12 واقعیت درباره قد افراد که تا کنون نمی‌دانستید!

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قد خیلی چیزا از خطر بیماری قلبی و سرطان گرفته تا درآمد و جذابیت شما را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد. در این مطلب به بررسی چند نکته جذاب در خصوص قد افراد می‌پردازیم.

اگر قد بلند و یا قد کوتاه باشید، ممکن است برخی افراد شما را با نام‌هایی که دوست ندارید صدا کرده باشند. جدای از تمسخر قد می‌تواند روی سلامتی افراد تاثیر گذار باشد.

به گزارش فاواپرس به نقل از everydayhealth، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قد خیلی چیزا از خطر بیماری قلبی و سرطان گرفته تا درآمد و جذابیت شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب به بررسی چند نکته جذاب در خصوص قد افراد می‌پردازیم.

۱- شما در اولین سال زندگی خود سریعترین رشد را دارید

رشد کودکان بسیار سریع است. این موضوع را پدر و مادرانی که دائم مجبور به خرید لباس‌های بزرگتر برای فرزندان خود هستند، بخوبی متوجه می‌شوند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افراد در اولین سال زندگی خود در سریعترین حالت رشد می‌کنند و از بدو تولد تا یک سالگی حدود ۱۰ اینچ به قد آن‌ها اضافه می‌شود. پس از آن و تا سنین نوجوانی قد آن‌ها نه با این سرعت، ولی بصورت پیوسته افزایش می‌یابد. رشد دختران معمولاً دو تا سه سال پس از شروع قاعدگی متوقف می‌شود، در حالی که قد برخی پسران تا اوایل بیست سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد.

۲- آمریکایی‌ها دیگر بلند قدترین افراد جهان نیستند

در قرن‌های ۱۸ و ۱۹، آمریکایی‌ها بلندقدترین افراد جهان بودند. اما امروز این افتخار به هلندی‌ها می‌رسد. امروزه مردان و زنان هلندی به ترتیب ۶ فوت و ۵ فوت ۶.۵ اینچ هستند، در حالی که مردان ایالات متحده به طور متوسط ۵ فوت و ۹ اینچ و زنان به طور متوسط ۵ فوت و ۴ اینچ قد دارند.

12 واقعیت درباره قد افراد که تا کنون نمی‌دانستید!۳- قد شما در طول روز تغییر می‌کند

همانطور که وزن شما در طول روز در نوسان است، قد شما نیز می‌تواند این چنین باشد. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید قدتان بلندتر است و ممکن است تا پایان روز یک سانتی متر کوتاهتر شوید. تاد سینت، دی سی، متخصص کایروپراکتیک و نویسنده کتاب حقیقت درباره کمردرد، می‌گوید: «دیسک‌های ستون فقرات شما به دلیل ایستادن در طول روز فشرده می‌شوند. همانطور که می‌خوابید، ستون فقرات شما کاهش می‌یابد و طول از دست رفته را دوباره به دست می‌آورید.»

۴- قد فقط به ژنتیک بستگی ندارد

تقریباً ۶۰ تا ۸۰ درصد قد شما توسط ژنتیک تعیین می‌شود و بقیه آن به عوامل محیطی، یعنی تغذیه دوران کودکی بستگی دارد. یک زیست شناس مولکولی تحقیقاتی در ایالات متحده می‌گوید: «تغذیه مهم‌ترین عامل محیطی است که به قد کمک می‌کند.» برای قد بلند شدن کودکان باید یک رژیم غذایی کامل از میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، لبنیات و پروتئین بدون چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کودکان در نظر بگیرید.

۵- کافئین قد کودکان را کوتاه نمی‌کند

بعضی از قدیمی ها می‌گویند که کافئین رشد کودکان را متوقف می‌کند. کافئین به عنوان یک محرک عمل می‌کند و می‌تواند باعث تحریک پذیری، مشکلات خواب و سردرد شود، به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند کودکان از آن اجتناب کنند. سیگار می‌تواند رشد کودکان را متوقف کند. یک مطالعه در Annals of Epidemiology نشان داد که پسرانی که به طور مکرر بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال سیگار می‌کشیدند، حدود یک اینچ کوتاه‌تر از همسالان غیرسیگاری خود بودند، اگرچه تأثیر مشابهی در دختران مشاهده نشد.

تفاوت این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که اکثر پسر‌ها هنوز در این دوره رشد می‌کنند، اما دختران رشد نمی‌کنند. برخی از مسائل پزشکی، از جمله آلرژی‌های غذایی، عدم تعادل هورمونی و مشکلات قلبی، کلیوی یا کبدی نیز مانند برخی دارو‌های محرک برای ADHD می‌توانند مانع رشد کودکان شوند.

۶- احتمال سرطان در افراد قد بلند بیشتر است

بر اساس مطالعه‌ای در مجله Lancet Oncology، هر چه قدتان بلندتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود. پس از بررسی سوابق پزشکی بیش از یک میلیون زن بریتانیایی که قد آن‌ها از کمتر از ۵ فوت و ۱ اینچ تا ۵ فوت و ۸ اینچ و بلندتر بود، محققان دریافتند که قد بلندترین زنان ۳۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

جین گرین اپیدمیولوژیست بالینی و مدرس پژوهشی دانشگاه می‌گوید: «افراد قدبلند ممکن است سلول‌های بیشتری در بدن خود داشته باشند، بنابراین احتمال سرطانی شدن آن‌ها بیشتر است، این ارتباط ممکن است به سطح هورمون‌های رشد نیز مرتبط باشد.» مطمئنا نمی‌توانید قد خود را تغییر دهید. اما می‌توان از عواملی که باعث سرطان می‌شود مانند سیگار، اضافه وزن و الکل دوری کرد.

۷- قد بلند بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

طبق یک مطالعه کوتاه بودن قد ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. محققان دریافتند که کوتاه قدترین افراد بزرگسال (زیر ۵ فوت و ۳ اینچ) در مقایسه با افراد قد بلندتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ ناشی از آن هستند. مطالعه‌ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد نشان داد که ژن‌های مرتبط با قد می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. به ازای هر ۲.۵ اینچ که قد بلندتر می‌شود احتمال ابتلا به بیماری قلبی ۱۳.۵ درصد کاهش می‌یابد. مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که وضعیت اقتصادی واجتماعی و ارتباط آن با تغذیه نامناسب و عفونت‌ها در اوایل زندگی ممکن است مقصر ارتباط بیماری قلبی و قد باشند.

۸- افراد قد بلند درآمد بیشتری دارند

مطالعات متعدد نشان داده اند که به طور متوسط، افراد قد بلندتر نه تنها مشاغلی با موقعیت بالاتر دارند، بلکه درآمد بیشتری نیز دارند. طبق یک مطالعه افراد به ازای هر اینچ بالاتر از میانگین قدشان، سالانه ۷۸۹ دلار بیشتر درآمد دارند. فردی که ۶ فوت قد دارد در طول ۳۰ سال شغلی ۱۶۶۰۰۰ دلار بیشتر از فردی که ۷ اینچ کوتاهتر است درآمد کسب می‌کند.

دکتر دانیل کیبل، استاد رفتار سازمانی در مدرسه بازرگانی لندن می‌گوید: قد بر نحوه نگرش افراد نسبت به خود تاثیر دارد؛ این همان عزت نفس است و مورد توجه گرفتن ما توسط افراد جامعه را «عزت اجتماعی» می‌گویند. عزت نفس اجتماعی بر عملکرد شغلی افراد و نحوه ارزیابی عملکرد شغلی توسط سرپرستان تاثیر می‌گذارد که به نوبه خود بر موفقیت شغلی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

۹- قدبلند‌ها جذاب ترند

علاوه بر عواملی مانند قدرت و عزت نفس، طول پا نیز تاثیر زیادی بر جذابیت افراد دارد. مطالعه‌ای در Evolution and Human Behavior نشان می‌دهد افرادی که پا‌های کوتاه‌تر از حد متوسط دارند نسبت به افرادی پا‌های بلندتری دارند، جذابیت کمتری دارند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که داشتن پا‌های بیش از حد بلند باعث کاهش جذابیت می‌شود. پا‌های بسیار کوتاه یا بلند می‌تواند نشان‌دهنده «بیماری‌های ژنتیکی، مشکلات سلامتی، یا پاسخ‌های ایمنی ضعیف به عوامل محیطی نامطلوب در دوران کودکی و نوجوانی» باشد.

12 واقعیت درباره قد افراد که تا کنون نمی‌دانستید!۱۰- ژن‌ها می‌توانند باعث افزایش قد شوند

از هر ۱۵۰۰۰ نفر یک نفر مبتلا به کوتولگی است، کوتولگی به قد بالغ ۴ فوت و ۱۰ اینچ یا کمتر گفته می‌شود. به گفته مایکل جی گلدبرگ، MD، رئیس کلینیک دیسپلازی اسکلتی در بیمارستان کودکان سیاتل، جهش‌های ژنتیکی که باعث کوتاه شدن استخوان‌ها می‌شوند، دلایل اصلی کوتولگی هستند. وضعیت نادرتری به نام غول‌پیکری نیز وجود دارد که در این شرایط افراد بسیار قد بلند می‌شوند. غول پیکری معمولاً به دلیل هورمون‌های رشد بیش از حد در دوران کودکی است که اغلب به دلیل یک تومور خوش‌خیم در غده هیپوفیز ایجاد می‌شود.

۱۱- از ۴۰ سالگی قد انسان شروع به کوچک شدن می‌کند

زنان و مردان ممکن است از سن ۴۰ سالگی شروع به کوتاه شدن کنند. دیسک‌های ستون فقرات پس از چهل سالگی آب خود را از دست‌ می دهند و به مرور زمان فشرده می‌شوند. پوکی استخوان، یک بیماری ضعیف کننده استخوان که ۱۰ میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند این مشکل را تشدید کند. خبر خوب این است که کار روی وضعیت بدنی شما ممکن است به مقابله با کاهش قد کمک کند. یکی از مهمترین جنبه‌های حفظ قد، وضعیت بدنی مناسب است. حرکات کششی، تمرینات قدرتی، یوگا و کار با کایروپراکتیک یا فیزیوتراپیست می‌تواند کمک کننده باشد.

۱۲- مد می‌تواند به شما کمک کند قد بلندتر به نظر برسید

نوع لباس پوشیدن افراد می‌تواند باعث بلندتر به نظر رسیدن قد آن‌ها شود. برای جلوگیری از کوتاه نشان داده شدن از پوشیدن تضاد‌های تند رنگی مانند سفید و سیاه که بدن شما را متلاشی می‌کند و کوتاه‌تر به نظر می‌رسید خودداری کنید. کفش‌های پاشنه‌دار و لوازم جانبی مانند کمربند و کیف را نیز متناسب نگه دارید.به گزارش فرارو، اگر کوتاه‌قد هستید از کمربند‌های بسیار پهن یا کیف‌های بزرگ استفاده نکنید. اگر می‌خواهید کفش‌های پاشنه دار بپوشید شلواری بپوشید که کفش‌های شما را بپوشاند و در نهایت لباس‌های متناسب انتخاب کنید تا شما را پهن و کوتاه نشان ندهد.


خبرهای مرتبط

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.