اینترنت رایگان رییسی / اعطای فقط ۲ گیگ برای دهک‌های پایین!

اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه، یکی از وعده‌های ابراهیم رییسی در زمان انتخابات ۱۴۰۰ بود؛ وعده‌ای که زمزمه‌های اجرایی شدن آن تنها با ۲ گیگ به گوش می‌رسد!

به گزارش فاواپرس، ابراهیم رییسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه را داد. حالا رییس سازمان تنظیم مقررات از ارائه بسته‌های ۲ گیگابایتی معیشتی دولت به مردم خبر داده است.

عباسی، رییس سازمان تنظیم مقررات در این باره گفت که: «حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیر 2 گیگابایت است. به دنبال برنامه‌ای هستیم که در جبران افزایش قیمت، برای اقشار کم‌برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را درنظر بگیریم.»

هنوز جزییات این بسته مشخص نیست. اما براساس آماری که رییس رگولاتوری به آن اشاره کرده است، ظاهرا همین ۲ گیگابایتی ملاک باشد و این حجم را برای اقشار کم‌برخوردار رایگان کنند.

حجم مصرفی ۴۰ درصد از کاربران دو گیگابایت است؟

از اواسط فروردین‌ماه اپراتورهای تلفن همراه بسته‌های محبوب خود را تا زمان افزایش تعرفه‌ها حذف کردند. همچنین، مخابرات و شاتل به طور ناگهانی اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی کردند؛ اتفاقی که افزایش قیمت اینترنت را قطعی کرد.

طبق گفته مسئولان و به ویژه وزیر ارتباطات، قرار بود که افزایش قیمت اینترنت برای توسعه زیرساخت‌ها و تشویق اپراتورها به سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه باشد چون کیفیت و سرعت اینترنت ماه‌ها است کاهش پیدا کرده و موجب نارضایتی کاربران شده‌است. اما ظاهرا بالا رفتن قیمت‌ تعرفه‌ها بیشتر برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و حرکت به سمت محدود سازی است.

همزمان ارائه تنها دو گیگابایت اینترنت رایگان این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که آیا واقعا مصرف ۴۰ درصد کاربران زیر دو گیگابایت است؟ ۲ گیگ اینترنت در شرایطی که حداقل مصرف بین ۳ تا ۵ گیگ است شوخی وزارت ارتباطات با دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شود.

امروز اغلب فعالیت‌های یک فرد بر روی بستر اینترنت صورت می‌گیرد. کارهایی مانند حضور در کلاس‌های مجازی، خرید آنلاین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، جتستجو ور موتورهای جستجو، دانلود برنامه‌ها و فیلم‌ها، تماشای آنلاین فیلم و سریال، به‌روزرسانی نرم‌افزار‌ها و چندین دیگر که طبعیتا بیشتر از دو گیگابایت مصرف می‌کند. چراکه فقط استفاده یک ساعته از اینستاگرام ممکن است حدود دو گیگابایت اینترنت مصرف کند. با این حال رییس رگولاتوری بر جه اساسی اعلام کرده‌است که ۴۰ درصد از کاربران ماهانه کمتر از دو گیگابایت مصرف می‌کنند؟

از طرفی معلوم نیست افراد نیازمند به این ۲ گیگ چگونه شناسایی شده و منابع درآمدی اختصاص یافته به این مقدار اینترنت رایگان از کجا تامین می‌شود؛ آیا اپراتورها زیربار این تخصیص رایگان خواهند رفت تا رییسی حداقل یک وعده خود را عملی کند یا نه؟

اپراتورها می‌پذیرند؟

براساس گزارش‌ها اپراتورهای تلفن همراه و بخش ثابت به این دلیل تعرفه‌ها را افزایش دادند تا صرف زیرساخت‌های قدیمی و توسعه شبکه خود کنند. حالا با ارائه بسته‌های اینترنت رایگان به دهک‌های پایین جامعه که طبق داده‌های مرکز آمار ایران، درصد قابل‌توجهی از مردم ایران زیرخط فقر هستند، افزایش قیمت کمکی به اپراتورها نخواهد کرد.

مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات در این باره می‌گوید: «اینترنت جزو جدانشدنی زندگی شده و ما نمی‌خواهیم با تغییر تعرفه، این سرویس از سبد کالای بخشی از مردم حذف شود؛ به همین دلیل تدابیری مدنظر است که یکی از آن‌ها، اهدای بسته حمایتی است.»

او می‌گوید که: این اقدام با دستور رییس‌جمهوری و وزیر ارتباطات بوده است. حالا اهدای این بسته به اقشار کم‌برخوردار پیگیری شده‌ و جزییات آن را عیسی زارع‌پور در هفته جاری اعلام می‌کند. عدد دقیق حجم این بسته‌ها هنوز قطعی نیست، ضمن این که این حجم همیشگی نیست و قابل تغییر است.

سخنگوی وزارت ارتباطات همچنین از رایزنی با اپراتورها خبر داد و گفت: اپراتورها هنوز نپذیرفته‌اند، اما ما تاکید داریم با تغییر تعرفه اینترنت، هم باید کیفیت را ارتقا دهند و هم بسته حمایتی ارائه کنند.

او درباره افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی هم توضیح داد: افزایش قیمت تا سقف تعرفه مصوب و حذف برخی بسته‌های اینترنتی، جزو اختیارات قانونی اپراتور‌ها است و ما نه تنها مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت نداشته‌ایم. بلکه پیگیر هستیم سقف تعرفه همان مصوبه قبلی را هم کاهش دهیم. ( روزنامه خراسان)

به نظر می‌رسد که افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی باید به شکل دیگری صورت می‌گرفت که نه به اقشار کم درآمد جامعه و نه به اپراتورها برای توسعه شبکه خود، فشارهای اقتصادی وارد شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.