رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»

گزارش سال ۱۴۰۰ لندو از بازار خرید کالای اقساطی در ایران منتشر شد.

گزارش سال ۱۴۰۰ «لندو» منتشر شد. داده‌های ارایه شده در این گزارش حاکی از رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا است.

گزارش سال ۱۴۰۰ «لندو» منتشر شد. داده‌های ارایه شده در این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کاربران این استارتاپ که در زمینه تسهیل خرید اقساطی کالا فعالیت می‌کند، نسبت به سال پیش از آن با ۲۰۰ درصد رشد همراه بوده و ارزش وام‌های ارایه شده نیز ۶ برابر شده است. در این گزارش می‌توان به جزییاتی از ذایقه کاربران ایرانی در خرید اقساطی و همچنین عملکرد فروشندگان در این بازار دست پیدا کرد.

پتانسیل‌های بازار لندتک در ایران

صنعت لندتک تقریبا ۵ درصد از سهم بازار وام خرد در جهان را به خود اختصاص داده است. اما در بازار ایران، این نسبت به ۰.۱ درصد می‌رسد. اختلاف ۵۰ برابری این اعداد نشان می‌دهد که هنوز در ایران فرصت بسیاری برای رشد لندتک وجود دارد و سامانه‌های مالی موقعیت‌های فراوانی برای جذب بازار وام دارند.

رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»
پتانسیل‌های بازار لندتک در ایران

۷ سالگی لندو

«لندو» که در ابتدا با نام «ایران رنتر» کار خود را آغاز کرد، حالا در آستانه ۷ سالگی قرار دارد و تا امروز مسیر خود را با تمرکز بر ارائه اعتبار آنلاین ادامه داده است. در حال حاضر لندو به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم خرید اقساطی در ایران شناخته می‌شود که برای تأمین اعتبارهای درخواستی مشتریان با بانک همکاری می‌کند.

این پلتفرم با ارائه وام آسان، بدون نیاز به چک، ضامن، پیش‌پرداخت و جریمه دیرکرد، امکان خرید اقساطی آنلاین را برای کاربران فراهم کرده است. به همین منظور، هزاران فروشگاه معتبر آنلاین با این مجموعه همکاری می‌کنند تا ایرانیان در هر نقطه از کشور بتوانند به جای پرداخت نقدی، کالا و خدمات موردنظرشان را به صورت اقساطی تهیه کنند.

لندو به روایت آمار

لندو در سال ۱۴۰۰ با آسان‌تر کردن شرایط دریافت وام، توانست به رشد ۶ برابری در مجموع مبلغ وام پرداخت‌شده به کاربران برسد. همچنین تعداد وام‌های درخواستی از لندو نیز رشد ۵۲۴ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. رکورد مبلغ وام پرداخت‌شده در لندو مربوط به ماه بهمن و معادل ۷۰۰ میلیارد تومان است.

افزایش میانگین مبلغ وام دریافتی

یکی از اهداف تیم لندو در سال گذشته افزایش مبلغ سقف وام‌ها برای پوشش تاثیر تورم بوده است. مقایسه میانگین مبلغ وام دریافتی توسط مشتریان طی سالهای مختلف نشان می‌دهد که این میزان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۴۰ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۰ هر کاربر لندو به طور میانگین مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام خرید کالا و خدمات دریافت کرده است. این درحالی است که میانیگن وام دریافتی کاربران لندو در سال ۹۷ حدود ۲ و نیم میلیون بوده است.

رشد تعداد کاربران

رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»
افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد کاربران لندو در سال ۱۴۰۰

آمارها نشان می‌دهد که تعداد کاربران این پلتفرم در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است و بیشترین تعداد کاربر ثبت‌نامی مربوط به دی ماه است.

طبق داد‌ه‌های ارایه شده، ۸۰ درصد کاربران لندو از طریق گوشی‌موبایل با لندو در ارتباط هستند و وام دریافت می‌کنند و این مهر تاییدی بر سهولت دریافت وام از طریق این پلتفرم است.

مشخصات جمعیت‌شناختی کاربران

به نظر می‌رسد آقایان بیش از خانمها تمایل دارند کالاهای خود را قسطی خریداری کنند زیرا طبق آمارهای به دست آمده از رفتار کاربران پلتفرم لندو، مشاهده می‌شود که در میان کل متقاضیان، آقایان سهم حدودا ۴ برابری نسبت به خانم‌ها دارند و بیشتر متقاضیان وام در لندو، افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند.

کارمندان شرکت‌های خصوصی بیشترین سهم را در میان کاربران این پلتفرم دارند. این درحالی است که بخش اعظم وام‌گیرندگان بانکها عموما کارمندان دولتند و ماموریت لندو و صنعت لندتک نیز پر کردن همین شکاف هاست.

رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»
آقایان بیشتر از خانمها قسطی خرید کردند
رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»
مشتریان لندو چند ساله هستند؟

سهم کاربران مجرد و متاهل در این پلتفرم تفریبا برابر است. به طوری که ۵۳ درصد کاربران متاهل و ۴۷ درصد مچرد بوده‌اند.

از نظر سطح تحصیلات نیز کاربران داری مدرک تحصیلی دیپلم (۵۰ درصد) و لیسانس (۲۷ درصد) بیشترین سهم را در پلتفرم لندو داشته‌اند.

کاربران تهرانی در دریافت وام ازز لندو پیشتازند و استانهای البرز و خراسان رضوی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

رفتارمشتریان در بازپرداخت وام‌ها

با وجود تردیدی که ممکن است در مورد بازپرداخت هزینه کالاهای خریداری شده به صورت اقساطی وجود دارد، آمارهای لندو نشان می‌دهد نرخ نکول لندو، یعنی درصد مشتریانی که بعد از ۶ ماه هنوز قسط پرداخت‌نشده دارند، تنها ۰.۵ درصد بوده است. یعنی تنها نیم درصد از مشریان بدقولی کرده و بعد از گذشت ۶ ماه هنوز اقساطشان را پرداخت نکرده‌اند.این درحالی است که در سال ۹۹، این نرخ حدود ۱.۷۸ درصد بود.

بر اساس داده‌ها در سال گذشته ۶۷ درصد مشتریان لندو اقساطشان را به موقع یا زودتر از موعد پرداخت کرده‌اند.مشتریانی که در پرداخت تاخیر داشته‌اند نیز به صورت میانگین ۵ روز بعد از موعد مقرر اقساط خود را پرداخت کرده‌‌اند.

رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»
بازپرداخت زودتر از موعد اقساط در لندو

نحلیل داده‌های مشتریان نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از مشتریان لندو از نظر اعتباری رتبه «مشتری خوب» را دریافت کرده‌اند و تنها ۶ درصد در خوش‌قولی مردود شده‌اند. مشتریان مردود مشتریانی هستند که بیش از ۶ ماه در پرداخت وام تاخیر داشته و دیگر نمی‌توانند وام دریافت کنند.

رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»
میزان خوش‌حسابی مشتریان لندو

این داده‌ها نشان می‌دهد که خانم‌ها با اختلاف اندکی خوش‌قول‌تر از آقایان هستند و گروه سنی ۲۱تا ۳۰ سال نیز بهتر از دیگر گروه‌های سنی اقساط خود را پرداخت می‌کنند. همچنین احتمال به تعویق افتادن اقساط کاربران متاهل بیش از مجردهاست.

اعطای وام به دانشجویان کمترین میزان ریسک را داشته و اعطای وام به کاربرانی که شغل آزاد داشته‌اند بیش از دیگر گرو‌ه‌های شغلی با ریسک همراه بوده‌است.

اعتبارسنجی و ارزیابی ریسک مشتریان در لندو

لندو در مرحله دوم اعتبارسنجی مشتریان خود، مشتریان را به کمک الگوریتم پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی (AI)، رتبه‌بندی می‌کند و به هر شخص یک نمره اعتبار اختصاص داده می‌شود. محاسبه این نمره اعتبار از طریق بیش از ۱۰۰ پارامتر مثل سن، جنسیت، شغل، تحصیلات، وضعیت تأهل، محل سکونت، اپراتور تلفن همراه، رفتار پرداخت مشتریان و… انجام می‌شود.

با توجه به ارزیابی ریسک مشتریان لندو در سال ۱۴۰۰، داده‌های مهمی به دست آمده است. مثلا اینکه در بین مشاغل مختلف، دانشجویان ریسک کمتری در پرداخت اقساط داشته‌اند و اهالی استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی و چهارمحال‌وبختیاری، اقساط خود را نسبت به اهالی بقیه شهرها، با تأخیر بیشتری پرداخت کرده‌اند.

میانگین فروش ۲۲۰ میلیونی فروشگاه‌ها

لندو با افزودن امکان ارائه خرید اقساطی برای فروشگاه‌های آنلاین، باعث افزایش فروش آنها شده و بسیاری از این فروشگاه‌ها در کنار لندو به فروش میلیاردی رسیده‌اند. سال گذشته ۴۶۷ فروشگاه همکاری خود را با لندو آغاز کرده‌اند و کالاهای دیجیتال با داشتن سهم ۳۰ درصدی، بیش از دیگر انواع کالاها مورد استقبال کاربران قرار داشته‌اند.

رشد شش برابری تقاضای وام خرید کالا در «لندو»
میزان فروش فروشگاه‌ها در لندو

میانگین فروش ماهانه فروشگاه‌ها در لندو، ۲۲۰ میلیون تومان بوده است. اما حدود ۱۰ درصد از فروشگاه‌های فعال در لندو توانسته‌اند به فروش بالای ۵۰۰ میلیون تومان نیز دست پیدا کنند.

دلیل استقبال فروشگاه‌ها از همکاری با لندو

از جمله مهم‌ترین علل همکاری فروشگاه‌ها با پلتفرم لندو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد کانال فروش اقساطی
  • افزایش حجم فروش با اضافه شدن امکان خرید اقساطی
  • تسویه نقدی با فروشگاه بدون ریسک عدم پرداخت اقساط توسط مشتری
  • دریافت ترافیک رایگان روی سایت فروشگاه از طریق لندو
  • آگاهی از برند به واسطه حضور و پروموت فروشگاه در پلتفرم لندو

نحوه عملکرد واحد پشتیبانی و عملیات لندو

عملکرد واحد پشتیبانی و عملیات لندو در سال ۱۴۰۰ با چالش‌ها و موفقیت‌های زیادی همراه بوده است. به عنوان مثال واحد پشتیبانی لندو در سال گذشته به بیش از ۲۳۰ هزار تماس تلفنی پاسخ داده و مجموعا ۱۵ هزار ساعت مکالمه تلفنی با کاربران داشته است.

آینده‌ بازار لندتک ایران

لندو در سال ۱۴۰۰ گام‎‌های مهمی در جهت رشد صنعت لندتک برداشته است و اکنون این مجموعه از نام‌های بزرگ بازار لندتک ایران محسوب می‌شود. اما لندو به این پیشرفت‌ها بسنده نمی‌کند و به دنبال این است که با فراگیری مالی، قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. به همین دلیل لندو در اولین سال قرن پیش رو، ایده‌های جدیدی مثل سرویس خرید اعتباری (BNPL) و ارائه وام طی یک روز را عملی خواهد کرد.

لندو با قدرت برای رفع نیازهای مالی تمام اقشار جامعه تلاش می‌کند و به همین دلیل به رشد صنعت لندتک در ایران بسیار خوش‌بین است.

اگر می‌خواهید متن کامل گزارش لندو را دریافت کنید و از سایر آمار و اطلاعات لندو در سال ۱۴۰۰ مطلع شوید، روی این لینک کلیک کنید.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.