پیشنهاد میلیاردی ایلان ماسک برای خرید توییتر

ایلان ماسک پیشنهاد خرید توییتر به قیمت ۴۳ میلیارد دلار را داده است. او ادعا می‌کند این مبلغ بهترین پیشنهاد ممکن برای خرید این شرکت است.

به گزارش فاواپرس به نقل از وب‌سایت گیزمودو، اخیرا ایلان ماسک نزدیک به ۱۰ درصد از سهام توییتر را خرید؛ اما حالا می‌خواهد مالک انحصاری این شبکه اجتماعی شود و حاضر است برای خرید توییتر، میلیاردها دلار به صورت نقد پرداخت کند.

به گزارش بلومبرگ، ایلان ماسک برای خرید کل سهام توییتر، پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری ارائه داده است. او اعلام کرده اگر با این پیشنهاد موافقت نشود، سهام ۹.۲ درصدی فعلی خود را که هنوز مهر خریدش خشک نشده است، خواهد فروخت.

ماسک که با سرمایه‌ای به ارزش ۲۶۰ میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد روی زمین است؛ در ماه جاری با خرید غیرمنتظره بخش بزرگی از سهام توییتر، خبرساز شد. قرار بود او در هیات مدیره شرکت هم صاحب کرسی شود؛ اما در لحظه آخر، از حضور در آن انصراف داد. همین کافی بود تا شایعاتی از قصد او برای خرید کل سهام توییتر مطرح شود.

طبق سندی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، منتشر کرده، مدیرعامل دو شرکت تسلا و اسپیس ایکس گفته است توییتر ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد دارد که فقط او می‌تواند آن‌ها را محقق سازد و پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری‌اش برای خرید این شرکت بهترین و آخرین پیشنهاد اوست.

ایلان ماسک در نامه‌ای به که برت تیلور رئیس هیئت مدیره توییتر نوشته گفته است او به ظرفیت‌های این پلتفرم برای گسترش آزادی بیان در سراسر جهان باور دارد و به همین‌خاطر در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.‌ ماسک در ادامه‌ی نامه خود نوشته است که او معتقد است توییتر باید یک شرکت خصوصی باقی بماند تا هم بتواند به توسعه خود ادامه بدهد و هم مبلغ آزادی بیان باشد.

ایلان ماسک خرید توییتر

او در ادامه گفته می‌خواهد ۱۰۰ درصد سهام توییتر را به قیمت ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم خریداری کند. این قیمت ۵۴ درصد بیشتر قیمت هر سهم توییتر یک‌ روز قبل از محلق شدن ماسک به جمع سهامداران توییتر و ۳۸ درصد بیشتر از قیمت هر سهم این شرکت یک روز بعد از اعلام عمومی این خبر است. ماسک گفته که این پیشنهاد، بهترین و آخرین پیشنهاد اوست و اگر پذیرفته نشود او ممکن است در موقعیت خود به‌عنوان بزرگترین سهام‌دار این شرکت تجدیدنظر کند.

ارزش دارایی‌های ایلان ماسک حدود ۲۳۰ میلیارد دلار است و قطعاً برای خرید توییتر به قیمت ۴۳ میلیارد دلار مشکلی نخواهد داشت. البته او همیشه غیر قابل‌پیش‌بینی بوده است و حتی ممکن است پیشنهاد خود را پس بگیرد. در هر حال، هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

آن‌طور که ایلان ماسک در درخواست خرید خود نوشته است: من در توییتر سرمایه‌گذاری کردم، چون باور داشتم می‌تواند یک پلتفرم برای آزادی بیان باشد؛ زیرا به اعتقاد من، آزادی بیان برای یک دموکراسی سالم، امری ضروری است. اما پس از سرمایه‌گذاری، دریافتم این کمپانی نه می‌خواهد و نه می‌تواند در فرم فعلی، چنین نقش مهمی را ایفا کند. لازم است که توییتر یک شرکت خصوصی شود. توییتر پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد و من قفل آن را باز می‌کنم.

او ادامه داد: من برای خرید ۱۰۰ درصد سهام توییتر، هر سهم به ارزش ۵۴.۲ دلار پیشنهاد می‌دهم. این بهترین و آخرین پیشنهاد من است و اگر پذیرفته نشود، در جایگاه خود به عنوان سهام‌دار توییتر، تجدید نظر خواهم کرد؛ چون در این شرایط، نمی‌توانم تغییرات لازم را اِعمال کنم.

این لحن و صراحت کلام، شاید تهدید به نظر برسد؛ اما ماسک نظر دیگری دارد: این یک تهدید نیست؛ موضوع این است که بدون تغییرات مورد نیاز، این یک سرمایه‌گذاری خوب نخواهد بود.

ماسک از قدیم، در توییتر بسیار فعال بوده و گاهی اوقات، جوک‌ها و متلک‌هایی توییت کرده که به دردسر افتاده است. مثلا یک بار جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا را با آدولف هیتلر مقایسه کرد. یا یک بار دیگر، نام تمسخر آمیز Titter را برای توییتر پیشنهاد داد. البته هر دوی این توییت‌ها را بعدا حذف کرد.

خرید بی‌سروصدای سهام توییتر، یک شکایت را هم برایش به همراه داشت. از لحاظ قانونی، ماسک باید تصاحب ۵ درصد از سهام توییتر را اعلام می‌کرد؛ اما تا ۱۰ روز پس از خرید ۹.۲ درصد سهام شرکت، دراین‌باره سکوت کرد. شاکی پرونده، ادعا می‌کند در همین دوران سکوت ۱۰ روزه، سهام خود را فروخته و متضرر شده است.

به هر حال، توییتر حالا در دو راهی سختی گیر کرده و باید دید پایان این ماجرا چه خواهد شد.


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.