زارع‌پور: افزایش قیمت اینترنت مشروط به افزایش دو برابری سرعت آن است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود سرعت اینترنت را منوط به توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری دانست، علاوه بر این او به مردم اطمینان داد که افزایش تعرفه اینترنت‌های همراه منوط به افزایش دوبرابری سرعت اینترنت خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش قیمت اینترنت منوط به افزایش دو برابری سرعت آن از سوی اپراتورهای همراه را با اجازه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.

به گزارش فاواپرس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود سرعت اینترنت را منوط به توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری دانست، علاوه بر این او به مردم اطمینان داد که افزایش تعرفه اینترنت‌های همراه منوط به افزایش دوبرابری سرعت اینترنت خواهد بود. عیسی زارع‌پور حذف برخی از بسته‌ها از سوی اپراتورهای همراه را با اجازه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته (۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) با حضور در برنامه صف اول که از شبکه خبر پخش شد در مورد وضعیت سرعت اینترنت گفت: در همه جای دنیا بار اصلی شبکه و اینترنت (حدود ۸۰ درصد) بر دوش ارتباطات ثابت است و ارتباطات روی خطوط موبایل به محدوده فرکانسی که در اختیار اپراتورهاست محدود می‌شود. در گذشته متاسفانه به دلایل گوناگون سرمایه‌گذاری درستی در حوزه ارتباطات ثابت نشده و بار ارتباطات ثابت روی شبکه موبایلی که اصلا کشش ندارد افتاده و به همین دلیل کیفیت اینترنت افت پیدا کرده است.

او ادامه داد: معتقدیم نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت کشور توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری است. به سه میلیون کیلومتر فیبر نوری احتیاج داریم و سایر تجهیزات مورد نیاز نیز حجم کار زیادی می‌طلبد. یک بسته حمایتی برای بازیگران اصلی این حوزه که اپراتورها و شرکت مخابرات هستند تعریف کردیم و مقرر شده اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات ثابت ورود کنند و حدود ۵ درصد درآمد دولت از محل اپراتوری قرار است صرف توسعه ارتباطات ثابت پورت فیبر نوری شود. سه درصد از درآمد اپراتورهای ثابت که به عنوان حق‌الزحمه دولت اخذ می‌شود نیز در صورت ارائه فیبر نوری تا درب منازل مردم به مدت پنج سال به اپراتورها بخشیده می‌شود.

زارع‌پور معتقد است نهضت فیبرکشی باید در کشور راه اندازی شود و در این راستا باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند، او در ادامه گفت: در عصر جدید نیاز اصلی مردم ارتباطات پرسرعت است و ما نیز به عنوان یک حق برای مردم به آن نگاه می کنیم. او با اشاره به تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی بخش عمومی مکلف شدند هر گونه زیرساختی که در اختیارشان است را طبق تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا شبکه توسعه پیدا کند.

به عنوان اولین قدم در این راه نیز در اسفندماه بیش از ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری آماده واگذاری کردیم، همچنین سایت iranfttx.ir را برای رصد دائمی وضعیت توسعه شبکه فیبر نوری راه اندازی کردیم. بعد از تصویب در صحن علنی مجلس فراخوانی به منظور تقسیم کار ملی با اپراتورها اعلام می شود و پس از آن می توانیم تا دو ماه آینده سایت را برای دسترسی مردم آماده کنیم تا با ورود کد پستی از زمان نصب پورت فیبرنوری در محلشان مطلع شوند.

عیسی زارع پور افزایش قیمت اینترنت

از شبکه ملی اطلاعات برای مردم غول ساخته‌اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات را یک شبکه پرسرعت، باکیفیت، مستقل و امن دانست و گفت: از شبکه ملی اطلاعات برای مردم و مسئولان غولی ساخته شده، مردم فکر می‌کنند که اگر این شبکه راه‌اندازی شود دسترسی آنها به دنیا قطع خواهد شد و مسئولان هم راه‌اندازی این شبکه را نشدنی می‌دانند و ما به هر دو اثبات خواهیم کرد که اینطور نیست.

تمام امکانات وزارتخانه را بسیج کردیم تا شبکه پرسرعت داشته باشیم که بخشی از آن دسترسی منازل و نقاط مختلف به فیبر نوری است. در حال حاضر میانگین سرعت ما در شبکه‌های همراه و ثابت شاید حداکثر چند ۱۰ مگابیت بر ثانیه است، اما به دنبال سرعت‌های چندصد مگابیت برثانیه هستیم. حتی قرار بر این است ۱۰ درصد از پورتی که راه میفتد باید برای آموزش و کسب‌وکارها هزارمگابیت بر ثانیه باشد. نگاه دولت سیزدهم به حوزه فناوری ارتباطات فرصت‌محور است و در عین حال باید مخاطرات را نیز پیش‌بینی و برای آن تدبیر کرد.

۳۰ درصد از خدمات دستگاه‌های اجرایی تا شهریور غیرحضوری می‌شود

او افزود: در حوزه خدمات زیرساخت خوبی فراهم شده و در قدم اول دولت را به یک آیکون در گوشی‌های تلفن همراه و فضای مجازی تبدیل خواهیم کرد. در تبصره هفت قانون بودجه ۱۴۰۱ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا شهریورماه پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند و ما مکلف شدیم تا دی ماه پنجره واحد ملی خدمات را راه اندازی کنیم. قرار است ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد دستگاه‌های اجرایی تا شهریورماه به شکل کاملا غیرحضوری و هوشمند در اختیار مردم قرار بگیرد و تمام خدمات دستگاه‌ها تا دی ماه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکپارچه شود.

افزایش قیمت اینترنت به شرط افزایش کیفیت

زارع‌پور در مورد افزایش تعرفه‌های اینترنتی که طی هفته‌های گذشته به موضوع داغ رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده است نیز گفت: دولت بخش شبکه دسترسی و تجمیع ارتباطات را به بخش خصوصی (اپراتورها و شرکت مخابرات ایران) واگذار کرده است، ما به عنوان رگولاتور در حوزه ارتباطات همراه باید فرکانس‌های لازم را در اختیار اپراتورها قرار بدهیم. سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را واگذار کردیم و برای فعال کردن فرکانس جدید نیاز به توسعه و تجهیزات داریم.

اپراتورها برای توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری هستند. بر اساس مصوبه‌ای کمیسیون تنظیم مقررات در سال ۹۵، اجازه دادیم اپراتورها برخی از بسته‌ها را حذف کنند، اما برای تعریف بسته‌های جدید موضوع را افزایش کیفیت شبکه منوط کردیم چرا که ما به دنبال افزایش سود سهامداران اپراتورها نیستیم و افزایش قیمت باید در افزایش کیفیت اثر داشته باشد. قرار شد برنامه‌های توسعه‌ای اپراتورها بررسی شود و چنانچه این برنامه‌ها معقول بود اجازه داده می شود در بسته‌های جدید قیمت‌های جدید را منوط به اینکه فشار زیادی به مردم وارد نشود اعمال کنند.

اپراتورها مکلفند تا سه سال آینده سرعت اینترنت را دوبرابر کنند، پوشش نسل چهارم تلفن همراه را به صددرصد برسانند و حدود ۱۰ درصد مردم تحت پوشش نسل پنجم قرار بگیرند.

قطع بخشی از ظرفیت زمینی و دریایی اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد خوداتکایی در بحث شبکه‌سازی نیز گفت: بومی‌سازی تجهیزات و خدمات شبکه را آغاز کردیم و بخشی از تجهیزات کاملا بومی‌سازی شده است. حدود ۶ ماه است که به توانمندی فیبرکشی و تعمیرات فیبرهای زیر دریاها و اقیانوس دست پیدا کردیم.

از طرف دیگر ظرفیت‌های پشتیبان را برای تامین ترافیک کشور پیش‌بینی کردیم و در حال حاضر بخش زیادی از ظرفیت‌های دریایی و بخشی از ظرفیت‌های زمینی ما به دلیل بحرانی که در همسایه‌های شمالی داریم قطع شده اما به هیچ وجه مردم آن را احساس نمی‌کنند. در راستای تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب ترانزیتی ترافیک در منطقه نیز قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم و در همین مدت ۵۰ درصد به ترانزیت ترافیک کشور اضافه کردیم. در تعامل با کشورهای همسایه نیز اقدامات بین‌المللی بزرگی صورت گرفته است.

تدوین نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور

زارع‌پور در مورد تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید از جمله اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کلان داده و غیره گفت: قدم‌های خوبی در دانشگاه‌ها برداشته شده اما هنوز تبدیل به یک مسئله نشده، فناوری‌های جدید باید تبدیل به خدمات و برای آن بازارسازی شود. کارگروه اقتصاد دیجیتال را به این منظور تشکیل دادیم که در یک لایه از آن به کاربردی کردن فناوری‌های جدید در حوزه‌های گوناگون پرداخته شود. در این کارگروه امکان ایجاد و توسعه فنناوری‌های جدید در دستگاه‌های مختلف بررسی می‌شود.

او به تدوین نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور نیز اشاره و عنوان کرد: مسیر تصویب این نقشه را دنبال می‌کنیم. در این سند ظرفیت‌هایی که برای تمام دستگاه‌ها موجود است را مشخص کردیم و حتی فرایندهای اداری مبتنی با فناوری‌های جدید باید کاملا بازنگری شود و به سمت حکمرانی داده برویم. چه بسا خدمات جدید و متنوعی تعریف شود، لذا باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند تا تحول دیجیتال مبتنی بر فناوری جدید را در دستگاه‌های مختلف را رقم بزنیم.

استفاده حداکثری از ظرفیت فضا برای حل مشکلات مردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در انتهای این برنامه تلویزیونی در خصوص پیشرفت‌های فضایی گفت: در حوزه فضا ظرفیت خوب و نیروی انسانی باانگیزه‌ای داریم که حداکثر استفاده از ظرفیت آنها نشده بود. در دولت سیزدهم راهبرد ما استفاده حداکثری از ظرفیت فضا برای حل مشکلات مردم، صنعت و غیره است. اولین جلسه شورای عالی فضایی بعد از حدود ۱۱ سال با حضور رئیس‌جمهور در آذر سال گذشته برگزار شد و یکی از مصوبات آن تثبیت لایه لئو برای ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی بود.

طبق گفته او مشکلات موجود در حوزه پرتابگر حل شده و ماهواره عملیاتی جمهوری اسلامی ایران با پرتابگر بومی با موفقیت در اسفند ماه در مدار قرار گرفت و امسال لایه لئو با ارسال ماهواره‌های دیگر تثبیت خواهپ شد، ایران جزو ۱۰ کشوری است که هم توانمندی ساخت و هم پرتاب ماهواره را دارد و هدفمان در بحث فضایی استقلال در این حوزه است تا بتوانیم ماهواره‌هایمان را با موفقیت در لایه‌های مختلف جو قرار دهیم.

او به کاربردی‌سازی صنعت فضایی نیز اشاره کرد و گفت: در تلاشیم از اطلاعات فضایی برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم، در این راستا سال گذشته چهار سامانه را برای پایش وضعیت آتش‌سوزی، منابع آبی، گردوغبار و …رونمایی کردیم.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.