طالبان استفاده از سیم کارت و مودم ایرانی را ممنوع کرد

از زمان به دست گرفتن قدرت توسط گروه طالبان در افغانستان، تغییرات بسیار سریع و گسترده‎ای در افغانستان در حال وقوع است.

از زمان به دست گرفتن قدرت توسط گروه طالبان در افغانستان، تغییرات بسیار سریع و گستردهای در افغانستان در حال وقوع است. جدیدترین اخبار نشان میدهد این گروه قصد دارد با اجرای طرحی گسترده، مانع از افزایش نفوذ ایران در مناطقی مانند هرات شده و حتی فروش محصولات الکترونیکی ایرانی را نیز ممنوع کند.

به گزارش فاواپرس به نقل از وب‌سایت سلام تایمز، دولت خودخوانده طالبان طرحی را آغاز کرده که میتوان به نوعی آن را طرح صیانت علیه ایران خواند. در این طرح، امارت اسلامی قصد دارد با هر عاملی که باعث نفوذ ایران در بدنه ارتباطی، فرهنگی، مالی و سیاسی – اقتصادی در مناطق مختلف کشور و به خصوص شهر هرات و ولایت نیمروز شود، مقابله کند.

طالبان معقتد است که ممنوعیت سیم‌کارت‌ها و دستگاه‌های اینترنتی ساخت ایران، نظارت ایرانیان بر مردم و رفتارهای ارتباطی آنها در این کشور را خنثی می‌کند. این گروه همچنین در نظر دارد تا به صورت گسترده‌ای مانع انجام معاملات با تومان به عنوان واحد پول خارجی (در افغانستان) شده و به جای آن استفاده از افغانی را تشویق می‌کند.

فاواپرس / سیم کارت ایرانی
کارت شارژ سیم کارت‌های ایرانی در افغانستان

تحریم استفاده از سیم کارت و مودم‌‎های Wi-Fi ایرانی

در همین خصوص مقامات استان نیمروز کمپینی را برای جمع‌آوری و غیرفعال کردن سیم‌کارت‌ها و دستگاه‌های اینترنتی ساخت ایران راه‌اندازی کرده‌اند که هدف آن مقابله با نظارت ایران است.

از زمان شروع این کمپین در 15 آوریل، مقامات صدها سیم کارت و دستگاه Wi-Fi و هزاران کارت شارژ اعتباری توزیع شده توسط شبکه‌های مخابراتی ایران را جمع آوری و غیرفعال کرده‌اند.

به گفته عبدالرحیم فیاض، رئیس اداره مخابرات و فناوری اطلاعات استان نیمروز، هدف از این کمپین جلوگیری از نظارت آژانس‌های اطلاعاتی ایران و نفوذ مردم محلی است. فیاض در این باره می‌‎گوید: این سیم کارت‌ها کاملاً خارج از کنترل اداره مخابرات افغانستان است و امنیت ساکنان نیمروز را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه سیم کارت های ایرانی خدمات اپراتورهای مخابراتی داخلی را مختل کرده است، اعلام نموده که مقامات در این استان اجازه فعالیت در نیمروز را به آنها نخواهند داد.

مقامات طالبان همچنین تبلیغاتی را نیز برای پذیرش این طرح بین مردم ساکن استان نیمروز آغاز کرده‎اند. در همین زمینه خبرنگار آسیا تایمز اعلام نموده که در بررسی‎‌های میدانی خود با برخی از شهروندان این باور را در آنها دیده که معتقدند، نهادهای امنیتی ایران از طریق شبکه های مخابراتی خود مکالمات مردم را شنود می‌کنند تا بر اوضاع استان نیمروز تاثیر گذاشته و آن را کنترل کنند.

در نظر داشته باشید که سیم‌کارت‌ها و دستگاه‌های وای‌فای ایرانی با قیمت ارزان‌تری نسبت به رقبای افغانی عرضه می‌شوند و همین مورد یکی از عوامل تشویق شهروندان افغانستانی به استفاده از این دستگاه‎‌ها و خدمات است.

عامل دیگری که در تبلیغات طالبان علیه ایران در این منطقه صورت گرفته، القای این تفکر است که مردم افغانستان با استفاده از محصولات ارتباطی ایرانی، سود بسیاری عاید این کشور می‎‌کنند که این شرایط باید به سرعت متوقف شود.

فاواپرس / پول افغانی

تحریم تومان ایرانی

در همین حال، د افغانستان بانک (DAB)، بانک مرکزی افغانستان، استفاده از تومان ایرانی را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرده است.

صابر مومند، سخنگوی DAB، ماه گذشته طی مصاحبه‎ای به سلام تایمز گفته که از این پس استفاده از پول ایران ممنوع بوده و برای استفاده‎کنندگان از آنها نیز مجازات‌‎هایی در نظر گرفته شده است. مومند در این مصاحبه می‎‌گوید: استفاده از تومان ایرانی در تجارت باعث کاهش ارزش افغانی در نیمروز شده است و مردم نیمروز با استفاده از پول کشور خود ناآشنا هستند. همچنین استفاده از تومان در معاملات تجاری به نفع ایران بوده و در بیشتر موارد در ازای دلار آمریکا وارد افغانستان شده است.

در همین خصوص یکی از شهروندان افغانستانی طی مصاحبه‎ای در مورد تاثیرات استفاده از تومان در افغانستان می‌‎گوید: افغانی هویت ماست و استفاده از تومان در معاملات روزانه به اقتصاد افغانستان آسیب می‌زند، اگر افغانی در ایران استفاده نمی‌شود چرا باید پول ایران در افغانستان استفاده شود؟ افغانی در ایران ارزشی ندارد، بنابراین در افغانستان نیز باید با تومان به همین صورت رفتار شود.

در برخی ولایات (برای مثال هرات و قندهار) که بیشتر از افغانی استفاده می‌شود، تجار با زیان کار نمی‌کنند؛ با این حال، در نیمروز و بخش‌هایی از فراه که مبادلات به تومان انجام می‌شود، کسب‌وکارها متضرر می‌شوند.

البته باور کارشناسان افغانستانی نیز به همین موضوع نزدیک است. سلام تایمز طی مصاحبه‎‌ای با محمدحسن مختار، کارشناس اقتصادی مستقر در شهر زرنج، نیز این استنباط را داشته که اقتصاددانان افغانستانی نیز از این رویکرد استقبال نموده و معتقدند که ممنوعیت استفاده از تومان باعث افزایش گردش و ارزش افغانی در نیمروز می‌شود. 

مختار در این مصاحبه گفته است: زمانی که استفاده از تومان در معاملات روزانه ممنوع شود، پول افغانی جایگزین آن می‌شود و در بازار راه خود را باز می‌کند. هر چه افغانی بیشتر در گردش باشد، ارزش پول ملی ما بالاتر می‌رود. تومان ایرانی یکی از بی‌ارزش‌ترین ارزهای دنیاست و باید به‌طور کامل از بازارهای افغانستان حذف شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.