واکنش‌های اعتراضی به افزایش قیمت هر گیگابایت اینترنت تا سقف 40 هزار تومان

طرح موضوع افزایش قیمت اینترنت تا سقف هر گیگابایت 40 هزار تومان و درخواست اپراتورها مبنی بر افزایش قیمت تعرفه ها، با واکنش های زیادی از سوی کاربران اینترنت در ایران مواجه شده است.

به گزارش فاواپرس، وزیر ارتباطات اعلام کرد اپراتورها خواهان افزایش بیشتر قیمت اینترنت تا سقف مصوبه سال 1395 هستند. طبق این مصوبه، سقف تعرفه هر یک گیگابایت برای سیم‌کارت‌های دایمی 40 هزار تومان است. به گفته وی افزایش فعلی تنها در چارچوب مصوبه قدیمی کمیسیون تنظیم مقررات رخ داده است. زارع‌پور شرط وزارت ارتباطات برای پذیرش افزایش قیمت‌ها را، 2 برابر شدن سرعت اینترنت و پوشش سراسری شبکه 4G تا سه سال آینده دانست.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» به تشریح اقدامات 6 ماه گذشته خود پرداخت. در این برنامه که بخشی از سخنان وزیر تکراری و همان گفته‌های قبلی وی بود، به بحث افزایش قیمت اینترنت اشاره شد. زارع‌پور در این باره گفت: وزارت ارتباطات رگولاتور حوزه ارتباطات بوده و بایستی منابع لازم را برای شرکت‌های خصوصی فراهم کنیم تا به مردم ارائه خدمت کنند. به طور مثال در حوزه تلفن همراه، فرکانس 2300 را واگذار کردیم تا کیفیت شبکه ارتباطی افزایش یابد. اما اپراتورها می‌گویند برای فعال کردن این فرکانس نیاز به تجهیزات و سرمایه‌گذاری دارند در حالی که طی 5 سال گذشته با تورم تجمیعی بیش از 200درصد رو به رو بوده ایم و تعرفه اینترنت نیز ثابت باقیمانده است. از همین رو آن‌ها خواهان افزایش قیمت‌ها هستند.

به گفته وی افزایش اخیر قیمت اینترنت و حذف برخی بسته‌ها در چارچوب مصوبه سال 1395 کمیسیون تنظیم مقررات بوده اما اپراتورها به دنبال تعریف بسته با تعرفه‌های جدید تا سقف همان مصوبه هستند. موضوعی که البته وزارت ارتباطات با آن مخالفت کرده و برایش شرط گذاشته است.

زارع‌پور با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات با هرگونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نشود، مخالف است؛ اظهار داشت: «ما به دنبال افزایش سود اپراتورها نیستیم. از آن‌ها توجیهات برای افزیش قیمت و برنامه برای توسعه و افزایش کیفیت خواسته‌ایم. اگر موارد مطرح شده از سوی اپراتورها معقول باشد، با اعمال قیمت جدید موافقت خواهیم کرد مشروط بر اینکه فشار زیادی به مردم وارد نشود.»

با توجه به صحبتهای وزیر ارتباطات که به اصرار اپراتورها مبنی بر افزایش تعرفه ها در وضعیت فعلی اشاره دارد، به نظر می رسد در صورت تن دادن وزارت ارتباطات به اجرای تعرفه های جدید، طرح صیانت از همینجا کلید خواهد خورد؛ چرا که اگر افزایش قیمت اینترنت ولو با هر عنوان و برچسبی در شرایط کنونی اتفاق بیفتد، عملاً بخش زیادی از کاربران و حتی کسب و کارهایی که با همین وضعیت و کیفیت پائین اینترنت امورات می گذراندند، با فضای مجازی خداحافظی خواهند کرد و یا فعالیت خود را به شدت کاهش خواهند داد چرا که با تعرفه های جدید، هزینه های هنگفتی به کاربران برای استفاده از اینترنت تحمیل خواهد شد.

در این شرایط می توان گفت صیانت از ذهن کاربران در فضای مجازی عملاً اتفاق خواهد افتاد و در واقع از کاربران فعال در اینترنت به شدت کاسته می شود و به عقیده آقایان، به نوعی از آنها در برابر خطرات اینترنت صیانت می شود!!

هر چه که هست، حتی مطرح شدن این موضوع در شرایط فعلی منجر به واکنش تند و اعتراضی بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی شده است چرا که آنها با اشاره به رتبه ایران در زمینه کیفیت اینترنت در جهان، هرگونه افزایش قیمت در شرایط کنونی را نخواهند پذیرفت و تنها زمانی این افزایش قیمت منطقی به نظر می رسد که سرعت اینترنت در ایران با افزایش چشمگیر به استانداردهای بین المللی نزدیک شود.

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.