اولین ماینر ایرانی در حال ساخت است

با توجه به محدودیت‌های حاکم بر کشور، شرکت رادین پروژه تولید اولین ماینر ایرانی بومی‌سازی شده را کلید زده است.

به گزارش فاواپرس به نقل از راه پرداخت، با توجه به محدودیت‌های حاکم بر کشور، شرکت رادین پروژه تولید اولین ماینر ایرانی بومی‌سازی شده را کلید زده است.

پیشرفت روزافزون علم و صنعت بلاکچین در دنیا باعث شد ارگان‌ها و سازمان‌های ایرانی هم به سمت استفاده از ظرفیت‌های بلاکچین حرکت کنند، اما محدودیت‌های حاکم بر کشور، فعالیت را برای مجموعه‌های خواهان فناوری دشوار کرده است. شرکت رادین با شناسایی نیاز این مجموعه‌ها، پروژه تولید ماینر ایرانی بومی‌سازی شده را کلید زده است.

به گفته حمیدرضا ولی‌زاده، مدیر پروژه‌های دپارتمان امنیت شرکت رادین، با وجود اینکه دستگاه‌های ماینر بسیار گران‌قیمت و پرمصرف هستند، ارگان‌ها انتخاب کرده‌اند که با صرف هزینه و انرژی، به استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بپردازند. او ادامه داد: در این شرایط شرکت رادین، خلاء دستگاه‌های ماینر بومی‌سازی شده را احساس کرد و با توجه به فناوری رمزنگاری سخت‌افزاری که در سایر محصولات رادین از جمله HSM استفاده شده، تصمیم گرفت ماینر داخلی و بهینه‌سازی‌شده تولید کند، در همین راستا هم پروژه تولید ماینر بومی را در چند فاز طراحی و آغاز کرد.

ماینر بومی از خروج ارز جلوگیری می‌کند

ولی‌زاده در خصوص مزیت‌های ماینر ایرانی رادین توضیح داد: اغلب ماینرهای موجود در کشور، وارداتی و گران هستند و استفاده از آنها در مقیاس‌های بزرگ، باعث خروج ارز از کشور می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه ماینر رادین این است که از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند. ماینر رادین با تکیه‌ بر خلاقیت و استعداد متخصصان داخلی در دست طراحی است. معمولاً در شرایط تولید داخلی، متخصصان به ویژگی‌ها و جزئیات فنی محصول کاملاً اشراف دارند و در نتیجه در صورت موفقیت، پشتیبانی و خدمات پس از فروش بهتری ارائه خواهند داد.

او اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروژه ماینر رادین، به دست آوردن فناوری دستگاه است. رادین که خود فناوری دستگاه را طراحی و مهیا کرده، می‌تواند به سازمان‌ها و ارگان‌ها در ابعاد فنی و فناوری کمک کند.

فاواپرس / حمیدرضا ولی‌زاده / شرکت رادین / ماینر ایرانی

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ماینرهای رادین می‌توانند برطرف‌کننده نیاز بازار ایران باشند یا خیر، بیان کرد: پروژه تولید ماینر داخلی در چهار فاز طراحی‌ شده که فاز اول به سرانجام رسیده و باقی مراحل به‌زودی عملیاتی و اجرایی می‌شوند. رگولاتور محدودیت‌های سنگینی برای ماینرها در نظر گرفته، در نتیجه واردکنندگان علاوه بر صرف هزینه‌های هنگفت دلاری، در گمرک هم با مشکلات ترخیص مواجه می‌شوند.

این فرایند بسیار زمان‌بر است و ممکن است کسب‌وکار به هنگام دریافت دستگاه دیگر به آن نیازی نداشته باشد. علاوه بر این، خرید و ترانزیت دستگاه‌های ماینر از سایت‌های خارجی بسیار هزینه‌بر و سخت است. این شرایط نشان می‌دهد که خرید ماینرهای داخلی برای کسب‌وکارها بسیار آسان‌تر است. به گفته او، به‌دلیل قیمت رقابتی، سهولت دسترسی و مزیت خدمات پس از فروش، مشتری به سمت خرید ماینر داخلی متمایل می‌شود.

او در خصوص رویکرد وزارت صمت درباره سخت‌گیری واردات محصولاتی که نمونه داخلی دارند، گفت: این رویکرد شاید به‌صورت موقت مناسب محصولات داخلی‌ای باشد که کاملاً با کالا و محصولات خارجی قابل ‌رقابت هستند، اما در بلندمدت با ممنوعیت واردات و نبود رقابت، رخوت و در نتیجه عقب‌افتادگی برای محصول داخلی ایجاد می‌شود.

او با اشاره به نتیجه بهینه‌سازی‌های انجام‌گرفته توضیح داد: یکی از بزرگ‌ترین اهداف ما این است که محصول بومی ما قدرت رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشد. به گفته او، ماینر بومی رادین از نظر عملکرد و مصرف انرژی قابل ‌رقابت خواهد بود.

پروژه ماینر ایرانی در کمتر از یک‌ سال به پایان می‌رسد

در ادامه، سامان کائیدی، طراح بخش فنی پروژه ماینر، با بیان اینکه فاز اول پروژه اجرایی شده، توضیح داد: دستگاه ماینر S19proشرکت بیت‌مین، آخرین مدل موجود در بازار است. این دستگاه در هر ثانیه حدود ۱۱۰ تراهش عملیات انجام می‌دهد. ماژول این دستگاه سه بورد دارد که هر کدام ۱۱۴ چیپ با پارت BM1398 دارد. این ماینر همچنین ۳.۰۲ کیلووات توان مصرف می‌کند. رادین برای رسیدن به این میزان هش‌ریت باید همین مسیر را به‌صورت معکوس طی کند.

به گفته او، به‌زودی مدل جدید ماینرS19 pro با نام S19pro pluse باقیمتی ۱.۵ برابر به بازار عرضه می‌شود. این دستگاه ۵.۵ کیلووات توان مصرف می‌کند و در هر ثانیه حدود ۲۰۰ تراهش عملیات انجام می‌دهد. برای همین شرکت رادین باید فناوری ماینر خود را همگام با تمام محصولات جدید خارجی به‌روز کند تا از صحنه رقابت جا نماند.

او ادامه داد: برای تولید دستگاه ماینر چهار مرحله در نظر گرفتیم؛ مطالعه مفاهیم اولیه بیت‌کوین و بلاکچین، مهندسی معکوس مدل قدیمی‌تر ماینرها از جمله S9 و کسب اطلاعات تراشه هش‌کننده، ساخت هش بورد ماینر S19 و تولید بورد کنترلر. به گفته او، مهندسی معکوس ماینر S9، از مراحل میانی این پروژه است.

فاواپرس / سامان کائیدی / شرکت رادین / ماینر ایرانی

او با بیان اینکه محصول نهایی حاصل تجمیع مراحل مذکور و دستگاه‌های جانبی است، توضیح داد: این ماینر شامل سه بخش اصلی، هش بورد، پاور بورد و کنترل بورد است. رادین در مرحله سوم، ساخت هش بورد و برای مرحله بعد تولید بورد کنترلر را در نظر گرفته است. کنترل بورد به اینترنت و هش بورد مرتبط است و به بخش‌های مربوط به پول متصل می‌شود.

کائیدی با اشاره به زمان‌بندی فازها توضیح داد: بر اساس برآوردهای رادین، پروژه در کمتر از یک‌ سال به پایان می‌رسد. فاز اول کاملاً به اتمام رسیده و بخش‌هایی از فاز دوم هم شروع ‌شده است. همچنین قرار است تا ۹ ماه دیگر محصول اولیه تولید شود.

او در ادامه با اشاره به مزیت‌های رقابتی فنی ماینر رادین توضیح داد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های محصولات ایرانی، در دسترس‌بودن شرکت‌ است. رادین در زمینه‌های تعمیرات، گارانتی و… در کنار مشتری است. رادین در طراحی این ماینر سعی کرده کارکرد قطعات را افزایش و توان مصرفی را کاهش دهد. به گفته او، از آنجایی‌ که رادین در فرایند تولید محصول، خودش چیپ را نمی‌سازد، بخشی از کیفیت محصول به کیفیت چیپ وابسته می‌شود.

او در پاسخ به اینکه آیا دستگاه ماینر رادین امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند سلولار را دارد، گفت: تمام ماینرها یک پاور دارند که از ۲۲۰ ولت تا ولتاژ مورد نظر متغیرند. طراحی اولیه ما، فعلاً برق شهری با ولتاژ ۲۲۰ ولت را پاسخ می‌دهد، یعنی هر منبع انرژی‌ای را که تولیدکننده ۲۲۰ ولت برق باشد، می‌پذیرد، اما در گام‌های بعدی به ‌واسطه بهینه‌سازی می‌توانیم امکان استفاده مستقیم از انرژی‌های بادی و خورشیدی را هم فراهم کنیم.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.