شکست زودهنگام برای لندتک

نارضایتی از عملکرد فروشگاه تیمچه

برخی از کاربران «تیمچه» نسبت به تاخیر‌های طولانی در ارسال کالا و عدم تامین کالا از سوی تامین‌کننده اعتراض جدی دارند. از سوی دیگر فروشندگان و تامین‌کنندگان این بازارگاه می‌گویند به دلیل تاخیر‌های این مجموعه در تسویه‌حساب، تمایلی به فروش کالا ندارند.

به گزارش فاواپرس به نقل از پیوست،‌ هرچند لندو اعلام می‌کند بیشتر از ۷۰۰ میلیارد تومان در یک ماه درخواست اعتبار داشته و تخصیص اعتبار این مجموعه به کاربرانش ۶ برابر افزایش یافته، اما فعالیت پلتفرم فروشگاه تیمچه که فروشگاه آنلاین این مجموعه است منتقدان زیادی دارد.

انتقادها و شکایت‌ها به فعالیت فروشگاه تیمچه سبب شده نماد اعتماد این فروشگاه اینترنتی که با سرمایه‌گذاری فینوا و لندو راه‌اندازی شده تعلیق شود. با وجود تمامی انتقادهایی که به عملکرد این مجموعه از سوی کاربران وارد شده است هیچ‌کدام از مدیران مجموعه لندو و فروشگاه تیمچه حاضر به توضیح درباره دلایل این شکایت‌ها نشدند.

تجارت الکترونیکی در ایران در حال برداشتن گام‌های نخست خود است و تجربه‌های کاربری بد از خرید آنلاین ممکن است سنگ‌های بیشتری در مسیر توسعه تجارت الکترونیکی بیندازند اما از سوی دیگر نمی‌توان انکار کرد که عمر پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعال‌اند اندک است و کشور ما تا بلوغ کامل در حوزه تجارت‌ الکترونیکی راه درازی در پیش دارد و بروز چنین مواردی محتمل به نظر می‌رسد.

فروشگاه تیمچه

پلتفرم نوپای فروشگاه تیمچه و نارضایتی‌های بسیار

فروشگاه تیمچه فعالیت خود را با سرمایه‌گذاری مشترک «لندو» و «فینووا» از آذر ۱۳۹۹ شروع کرد. یکی از مزیت‌ها و نقاط قوت مهم این پلتفرم برای کاربران این بود که می‌توانستند اعتبار مورد نیاز خود را از لندو دریافت کنند و خرید خود را به صورت اقساطی انجام دهند.

هرچند در همان زمان افتتاح این پلتفرم، امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل تیمچه و لندو، با اشاره به اینکه وجود یکسری مشکلات برای فروشگاه‌های اینترنتی انکارناپذیر است گفته بود: «به نظر من نمی‌توان این مشکلات را به صفر رساند. البته ما سعی کرده‌ایم با تجاربی که در این‌ سال‌ها به دست آورده‌ایم این مشکلات را تا حدودی حل کنیم. به همین خاطر به دنبال این هستیم تا با مدل امتیازدهی فروشنده‌ها، کیفیت فروشندگان را افزایش دهیم و رفتار فروشنده‌ها را مدیریت کنیم تا چنین مشکلاتی حتی‌الامکان کاهش یابد.»

با این‌ حال به نظر می‌رسد مدل فعالیت تیمچه و لندو یعنی امکان خرید اقساطی از فروشگاه تیمچه با استفاده از اعتبار دریافت‌شده از لندو باعث شده تا پلتفرم تیمچه در سال‌های اول شکل‌گیری، با حجم سفارشاتی بیشتر از توان خود روبه‌رو شود و کاربران زیادی از عملکرد این پلتفرم ناراضی شوند.

این کاربران ناراضی بارها در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام انتقادات زیادی به این پلتفرم وارد کرده‌ و همچنین در سایت پیوست هم نظراتی در این باره نوشته‌اند. آنها به تاخیر‌های بیش از حد طولانی در ارسال کالا، پشتیبانی ضعیف و آنچه این پلتفرم عدم تامین کالا از سوی تامین‌کننده نامیده است، اعتراض دارند و تجربه کاربری خود از فروشگاه تیمچه را ناخوشایند توصیف کرده‌اند.

فروشگاه تیمچه

به نظر می‌رسد تعدد این نارضایتی‌ها و شکایات باعث شده اینماد این مجموعه نیز به حالت «تعلیق‌شده» دربیاید.

کالا تامین نمی‌شود

یکی از کاربران منتقد که پیش از این تجربه خود را در قالب یک رشته‌توییت در صفحه توییتر خود منتشر کرده بود، در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید برای خرید ماشین لباسشویی، یخچال و تلویزیون بعد از دریافت اعتبار از لندو به فروشگاه تیمچه مراجعه و در تاریخ ۱۸ مهر سفارش خود را ثبت کرده است و قرار بوده در تاریخ ۲۴ آبان سفارش خود را تحویل بگیرد اما با فرایند دشواری مواجه شده است.

او می‌گوید: «تا روز قبل از تحویل در سایت ذکر شده بود که سفارش در حال پردازش است و خبری از اعلام تاخیر نبود. یک روز قبل از تحویل بخش پشتیبانی با من تماس گرفت و گفت این مجموعه قادر به تامین یخچال نیست. در نتیجه کل سفارش‌ها کنسل شده و اعتبار را به من برمی‌گردانند تا سفارش را از اول ثبت کنم. مرحله بازگشت اعتبار نیز یک هفته طول کشید و هر بار تماس می‌گرفتم بخش پشتیبانی پاسخی نداشت.»

این کاربر سایت تیمچه ادامه می‌دهد: «پس از یک هفته با سایت تماس گرفتم و گفتم اگر دوباره قرار است سفارش از سوی فروشنده تامین نشود، به من اعلام کنند اما این اطمینان به من داده شد که مشکلی پیش نخواهد آمد و من در تاریخ ۱۰ آبان دوباره سفارش خود را ثبت کردم و قرار بود سفارشات یک هفته بعد به دست من برسد. روز تعیین‌شده رسید و من یک ساعت پس از زمان تعیین‌شده برای دریافت سفارش با پشتیبانی تماس گرفتم و به من گفته شد که تامین‌کننده کالا را تامین نکرده است.»

او با بیان این که فروشگاه تیمچه آن زمان در سایت خود تعهد داده بود که سفارشات سنگین را تا طبقه سوم به صورت رایگان حمل می‌کند می‌گوید: «در نهایت ماشین لباسشویی روز ۲۱ آبان ارسال شد و راننده با من تماس گرفت که آن را جلوی در ساختمان تحویل بگیرم اما بدون کارگر برای من مقدور نبود. در نهایت از ساعت پنج عصر که سفارش رسید تا ساعت ۹ شب راننده در تلاش بود که در سطح شهر یک کارگر برای حمل لباسشویی پیدا کند.»

این کاربر بازگو می‌کند که سایر سفارشات را ۱۰ روز بعد تقریباً با وضعیت مشابهی دریافت کرده است.

کاربر دیگری که از فروشگاه تیمچه گوشی و ساعت هوشمند سفارش داده است در گفت‌وگویی روایت مشابهی را نقل می‌کند.

فروشگاه تیمچه
سفارش ثبت‌شده در تاریخ سوم آبان در حالی‌ که قرار بود ۱۳ آبان ارسال شود، با تاخیر ۲۷ آبان به دست کاربر رسید.

او می‌گوید قرار بوده کالایی که سفارش داده در ۱۳ آبان تحویل شود اما بارها به دلیل تامین نشدن تاخیر خورده است و در نهایت تاریخ ۲۵ آبان برای تحویل به او اعلام شده است.

با این‌ حال با تاخیر دوباره مجموعه شکایتی را در سایت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به ثبت رسانده که باعث شده در نهایت کالای خود را در ۲۷ آبان‌ تحویل بگیرد.

فروشگاه تیمچه
شکایت ثبت‌شده از تیمچه توسط کاربر در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

این در حالی است که این کاربر می‌گوید اولین قسط اعتبار دریافت‌شده را در تاریخ اول آبان‌ پرداخت کرده است.

فروشگاه تیمچه
پرداخت قسط اول توسط کاربر پیش از دریافت کالا

شخص دیگری نیز با تایید همین روند می‌‌گوید: «من از طریق سایت لندو با خرید اقساطی آشنا شدم و دو اعتبار ۱۲ میلیونی و چهار میلیونی دریافت کردم و با این اعتبار گوشی موبایل و لوازم الکترونیکی دیگری را در تاریخ ۱۱ دی‌ماه سفارش دادم و قرار بود سفارشات خود را در ۳۰ دی‌ماه دریافت کنم، اما یک روز قبل از دریافت سفارش‌ها، با من تماس گرفته شد و اعلام کردند که سفارشات لغو شده و باید دوباره سفارش بدهم.»

او می‌گوید سایر لوازم الکترونیکی‌ای را که سفارش داده رفته‌رفته دریافت کرده اما همین حالا که در اواخر فروردین‌ماه هستیم، گوشی موبایل برای او ارسال نشده است.

وقتی حساب تسویه نمی‌شود، کالا نمی‌دهیم

«سفارش شما به دلیل تامین نشدن از سوی تامین‌کننده به تعویق افتاده است.» این جمله‌ای است که تقریباً تمامی کاربران معترض پلتفرم فروشگاه تیمچه با آن آشنا هستند. ادعایی که واقعیت دارد و یکی از مشکلات اصلی تامین نشدن کالا از سوی فروشنده است. اما چرا؟

ابراهیمی یکی از فروشندگانی است که اخیراً همکاری خود را با فروشگاه تیمچه قطع کرده است. او در گفت‌وگویی در این‌ باره توضیح می‌دهد: «فروشگاه ما حدود هفت هشت ماه با تیمچه همکاری می‌کرد. در ابتدا حجم سفارشات زیاد نبود و به سرعت با ما تسویه می‌شد و ما هم کالا را می‌رساندیم اما رفته‌رفته سفارشات بیشتر شد و در موعد تسویه، پول به ما پرداخت نمی‌شد. به عنوان مثال تسویه‌ای که قرار بود در ماه آبان با ما انجام شود، با تاخیر به بهمن‌ماه موکول شد و ما از آن پس با این مجموعه قطع همکاری کردیم.»

فروشگاه تیمچه
نظرات ثبت‌شده در صفحه فروشندگان تیمچه

او در ادامه می‌گوید: «وقتی پولی از سوی این مجموعه به ما پرداخت نمی‌شد، چرا باید کالایی تحویل می‌دادیم؟»

به نظر می‌رسد بخش دیگری از تامین‌کنندگان فروشگاه تیمچه نیز به وضعیتی مشابه اعتراض دارند. آنها انتقادات خود را در صفحه اینستاگرام مخصوص تامین‌کنندگان این مجموعه نوشته‌اند.

 

 

مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  1. آواتار هومن
    هومن می‌گوید

    جای تاسف داره! وقتی توانایی انجام کاری رو ندارین خوب چه لزومی داره انجامش بدین!! نارضایتی از تیمچه مربوط به یکی دو هفته اخیر نیست و در این یکسال از فعالیتش به بیشترین حد خودش رسیده.گوشی سفارش میدی بعد 2 ماه میگن موجودی نداریم ولی درعین حال روی سایت برای فروش موجوده! خود من 2 تومن جنس ازشون سفارش دادم 1 ماهه دارن منو دست به سر میکنن و هربار میگن مشکلی در تحویل بسته ها به پست بوجود اومده، حجم سفارشاتمون بالاست و بسته تون ارسال میشه تا 48 ساعت دیگه و … پشت دستمو داغ کردم که دیگه سمت شون نرم و پشنهادمم به بقیه همینه. تیمچه و لندو هر دو از یک قماش هستن و با خواب پول خریدار کاملا دارن ازش بهره میبرن … خدا ازشون نگذره من که اشتباه اول و اخرم بود خرید ازشون

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.