اولین توییت تاریخ روی دست خریدار ایرانی آن ماند؛ سینا استوی کیست؟

سینا استوی، فعال ایرانی بازار رمزارز در مارس ۲۰۲۱ با خرید اولین توییت تاریخ در قالب NFT و به مبلغ ۲/۹ میلیون دلار خبرساز شد، توییتی که در سال ۲۰۰۶ توسط مؤسس این شبکه اجتماعی یعنی جک دورسی منتشر شده بود.

سینا استوی، فعال ایرانی بازار رمزارز در مارس ۲۰۲۱ با خرید اولین توییت تاریخ در قالب NFT و به مبلغ ۲/۹ میلیون دلار خبرساز شد، توییتی که در سال ۲۰۰۶ توسط مؤسس این شبکه اجتماعی یعنی جک دورسی منتشر شده بود. حالا اما تلاش‌های استوی برای فروش دوباره این توییت و کسب سود از سرمایه گذاری خود با شکست مواجه شده است. تا روز پنجشنبه ۲۵ فروردین ماه، بالاترین قیمت پیشنهادی برای خرید این توییت تنها ۶۸۰۰ دلار بوده است.

این خرید در آن زمان یکی از گران ترین خریدها در حزوه معاملات NFT بود و در بحبوحه بالا گرفتن تب خرید و فروش دارایی های رمزارزی رخ داد، بازاری که از آن زمان میلیاردها دلار معامله در آن صورت گرفته است.

سینا استوی اولین توییت تاریخ

استوی هفته گذشته این توییت را برای فروش گذاشت و قیمت آن را ابتدا ۴۸ میلیون دلار تعیین کرد.

این قیمت اما حذف شد چرا که تمامی مبالغ پیشنهادی در هفته اول از چند صد دلار فراتر رفتند. تا روز پنجشنبه هفته گذشته بالاترین قیمت پیشنهادی برای خرید این توییت حدود ۶۸۰۰ دلار بود.

استوی که در ایران به تازگی از زندان آزاد شده، به رویترز گفته قیمت پیشنهادی او بالا بود و هر کسی توان پرداختش را نداشت، به علاوه، حالا برای فروش این NFT دچار تردید شده است.

او در اینباره گفته: «برایم مهم است که چه کسی آن را می خرد. به هر کسی آن را نمی فروشم چون فکر نمی کنم هر کسی لیاقت این NFT را داشته باشد.»

NFT ها نوعی دارایی رمزارزی هستند که مالکیت فایل های دیجیتالی مانند عکس، ویدئو یا متن در آن ها ثبت می شود.

هیچ تضمینی برای ارزش NFT وجود ندارد و بازار آن مملو از کلاهبرداری، جعل و تقلب است.

استوی اما از ارزش خرید خود مطمئن است. او در اینباره گفته: «این NFT فقط یک توییت نیست، مونالیزای دنیای دیجیتال است. پیروزی رمزارز.»

سینا استوی

استوی که در حال حاضر در مالزی زندگی می کند، به گفته خودش، در ماه مه ۲۰۲۱ در جریان سفری به ایران دستگیر شد و تا زمان آزادی اش در ماه فوریه ۲۰۲۲، در سلول انفرادی به سر می برد. در رسانه های ایران اتهام استوی اخلال در نظام اقتصادی کشور عنوان شده بود.

او به رویترز گفته به دلیل رشد شرکتش به نام «بریج اوراکل» که در حوزه تبادل رمزارز فعالیت دارد، دستگیر شده بود و خود را «قربانی رمزارز» دانسته است. استوی همچنین گفته: «من به حمایت جامعه رمزارز نیاز دارم.»

او وقتی خبر به فروش گذاشتن NFT خود را اعلام کرد، قول داد ۵۰ درصد از سود فروش را که انتظار داشت حداقل ۲۵ میلیون دلار باشد به یک خیریه اهدا کند و گفت بقیه آن صرف شرکت خود «بریج اوراکل» خواهد شد.

سینا استوی کیست؟

سینا استوی فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی است. به عنوان کارآفرین شرکت استارتاپی در زمینه بلاکچین تأسیس کرد و مالک صرافی کریپتولند است که در زمینه معاملات ارز دیجیتال فعالیت داشت. گفته می شود استوی بنیانگذار پول BRG در چین است.

سینا استوی خود درباره فعالیتش در حوزه رمزارزها گفته:

من در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان بیت‌کوینر وارد عرصه رمزارزها شدم و به عنوان یک تریدر (معامله‌گر) درآمد خود را به بیت‌کوین تبدیل می‌کردم. در نهایت در سال ۲۰۱۶ این فرآیند رو به صورت کاملا جدی پیش گرفتم و تصمیم گرفتم تا به عنوان یک کارآفرین وارد این عرصه شوم و بعد ایده‌ی صرافی رمزارزی در داخل ایران به ذهنم رسید. صرافی کریپتولند در سال ۹۶ شروع به کار کرد و ابتدا تنها با استفاده از ربات تلگرامی به مدت تقریبا یک سال و نیم فعالیت داشت و در نهایت تصمیم بر این گرفتیم تا یک سایت برای صرافی داشته باشیم و کاربران بتوانند راحت‌تر و با اعتماد بیشتری با صرافی کریپتولند خرید و فروش داشته باشند.

سینا استوی

شرکت یکتا اکسیر سبز با نام تجاری کریپتولند از سال ۹۶ با محوریت فعالیت در زمینه بلاکچین و رمز ارزها فعالیت داشت و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فارسی زبان در سرتا سر دنیا از مشتریان این صرافی داشت. کریپتولند اولین صرافی رمز ارزی کشور بود که خدمات معاملاتی بیش از ۳۰۰ رمزارز از جمله بیت کوین، تتر، اتر، لایت کوین، ریپل و غیره را عرضه می‌کرد. این صرافی همچنین به صورت دو زبانه طراحی شده بود و از زبان‌های فارسی و انگلیسی پشتیبانی می‌کرد.

تندیس بهترین سایت کسب و کار سال ۹۹ به صرافی کریپتولند اهدا شد. همچنین تندیس مردمی بهترین شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی سیزدهمین جشنواره وب و موبایل نیز به آکادمی کریپتولند تعلق گرفت.

سینا استوی مدیرعامل صرافی رمزارز کریپتولند در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی و به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد.

در این خصوص انجمن بلاکچین ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن فین تک بیانیه ای رسمی منتشر کردند. در این بیانیه اعلام شده بود که مدیر مجموعه کریپتولند بر خلاف آنچه ادعا شده، عضو هیچ یک از تشکل‌های صنفی و علمی نبوده و انجمن بلاکچین ایران بارها نسبت به این موضوع هشدار داده بود.

پس از بازداشت سینا استوی، صرافی رمزارز کریپتولند مسدود شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.