BeReal چیست؟ شبکه‌‌ای اجتماعی که بر واقعی بودن تمرکز دارد

در عصری که سواد دیجیتالی با گذشت هر نسل رو به افزایش است، فریادهایی برای اعتبار و واقعیت هم به گوش می‌رسد. از افزایش حساب‌های «فینستا» (Finsta؛ حساب‌هایی که تصاویر ویرایش‌شده و دور از واقعیت شبکه‌های اجتماعی را به اشتراک می‌گذارند) تا ناله سلبریتی‌ها بابت ویرایش تصاویرشان، به روشنی می‌توان دریافت که نسل حاضر برای واقعیت و حقیقت ارزش قائل است. معمولاً گناه پیدایش فرهنگ «قیاس و چشم و هم‌چشمی» به پای شبکه‌ اجتماعی نوشته می‌شود، یعنی همان جایی که افراد تنها قشنگ‌ترین لحظات زندگیشان را به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش فاواپرس به نقل از centennialbeauty، بی‌ریل (BeReal) اپلیکیشنی برای اشتراک‌گذاری تصویر است که نسل Z (متولدین دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰) را هدف گرفته و مبنای کارش واقعی بودن است.

با اینکه دوران ویرایش بیش از حد و تصویر پرزرق‌وبرق اینستاگرامی (حداقل فعلاً) به پایان رسیده، هنوز هم سلبریتی‌ها و کاربران شبکه اجتماعی به هر طریقی شده بهترین ظاهرشان را به نمایش می‌گذارند. از مجموعه‌ عکس‌هایی که با دقت انتخاب می‌کنیم و صدها عکسی که برای انتخاب بهترین گزینه می‌گیریم، به نظر می‌رسد تقاضایی که برای صحت و اعتبار داریم به راهکارهای بهتری در مرحله اجرا نیاز دارد.

در اینجاست که باید به این سوال پاسخ دهیم: آیا شبکه اجتماعی واقعاً دشمن واقعیت است؟ یا مساله تمایل ما به شکل و شمایلی است که جلوی واقعیت یک دیوار می‌کشد؟

با این فرض که شبکه اجتماعی دلیل غیرواقعی بودن فضای آنلاین است، مسلماً جای تعجب دارد که یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی خودش را به عنوان راه‌حلی برای این موضوع معرفی کند.

بی‌ریل (BeReal) اپلیکیشنی برای اشتراک‌گذاری تصویر است که نسل Z (متولدین دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰) را هدف گرفته و مبنای کارش واقعی بودن است.

درست شبیه اسنپ‌چت یا استوری‌های اینستاگرام، کاربران بی‌ریل می‌توانند لحظه‌ای از روزشان را به مدت ۲۴ ساعت با دوستان خود به اشتراک بگذارند. اما تفاوت اینجاست که این اپلیکیشن اعلانی را به صورت تصادفی در طول روز ارسال می‌کند و کاربران دو دقیقه زمان دارند تا تصویری از چهره و اطراف‌شان به اشتراک‌ بگذارند. این اعلان شاید ساعت ۳ و ۴۸ دقیقه بعدازظهر سه‌شنبه یا ساعت ۱۱ و ۲۳ دقیقه ظهر جمعه ارسال شود و هدف این است که کاربران کاری را که همان لحظه انجام می‌دهند به‌صورت همزمان به اشتراک بگذارند.

بی‌ریل مساله تاییدطلبی را هم رفع کرده است. دیگر خبری از لایک نیست و تنها راه واکنش به تصویر از طریق «ریل موجی» است. در واقع افراد با یک سلفی خودشان را به یکی از ایموجی‌ها شبیه می‌کنند. دیگر نه دنبال‌کننده‌ای وجود دارد و نه بخش پیشنهادی؛ برای دیدن تصاویر دوستان خودتان هم باید یک تصویر پست کنید.

رشد تدریجی

از زمان پیدایش بی‌ریل در سال ۲۰۲۰، شهرت این اپلیکیشن در دو سال گذشته افزایش یافته و پایش به بسیاری از کالج‌ها باز شده است. این اپلیکیشن که ریشه فرانسوی دارد حالا وارد بازار آمریکا شده و شانزدهمین اپلیکیشن معروف شبکه اپلیکیشن در اپ‌استور است.

دانش‌آموزان می‌گویند خوشحال‌اند که راه‌شان از پلتفرم‌های تروتمیز رایج جدا شده است و به طرز شگفت‌انگیزی زندگی آفلاین آنها را هم تحت تاثیر قرار داده است. به گفته یکی از دانش‌آموزان، تصاویر بی‌ریل راه خوبی برای باخبر شدن از دوستان است.

او می‌گوید: «اگر کسی در هفته گذشته بی‌ریل در رختخواب بوده باشد، می‌توانم از او بپرسم که آیا حالت خوب است؟ به چیزی نیاز داری؟»

یکی از سخنگویان بی‌ریل هم می‌گوید: «یکی از باورهای اصلی ما این است که افراد تا حد ممکن زمان کمتری را پای گوشی سپری کنند. دنیای واقعی آنلاین نیست و آن بیرون است.»

تعهد به واقعی بودن یکی از نقاط تمایز اصلی بی‌ریل معرفی می‌شود و فلسفه عجیب بی‌ریل برای تشویق به دیدار حضوری، آنها را از شبکه‌های اجتماعی دور می‌کند. بی‌ریل با ترویج واقعی بودن در فضای آنلاین، می‌تواند جهان واقعی را هم متاثر کند. چه چیزی واقعی‌تر از ارتباط حضوری و رو در رو با دوستان؟

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.