رونمایی از عینک واقعیت افزوده گوگل با قابلیت ترجمه

در جریان رویداد I/O 2022 به‌طور غیر منظره‌ای از نسل جدید عینک واقعیت افزوده گوگل رونمایی شد؛ محصولی که احتمالا به‌زودی عرضه نخواهد شد.

اگر به‌خاطر داشته باشید، سال‌ها پیش، غول موتور جست‌وجوی جهان جزو نخستین شرکت‌هایی بود که از عینک واقعیت افزوده گوگل به‌‌ نام گوگل گلس رونمایی کرد؛ در‌ واقع، عینک یادشده فاجعه‌ای بیش نبود و می‌توان آن را محصولی کاملا شکست خورده دانست که در‌ نهایت فروش چندانی را نیز تجربه نکرد.

گوگل گلس زمانی رونمایی شد که سخت‌افزار و نرم‌افزار خاصی برای این نوع جدید از محصولات تعریف نشده بود و کاملا طبیعی بود که با نبود این مؤلفه‌های اساسی، بیشتر با یک کانسپت یا طرح اولیه برای محصولات آینده طرف هستیم.

اکنون پس از گذشت تقریباً یک دهه و ایجاد مفاهیمی همچون متاورس، واقعیت ترکیبی و فشار بیشتر از سوی شرکت‌هایی مانند متا و اپل، ظاهراً گوگل را وادار کرده است تا بار دیگر فعالیت در این حوزه را جدی بگیرد. اهالی مانتین‌ویو دقایقی پیش عینک مرموز و هیچان‌انگیزی را رونمایی کردند که به‌نظر می‌سد ادامه‌دهنده میراث این شرکت در زمینه فناوری واقعیت افزوده است.

متأسفانه گوگل در رویداد یادشده اطلاعات زیادی را از عینک مذکور ارائه نداد و حتی اسم آن نیز در هاله‌ای از ابهام است. بااین‌حال، گوگل نشان داد که عینک واقعیت‌افزوده‌اش توانایی آن را دارد که از گستره دید کاربر متن‌ها را ترجمه کند؛ قابلتی که بسیار کاربردی به‌نظر می‌رسد و به‌نوعی بخشی از آینده‌ی محصولات مبتنی‌بر فناوری AR را به تصویر می‌کشد.

افزون‌براین، ویدئویی کوتاه نشان داده شد که چگونه عینک مود بحث مکالمه‌ای را به‌صورت بلادرنگ از انگلیسی به اسپانیایی ترجمه می‌کند و به فردی غیرانگلیسی اجازه می‌دهد که با کارمند گوگل گفت‌وگو کند. همان‌طور که گفته شد اطلاعات زمان عرضه و مشخصات عینک AR گوگل دردسترس نیست و نکته مهم‌تر اینکه در پایین ویدئو تبلیغاتی گوگل متنی با عنوان «نمایش شبیه‌سازی‌شده» درج شده بود؛ بدین معنی که احتمالاً رابط کاربری و محصول نهایی می‌تواند بسیار متفاوت از نمایش گوگل باشد.

با این توصیف، نمی‌توان ویدیو گوگل را ملاک قرارد داد. حتی این احتمال وجود دارد که این دستگاه نیز مانند گوگل گلس تنها برای مصارف سازمانی درنظر گرفته شده باشد و هرگز برای عموم عرضه نشود. به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که درنهایت، عینک واقعیت افزوده جدید گوگل چه سرنوشتی خواهد داشت.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.