بودجه گفت: «برگزاری جلسات کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی که بسیاری از نمایندگان در آن عضو هستند، بعد از بودجه ادامه پیدا می‌کنند.»

او با وجود اینکه معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رییس کمیسیون ویژه ‎طرح صیانت، رای‌گیری کمیسیون ویژه و تصویب کلیات طرح صیانت را غیرقانونی دانسته بود همچنان در اظهار نظرهای خود بر تصویب کلیات این طرح پافشاری دارد.

تقی‌پور با تاکید بر تصویب کلیات طرح، گفت: «از این پس ادامه جلسات کمیسیون مشترک به بررسی جزییات و مفاد این طرح اختصاص پیدا می‌کند.»

مخالفت هیات رییسه مجلس با تصویب کلیات طرح صیانت

این اظهار نظر تقی‌پور البته در شرایطی است که هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هم ابطال تصویب کلیات را تایید کرده و این ابطال کاملاً قطعی است. به گفته نمایندگان مجلس رأی‌گیری بر مبنای صحیحی نبوده است و ایرادات و اشکالات متعددی داشته است. همچنین نمایندگان مخالف این موضوع اعلام کرده‌اند که معاونت قوانین فقط دو، سه ایراد را در نامه آورده است.

البته تقی‌پور در بخش دیگری از توضیحات خود درباره زمان برگزاری این جلسات اعلام کرده که هنوز زمان تشکیل جلسات مشخص نیست و در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.

در شرایطی که رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت بر این موضوع تاکید دارد که طرح فعلی حاصل ۴۵ جلسه کارشناسی است اما مخالفان تصویب این طرح تاکید دارند که نسخه 9 بهمن (آخرین نسخه طرح) در بهترین حالت، حاصل 10 جلسه غیرعلنی است.

همین روند منجر به انتقادات گسترده بر اصل 85 شدن طرح صیانت آن هم با این درجه از اهمیت است. نمایندگان مخالف با تصویب کلیات طرح صیانت به شیوه غیرقانون بر این باورند که ظاهراً کمیسیون آن‌طور که باید و شاید نتوانسته آن امانت‌داری لازم را داشته باشد.

از همین رو نزدیک به ۱۷۰ و چند نفر از نمایندگان نامه‌ای را امضا کردند که این طرح از کمیسیون مشترک خارج شود. بنابراین بعد از این باید منتظر نتیجه ادامه کشمکش‌های نمایندگان مجلس بر سر ادامه روند طرح صیانت بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.