کینگ مانی در اوین / شرکت بادران چگونه به اینجا رسید؟

نایب رییس فدراسیون فوتبال بازداشت شد؛ این خبری بود که خبرگزاری صداوسیما در ابتدای هفته جاری اعلام کرد.

بازداشت شهره موسوی، از اعضای هیات مدیره شبکه بادران و کینگ مانی که نایب رییس فدراسیون فوتبال نیز بود از مهمترین خبرهای این هفته بود.

نایب رییس فدراسیون فوتبال بازداشت شد؛ این خبری بود که خبرگزاری صداوسیما در ابتدای هفته جاری اعلام کرد. فیلم منتشره از سوی این خبرگزاری نشان می‌داد شهره موسوی سوار بر اتومبیل وزارت اطلاعات به زندان اوین برده می‌شود و پس از آن نیز گزارش شد وثیقه هزار و ۸۰۰ میلیاردتومانی برای شهره موسوی صادر شد و به دلیل عدم تودیع وثیقه این فرد به زندان برده شده است. اما نکته مهم این بود که شهره موسوی برای اقدامات اقتصادی غیرفوتبالی خود بازداشت شده است.

شهره موسوی، از اعضای هیات مدیره شرکت بادران است؛ همان شرکتی که با پرونده «کینگ مانی» یا همان پادشاه پول بر سر زبان افتاد و زمستان سال گذشته مدیر دیگر این شرکت، فریدون قربانیان مشهدی یعنی همسر شهره موسوی هم در جریان این پرونده بازداشت شده بود و حالا نوبت به شهره موسوی رسید.

«کینگ مانی» در واقع رمزارز ابداعی است که شرکت «بادران گستر» اعضایش را به خرید آن دعوت کرده و در نهایت با شکایت هزاران مال‌ ‌باخته و از دست رفتن سرمایه‌شان پای این پرونده و روسای شرکت را به میز قضا و بازداشت کشاند. در این گزارش راه پرداخت با مروری بر تاریخچه شرکت بادران و سوابق اجرایی شهره موسوی و دیگر شرکایش « کینگ مانی» را بررسی کرده است؛ اینکه چه شد که شهره موسوی و همسرش از مشهد به تهران رسیدند و بعد به دنیای فوتبال و حالا هم به زندان.

شهره موسوی؛ از فروش لوازم آرایشی تا فدراسیون فوتبال

داستان خلق کینگ مانی یا همان پادشاه پول به مدیریت شهره موسوی و فریدون قربانیان مشهدی از سال ۸۶ و تحت عنوان شرکت « مجتمع نیروگاه‌های فراگامان» آغاز شد. آن زمان این زوج در مشهد شرکت فراگامان را داشتند که با استفاده و جذب سرمایه‌های مردم در زمینه نیروگاه‌های برقی و آبی، وعده سوددهی بالا می‌دادند و خود را «اولین شرکت سهامی عام ایران درخصـوص استفـاده از انرژی‌های نو شرکت مادر تخصصی و دانش بنیان» معرفی می‌کردند.

در سال ۹۲ مدیریت این شرکت به صورت شفاهی به سهام‌داران اعلام ورشکستگی کرده و اینجا بود که شهره موسوی و فریدون قربانیان و دیگر شرکا با نام «بادران» به تهران آمدند.

جالب اینکه این افراد باز هم خود را به عنوان اولین معرفی کردند؛ «اولین شرکت بازاریابی شبکه‌ای در ایران» و حالا با محصولاتی آرایشی و بهداشتی با اسامی و نام‌های مختلف.

بازداشت شهره موسوی عضو شبکه بادران و کینگ مانی
شمایی از عضویت شهره موسوی در شرکت‌های زیرمجموعه بادران

هرچند از همان ابتدای کار این شرکت بحث‌هایی مبنی بر هرمی بودن این شرکت و غیرقانونی بودن فعالیت هرمی مطرح بود اما ادعای خود شهره موسوی طبق صحبت‌هایش در یک مصاحبه این بود: «شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای اولا قانونی هستند و سیستم نظارتی دقت و کنترل خاصی بر روی آنها دارد تا از مسیر درست و اصولی خارج نشوند. ثانیا به فروش کالا و حتی ارزآوری در کشور کمک می‌کنند. یعنی سبب شکوفایی چرخه تولید و اقتصاد داخل می‌شوند. ثالثا با نظارت‌های بایسته خود شرکت‌ها رفتار‌های دون اخلاق اسلامی در آنها رخ نمی‌دهد. اطلاعات مالی شفاف و قابل پیگیری دارند و بسیاری از مزایای دیگر…»

تا به اینجای کار بادران باز هم مساله ساز نبود و تا جایی که حتی شهره موسوی جایزه کارآفرین برتر کشور نیز دریافت کرد، حتی ارزهای دولتی نیز دریافت کرده است.

بازداشت شهره موسوی عضو شبکه بادران و کینگ مانی

کم کم اوایل نیمه دوم دهه ۹۰ شهره موسوی تبدیل به یک آدم شهره شد، هم برای فعالیت‌های اقتصادیش و از آن مهم‌تر برای بازشدن پایش به دنیای فوتبال.

عمر فوتبالی شهره موسوی از مدیرعاملی یک باشگاه تا نایب رییسی فدارسیون فوتبال بسیار کوتاه و البته شتابان و پرسرعت بود. در سال ۹۴-۹۵ شرکت بادران باشگاه فوتبال بادران را راه انداخت و با خرید سهمیه لیگ دویی ایران جوان خورموج پای به عرصه فوتبال ایران گذاشت و گرچه چندین بار با خرید امتیاز تلاش کرد به لیگ برتر برود اما موفق نشد. اما با این حال برای گردانندگاش بخت و اقبال داشت.

شهره موسوی مدیرعامل باشگاه فوتبال بادران در فضای رسانه‌ای از این منظر که یک زن مدیرعامل یک باشگاه فوتبال است، حسابی سروصدا به پا کرد. البته همین کارنامه امتیاز دیگری نیز برایش به همراه داشت. شهره موسوی به فدارسیون فوتبال رفت و با کسب ۷۰ رای کرسی نایب رییس سوم این فدراسیون را به دست آورد و تا کنون هم فعلا این سمت خود را داراست.

پرونده کینگ مانی چطور به میز قضا رسید؟

حالا بعد از تمامی این ماجراهای فوتبالی برسیم به فعالیت اقتصادی شهره موسوی که به گفته مراجع امنیتی برای همین فعالیت‌ها حالا در زندان به سر می‌‌برد: پرونده پادشاه پول(کینگ مانی).

شرکت بادران از زمان تاسیس تا تقریبا حدود سال ۹۸ در فضای پررونقی به فعالیت می‌پرداخت. صداوسیمای بارها به روش‌های مختلف در برنامه‌های خود به تبلیغ شرکت بادران پرداخته و علاوه بر تبلیغات در بخش آگهی‌های تلویزیون، در برنامه‌های زنده نیز با دعوت از اعضای این شرکت آن را معرفی کرده بود. شبکه بادران طبق آماری که تا سال ۹۵ در وب‌سایت این شرکت اعلام شده بود، بیش از ۴۰۰ هزار نفر عضو داشت. تا اینکه در رسانه‌ها گزارش‌های مختلفی از افراد عادی به گوش می‌رسید که این شرکت فعالیت‌های ابهام آلودی انجام می‌دهد.

ماجرا هم از این قرار بود که بادران رمزارزی را به اسم «کینگ مانی» به شبکه زیرمجموعه‌اش معرفی کرد تا پورسانت‌های ارزی را از این طریق با شبکه‌اش تسویه کند. این شرکت اعضایش را به خرید این رمز ارز تشویق کرده و وعده داده بود با خرید این رمزارز می‌توانند درآمدشان را چندین برابر کنند. بادران ابتدا وب‌سایتی برای خرید و تبدیل رمز ارز به بازاریاب‌ها معرفی کرد.

برای خرید کینگ مانی باید از سایت utbyte.io بیت‌کوین را به کینگ‌ مانی تبدیل می‌کردند. سرور وب‌سایت utbyte و وب‌سایت کینگ‌ مانی نیز متعلق به شرکت Sweden invest group AB سوئد است. گفته می‌شد گردانندگان کینگ مانی، با ایجاد نوسانات قیمتی به صورت، اشتیاق و رغبت مضاعفی در اعضای شرکت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این رمزارز به وجود می‌آوردند به طوری‌که قیمت هر واحد کینگ‌مانی در چند ماه تنها در شبکه، از ۴ یورو به چندین هزار یورو، افزایش یافت. در آن سایت کاربران می‌توانستند کینگ‌مانی را به بیت‌کوین تبدیل کنند.

اما ضربه آخر را سرمایه‌گذاران زمانی خوردند که به ناگاه سایت اعلام کرده برداشت بیت‌کوین بسته شده است و همین اتفاق جمعیتی از مال‌باختگان را شکل داد.

در اواخر تابستان ۱۴۰۰ ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس از رمز ارزی به نام کینگ‌مانی، به عنوان رمز ارزی یاد کرد که در مدتی کوتاه، قیمتی غیرواقعی و افزایشی را ثبت کرده بود: «متاسفانه بسیاری از مردم که خانه خود را فروخته و یا از دسترنج خود در کینگ‌مانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اکنون به مالباختگان این رمز ارز تبدیل شده‌اند.»

این نماینده مجلس گفته بود: «یک شرکت شناخته شده که در حوزه بازاریابی شبکه‌ای فعال است، پشتوانه این رمز ارز بوده و اساسا اقبال عموم مردم به کینگ‌مانی به دلیل حمایت این شرکت بوده است.» اما نام و آدرسی از این «شرکت شناخته شده» نداد.

بعد از این صحبت‌ها خبر ممنوع الخروجی شهره موسوی نایب رئیس فدراسیون فوتبال آمد اما شهره موسوی در یک پست اینستاگرامی این خبر را تکذیب کرد و گفت:« ممنوع‌الخروجی من درست نیست و مشکلی هم ندارم. هرکسی کار اقتصادی می‌کند، راجع به او صحبت می‌کنند و الان هم بیشتر در این باره حرف زده می‌شود تا شیرینی تیم ملی و پیروزی ملی‌پوشان را زیر سؤال ببرند.

برخی فکر می‌کنند با این شایعات به من ضربه می‌زنند در حالی که بدون شک به فوتبال کشور ضربه وارد می‌کنند. کسانی که چنین حرف‌هایی می‌زنند می‌خواهند مدیریت خوب من را زیر سؤال ببرند و خدا را شکر در فارسی ضرب‌المثل‌های خوبی داریم که یکی از آنها در جواب به این افراد حاشیه‌ساز این است که جواب ابلهان خاموشی است.»

اما در ادامه بیانیه وزارت اطلاعات همه چیز را شفاف کرد. هفتم مهر ۱۴۰۰ وزارت اطلاعات شایعات مطرح‌شده در این مورد را با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد. در آن بیانیه آمده بود: «با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌ الشریف) یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در سطح کشور شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.

این باند با فریب افکار عمومی و تشویق افراد به خرید و سرمایه‌گذاری در رمز‌ارز مجعول «کینگ‌مانی»، مبالغ هنگفتی را از زیر‌مجموعه‌های خود کسب کرده و با ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت رمز‌ارز ادعایی، اقدام به خرید و فروش آن کرده است. در این عملیات اعضای این باند با حکم مرجع قضائی دستگیر و به‌ دلیل تعداد زیاد مال‌باختگان، پرونده آنان در سیر مراحل قضائی است».

از همان روز هفتم مهرماه به بعد هم مال‌باختگان زیادی با برگزاری تجمعات مختلف از جلوی فدراسیون فوتبال گرفته تا قوه قضاییه، در پی رسیدگی به پرونده پادشاه پول و بازگشت اموال از دست رفته‌شان هستند. بسیاری از این مال باختگان شهره موسوی را « پادشاه جعل‌کننده» معرفی می‌کنند که فعالیت‌ او و همسر و شرکایشان منجر به از دست رفتن سرمایه آنها شده است.

هرچند برخی هم معتقدند این مال‌باختگان ریسک بزرگی کرده که به شرکتی با چنین سوابق و عدم شفافیتی اعتماد کردند. عده دیگری نیز در مقابل معتقدند در وضعیت اقتصادی نامطلوب و فشارهای معیشتی فعلی و همچنین عدم شفافیت و نظارت کافی، بسیاری از سر استیصال برای کسب اندک سود و حفظ ارزش پول به چنین فعالیت‌هایی اعتماد می‌کنند، کمااینکه تجربه پیشینی آن را در مورد موسسات اعتباری یا حتی بورس در سال ۹۹ هم شاهد بودیم. اما آنچه یک واقعیت ملموس است، مال و دارایی اندک هزاران مال‌باخته است که به نظر نمی‌‌رسد به این سادگی قابل بازگشت باشد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.