راهکار مدیر عامل دیوار برای تنظیم نرخ بازار مسکن و خودرو

مدیر عامل دیوار اعلام کرد درصدد است کف و سقف قیمتی برای عرضه املاک در این پلتفرم مشخص کند.

اشکان آرماندهی، مدیر عامل دیوار به دنبال مشخص کردن کف و سقف قیمتی برای عرضه املاک در این پلتفرم است.

به گزارش فاواپرس به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن از اواخر اردیبهشت سال ۹۹ و به دستور دادستانی از اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی حذف شد. چرا که وزارت صمت معتقد بود درج آگهی در سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین باعث ایجاد هیجان کاذب در بازار مسکن می‌شود.
هرچند قیمت‌ها بعد از مدتی بازگشتند. اینکه آیا واقعا پلتفرم‌های مسکن منجر به سوداگری در بازار مسکن می‌شوند، موضوعی بود که کارشناسان آن را رد کردند. موضوعی که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در همان سال به آن اشاره کرده و گفت: «ممنوعیت درج قیمت خودرو و مسکن در آگهی‌های آنلاین تاثیر منفی داشته ‌است. نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافت، بلکه افزایش چشمگیری در قیمت‌ها به وجود آمد.»

اما در عین حال کارشناسان معتقدند این پلتفرم‌ها باید بتوانند نقش نظارتی نیز ایفا کنند. به گفته یزدانی: «‌یک جریان رگولاتوری و‌ فضای قانونمندی و سیستمی مدیریتی را باید برای بازار مسکن در پلتفرم‌ها تبیین کرد. تا بتوانند با استفاده از پالایش آگهی‌ها یک اطمینان خاطر و ضمانت لازم را در خریدار و فروشنده ایجاد کنند. ولی در هر صورت نفس وجود این پلتفرم‌ها یک گام به پیش است.»

راهکار مدیر عامل دیوار برای تنظیم بازار مسکن

اما پلتفرم‌ها باید چگونه باید قدرت نظارتی خود را در این حوزه افزایش دهند. اشکان آرماندهی، مدیر عامل دیوار در این باره می‌گوید: «از سال ۹۸ بحث قیمت‌سازی در حوزه خودرو مطرح شد و پلتفرم دیوار به این سمت رفت که بتواند مکانیزمی برای مدیریت قیمت آگهی‌ها ایجاد کند. در همین راستا در مراکز تعویض پلاک نیرو مستقر کرده و بر اساس مدل و تیپ، قیمت خودرو را احصا کرده و الگوریتم قیمت‌گذاری در دیوار ایجاد کردیم.»

وی ادامه می‌دهد: «امروز کسی نمی‌تواند بگوید دیوار در قیمت خودرو اختلال ایجاد می‌کند چون با یک ساز‌و کار قیمت خودروی صفر و قیمت روز را از مرکز تعویض پلاک جمع می‌کنیم. همزمان با نمایشگاه‌ها در ارتباطیم و خروجی این داده‌ها در الگوریتمی می‌نشینند که بر اساس مدل، برند و تیپ خودروها، قیمت روز معامله خودرو را داده و ما بر اساس سقف و کفی که داریم روی آن قیمت می‌گذاریم؛ یعنی قیمت پراید مدل ۸۵ با اختلافی نسبت به آنچه واقعیت است در دیوار وجود دارد.»

دیوار بانک قیمتی دارد

آرماندهی در واکنش به این موضوع که چگونه باید چنین الگوریتمی را در حوزه مسکن عملیاتی کرد، اضافه می‌کند: «لازمه پیاده‌سازی این موضوع در مسکن این است که بتوانیم به این قیمت‌ها دسترسی داشته باشیم. در حوزه خودرو از اتحادیه خواستیم قیمت معاملات را اعلام کنند تا بتوانیم سقف و کف گذاشته و این طور نباشد که کسی پراید را به قیمت ۲۰۰ میلیون بگذارد. ما قدرت تنظیم‌‌کنندگی داشته باشیم. اما اتحادیه همکاری نکرد و ما از راه دیگری این امکان را ایجاد کردیم.»

مدیر عامل دیوار ابراز کرد: «در مسکن بیش از دو سال است که به دنبال این موضوع هستیم. با وزیر وقت از طریق اداره ثبت اسناد و کمیسیون عمران مجلس پیگیری کردیم تا به یک مکانیزم در قیمت مسکن برسیم که البته پیچیده‌تر است. در خودرو برند، مدل و تیپ داریم و مثلا پراید مدل ۸۵ یک قیمت مشخص دارد، اما در مسکن المان‌های مختلفی تاثیرگذار است. به هر حال اما باید از جایی شروع کنیم و نهادی که قیمت معاملات را دارد آنها را در اختیار بگذارد و به ما کمک کند.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.