نظر رییسی درباره طرح صیانت!

همان زمان که زمزمه اجرای طرح صیانت مطرح شد، رییس جمهور اعلام کرد «خیال مردم از بابت طرح صیانت راحت باشد.» اما حالا او گفته مجلس باید زودتر تکلیف طرح صیانت را معلوم کند و به نتیجه برسد.

پیش از این رییس جمهور درباره طرح محدودیت اینترنت این پاسخ کوتاه را داد که خیال مردم راحت باشد. اما ظاهرا نظر رییسی درباره طرح صیانت تغییر کرده است.

چندی پیش ابراهیم رییسی درباره طرح محدودیت اینترنت موسوم به «طرح صیانت» این پاسخ کوتاه را داد که خیال مردم راحت باشد. گفته‌ای که نشان می‌داد دولت مخالف طرح صیانت است. اما حالا به نظر می‌رسد او چندان هم مخالف محدودسازی اینترنت نیست.

با این حال روز گذشته خبر رسید که رییس جمهوری که رییس شورای عالی فضای مجازی است، اعلام کرده: «طرح صیانت از فضای مجازی باید در مجلس به سرانجام برسد». اما این مخالف اظهاراتی است که قبلا درباره طرح صیانت مطرح کرده بود.

این اظهارنظر درباره طرح صیانت و محدودسازی اینترنت در حالی است که ابراهیم رئیسی در ایام انتخابات گفته بود «اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری باید در دسترس مردم، به خصوص دهک‌های پایین جامعه قرار بگیرد.»

وعده‌ای که بر اساس آن قرار بود هم سرعت و کیفیت اینترنت بهتر شود و هم قیمت آن پایین‌تر بیاید. اما حالا ماجرا برعکس شده است. هم کیفیت و سرعت کاهش چشمگیر داشته و هم قرار است سال آینده اینترنت گران شود.

نمایندگان مخالف طرح صیانت چه می‌گویند؟

بررسی و تصویب طرح صیانت فعلا به تعویق افتاده است و هنوز مشخص نیست این طرح در کجای راه قرار دارد. آیا مجددا بررسی می‌شود و یا همان مصوبه قبلی معیار قرار می‌گیرد.

یکی از نمایندگان مجلس از مخالفت ۱۶۰ نماینده با طرح صیانت خبر داد و گفت: با توجه به دغدغه جامعه نسبت به طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، در نامه‌ای از رئیس مجلس میخواهیم این طرح در صحن علنی دوباره مجلس بررسی شود.

مجتبی توانگر،‌ نماینده تهران، با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی در توییتر نوشت: «بدون رای‌گیری صرفا گفته‌اند که طرح صیانت بهتر است در مجلس تصویب شود. انگار فقط خواسته‌اند از خودشان سلب مسئولیت کنند. کسی نمی‌خواهد افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد.»

صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس، با انتقاد از تصویب این طرح در کمیسیون مشترک گفت: «تصویب ‫طرح صیانت به منزله زدن چوب حراج بر سرمایه اجتماعی‬ و ‫اعتماد عمومی‬ است.»

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه هم در مخالفت با این طرح گفت: «طرح ‫صیانت‬ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است.»

کارشناسان متخصص در این حوزه و اغلب مردم، با اجرای این طرح همچنان مخالف هستند. آینده طرح صیانت از فضای مجازی با وجود مخالف‌ها و موافقان هنوز مشخص نیست. همچنین، دلیل اصرار کمیسیون مشترک برای تصویب این طرح همچنان شفاف‌سازی نشده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.