رگولاتوری:‌ مصوبه افزایش تعرفه اینترنت تصویب نشده/ با گرانی غیرقانونی برخورد می‌کنیم

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به افزایش تعرفه اینترنت برخی اپراتورهای ثابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌گونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب نرسیده است و کف و سقف تعرفه‌ها همچنان باید طبق مصوبه سال ۹۵ اپراتورهای همراه و مصوبه سال ۹۶ اپراتورهای ثابت محاسبه شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به افزایش تعرفه اینترنت برخی اپراتورهای ثابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌گونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب نرسیده است و کف و سقف تعرفه‌ها همچنان باید طبق مصوبه سال ۹۵ اپراتورهای همراه و مصوبه سال ۹۶ اپراتورهای ثابت محاسبه شود. این سازمان همچنین اعلام کرد در صورت افزایش غیرقانونی قیمت‌ها با متخلفان برخورد خواهد کرد. رگولاتوری نسبت به افت کیفیت شبکه در صورت ثابت ماندن تعرفه‌ها نیز هشدار داد.

به گزارش فاواپرس، پس از آنکه در روزهای اخیر برخی اپراتورهای ثابت تعرفه اینترنت خود را افزایش دادند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امروز (جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱) با انتشار اطلاعیه‌ای به این مسأله واکنش نشان داد.

نخستین بند این اطلاعیه، تصویب مصوبه جدید برای سقف و کف قیمت‌ خدمات ارتباطاتی را رد کرده است. در این بند آمده: «کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیچ‌گونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته است و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است که طی آنها سقف و کف قیمت تعیین شده است تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام نمایند.»

رگولاتوری:‌ با افزایش غیرقانونی قیمت‌ها برخورد می‌کنیم

این سازمان همچنین گفته است که اگر اپراتورها قیمت خدمات خود را به شکل غیرقانونی بالا برده باشند، تعرفه‌ها را اصلاح و این شرکت‌ها را جریمه می‌کند. در بند ۲ بیانیه تصریح شده است: «مورد اخیر افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶) باشد، نسبت به اصلاح صریح و جریمه قانونی متخلفان اقدام شود.»

این سازمان در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده است که در سال‌های اخیر و با توجه به شرایط رقابتی بازار،‌ اپراتورها تعرفه‌ خدمات خود را در سطح ارزان‌تر بازه‌‌ای که برای آنها مشخص شده است قرار داده‌اند و اکنون به دلیل افزایش هزینه‌های این شرکت‌ها، استمرار این قیمت‌ها، کیفیت خدمات را با چالش مواجه می‌کند.

در این بخش از اطلاعیه رگولاتوری می‌خوانیم: «از آنجا که فراهم کردن تمهیدات لازم برای خدمات باکیفیت و پایدار توسط اپراتورها از مسئولیت‌های اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، لازم می دانیم توجه کاربران عزیز به این نکته را نیز جلب نماییم که بر اساس مقررات مصوب سال‌های گذشته اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته‌های خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی بعضا در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه‌گذاری می‌کردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینه‌ها، ادامه سرمایه‌گذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکین با چالش جدی مواجه شده است. قطعاً ادامه این روند، دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.»

در انتها نیز سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواسته حتی‌الامکان قیمت‌ها را کمتر افزایش دهند و درآمدهای حاصل را صرف توسعه شبکه کنند. مطابق بند ۴ این اطلاعیه:‌ «در عین حال، اپراتورهای ارتباطی ضروری است با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه و حتی الامکان تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز خود از طرق دیگر و با هماهنگی با این سازمان، افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قراردهند و آن هم حتما صرف توسعه شبکه شود.»

افزایش تعرفه‌ دور نیست

بحث افزایش تعرفه اینترنت طی سال‌های مختلف بارها از سوی بازیگران مختلف حوزه ارتباطات کشور به گوش رسید. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در این رابطه به پیوست گفته بود: باید به اصلاح تعرفه‌ها مردم را به سمت ارتباطات ثابت هدایت کنیم و اگر تعرفه‌‌ها تغییر نکند برای شبکه مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

زارع‌پور گفته بود: «یک کمیته ویژه را مامور بررسی این موضوع [اصلاح تعرفه‌ها] کردم و چند پیشنهاد برای ۱۴۰۱ تهیه کرده‌ایم که ان‌شاءالله از اواسط فروردین آنها را اعلام و اعمال خواهیم کرد.» او همچنین در روزهای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از مجلس خواسته بود جلوی افزایش تعرفه‌ها را نگیرد. وزیر ارتباطات البته به این مسأله نیز اشاره کرده بود که همه مسائل این صنعت را نباید به تعرفه‌ها گره زد و اپراتورها نیز باید در راستای بهره‌وری بالاتر تلاش کنند.

مدیران شرکت مخابرات نیز بارها از ثبات تعرفه‌ها انتقاد کرده‌اند و خواستار تجدید نظر در این زمینه شده‌اند. امروز اما محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات اعلام کرد که تعرفه‌های اینترنت این شرکت هنوز بر اساس مصوبه سال ۹۶ است و تعرفه جدیدی ابلاغ نشده.


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.