شورای عالی فضای مجازی، ارجاع طرح صیانت به این شورا را تکذیب کرد

شورای عالی فضای مجازی در اطلاعیه‌ای ارجاع متن طرح صیانت به این شورا را تکذیب و اعلام کرد که مجلس صرفا از این شورا خواسته تا محورها و سیاست‌های مدنظر در زمینه قانون‌گذاری در این رابطه را به پارلمان ارایه دهد.

به گزارش فاواپرس، پس از اینکه فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد قالیباف از شورا خواسته سیاست‌های کلان مربوط به فضای مجازی را تدوین کند، به‌نظر می‌آمد مجلس طرح صیانت را به شورا ارجاع داده است اما امروز (دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱)، شورا در اطلاعیه‌ای ارجاع طرح صیانت به این شورا را تکذیب کرد.

طرح صیانت همچنان در مجلس بررسی می‌شود

بنابر اعلام مرکز ملی فضای مجازی، مجلس تنها از شورای عالی فضای مجازی خواسته در خصوص سیاست‌های فضای مجازی نظر مجلس را بداند. در این بیانیه آمده است: با توجه به اخبار منتشر شده در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی خارجی در خصوص ارجاع «طرح صیانت از حقوق کاربران» برای بررسی و تصویب به شورای عالی فضای مجازی، به اطلاع می‌رساند هیچ‌گونه طرحی به این شورا برای بررسی، اعمال نظر کارشناسی و تصویب نهایی ارجاع نشده و صرفا در خصوص محورها و سیاست‌های مد نظر شورای عالی فضای مجازی در زمینه قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی درخواست اعلام نظر شده است.

در ادامه این اطلاعیه ذکر شده بهتر است طرح صیانت با اعلام سیاست‌های قانونی شورا بررسی شود. در ادامه می‌خوانیم:‌ «هر چند براساس نامه رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی، مطلوب این است که طرح صیانت و قوانین حکمرانی در فضای مجازی نیز پس از دریافت سیاست‌ها و نیازهای قانونی شورای عالی فضای مجازی مجددا تنظیم و مورد بررسی قرار گیرد.»

در انتها نیز در مورد مرجع اطلاع‌رسانی در مورد تصمیمات شورا آمده است: گفتنی است؛ با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی و اهمیت طرح صیانت از حقوق کاربران برای فعالان حوزه فضای مجازی و آحاد مردم، به اطلاع می‌رساند که هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص مصوبه و یا تصمیمی که از سوی شورای عالی فضای مجازی کشور صورت می‌گیرد، صرفاً از طریق مراجع ذی‌ربط در شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

پیش از این فیروزآبادی در مصاحبه‌اش با همشهری آنلاین، به‌ شکلی از نامه قالیباف خبر داده بود که به نظر می‌رسید مجلس، متن طرح را به شورای ارجاع داده است. او گفته بود: «بعد از بررسی سیاست‌های کلان، ما طرح را به مجلس برمی‌گردانیم و سرانجام خود مجلس تصمیم خواهد گرفت که سیاست‌ها را به چه نحوی اجرا کند.»

بر این اساس، طرح صیانت همچنان در مجلس باقی می‌ماند و احتمالا بعد از اعلام نظر شورا در مورد سیاست‌های کلان فضای مجازی به مجلس، در مورد آینده طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی»، موسوم به صیانت، تصمیم گرفته خواهد شد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.