انتظار برای عرضه اولیه تپسی در فرابورس

تپسی به عنوان اولین استارت‌آپ یا شرکت اینترنت‌بیس وارد فرابورس شده است و این نماد ۲۹ دی ماه سال گذشته برای ورود به بورس پذیرش شده بود و قرار است با نماد تپسی و در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن معامله شود.

مدیرعامل تپسی گفت: تا به امروز تمام کارها را انجام داده‌ایم و طبق برنامه دو ساله‌ای که داشتیم آمادگی کامل برای عرضه اولیه تپسی در بورس را داریم.

حضور شرکت‌های استارت‌آپی در بورس ریسک بالایی دارد و تغییر نگاه از شیوه سنتی به سمت کسب و کارهای آنلاین یکی از چالش‌های جدی حضور در بورس است. با وجود این «تپسی» یکی از شرکت‌های سودده شناخته شده به طوری‌که مقایسه درآمد این شرکت در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود ۸۵درصد افزایش داشته است.

به گزارش فاواپرس، مدیرعامل استارت‌آپ تپسی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد اظهار کرد: برنامه بورسی تپسی به طور کامل مشخص است و تا به امروز تمام کارها را انجام داده‌ایم و طبق برنامه دو ساله‌ای که داشتیم آمادگی کامل برای عرضه اولیه در بورس را داریم. عرضه با هدف افزایش سرمایه انجام می‌شود و برای توسعه شرکت اتفاق مهمی به حساب می‌آید و استراتژی شرکت این است که از محل عرضه اولیه و عرضه‌های آتی برای پروژه‌های توسعه خدمات و محصول تامین سرمایه کند.

در انتظار اقدام نهایی فرابورس هستیم

میلاد منشی‌پور افزود: در رابطه با زمان دقیق عرضه اولیه در بورس باید گفت ما از اول اسفند سال ۱۴۰۰ چشم ‌انتظار این رویداد هستیم و با گذشت دو ماه کاری همچنان منتطر عرضه اولیه هستیم. امیدواریم طی هفته‌های آتی این عرضه انجام شود.

وی در رابطه با چالش‌های «تپسی» برای ورود به بورس گفت: برای ورود به بورس در مسیر طی شده توسط «تپسی» که به عنوان اولین استارت‌آپ یا شرکت اینترنت‌بیس است که وارد بورس شد باید گفت تفاوت فاحشی بین ما و سایر شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند، وجود دارد و آن این است که درآمدزایی ما از دارایی‌های نامشهود است و عملا بر پایه شبکه مشتریان خود که شامل شبکه مسافران و رانندگان می‌شود، پیش می‌رویم. این مورد ازجمله تفاوت مهم شرکت‌های اینترنتی با شرکت‌های فولادی و پتروشیمی است.

نگاه بورس نسبت به بیزینس آنلاین تغییر می‌کند

منشی‌پور در ادامه یادآور شد: طی دو سال گذشته چالش اصلی ورود به بورس، بدنه تصمیم‌گیر سازمان بورس و هیات پذیرش و… بوده که با ماهیت جدید شرکت‌ها و صنعت بیشتر آشنا شوند و با توجه به مسوولیت مهمی که دارند که حفظ منافع سهامداران آتی است، بتوانند به نگاه جدیدی برسند.

در واقع این نوع شناخت یافتن بزرگ‌ترین چالش ما به حساب می‌آید که بتوانیم نگاه‌ها را از سنتی به سمت مدرن تغییر دهیم تا ارزش شرکت‌هایی همچون «تپسی» و پایداری آنها را جا بیندازیم، البته ناگفته نماند که نگاه‌ها همیشه به این موضوع مثبت بوده، چراکه اگر سازمان بورس نگاه مثبتی به این تغییر و تحول‌ها نداشت روند کار تا به این میزان نیز پیش نمی‌رفت.

مدیرعامل استارت‌آپ «تپسی» عنوان کرد: بعد از کاهش ویروس کرونا اتفاق‌های خوبی برای «تپسی» افتاده است، به طوری‌که اگر درآمد خالص فروردین سال جاری را با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم چیزی حدود ۸۵ درصد رشد مشاهده می‌شود.

اگر بخواهیم میزان کل درآمد سال ۱۴۰۰ را با سال ۱۳۹۹ مقایسه کنیم و به ویژه در نیمسال دوم که کرونا به صورت چشمگیری کاهش یافت را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت میزان کل درآمد در دو سال مذکور چیزی حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. هنگام عرضه اولیه اطلاعاتی که ممکن است همه را شگفت‌زده کند به این قرار است که سود خالص محقق شده در سال ۱۴۰۰ به طور دقیق چهار برابر نسبت به سال ۱۳۹۹ شده است.

فاواپرس / انتظار برای عرضه اولیه تپسی در فرابورس

افزایش قیمتی نداشته‌ایم

وی در رابطه با چشم‌انداز «تپسی» تاکید کرد: در مجموع اهدافی که در امیدنامه برای ۱۴۰۱ از لحاظ سوددهی اعلام کرده بودیم در سال ۱۴۰۰ به آن فکر می‌کردیم و این اتفاق خوبی برای «تپسی» محسوب می‌شود و طی هفته‌های آتی اطلاعات جدیدی اعلام خواهیم کرد و اعداد و ارقام همه را شگفت‌‌زده خواهد کرد.

منشی‌پور در ادامه به شیوع افزایش نرخ تعرفه‌های این تاکسی اینترنتی اشاره کرد و توضیح داد: ما در «تپسی» هیچ زمانی به شکل سنتی و به شیوه تاکسیرانی افزایش قیمت اعمال نمی‌کنیم، کما اینکه در ابتدای اردیبهشت سال جاری با افزایش تعرفه‌های حمل و نقل ما افزایش قیمتی نداشتیم.

نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که الگوریتم میزان عرضه و تقاضا را می‌سنجد و در واقع میزان درخواست‌هایی که به دلیل قبول نکردن راننده‌ها پاسخ داده نمی‌شوند، به صورت الگوریتمی قیمت افزایش می‌یابد تا تعداد سفیران بیشتری سفر را قبول کنند.

منشی‌پور اضافه کرد: در اسفند ۱۴۰۰ قیمت سفرهای «تپسی» نسبت به فروردین سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده و در اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت‌های سفر نسبت به فروردین سال جاری کمتر بوده است، بنابراین طبق تعرفه‌های تاکسیرانی ما افزایش قیمت نداشتیم و میزان عرضه و تقاضا قیمت‌ها را متعادل می‌کند.

به عنوان مثال در اسفند سال گذشته به دلیل افزایش تعداد درخواست‌ها به یکباره چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم، به طور کلی ما افزایش قیمت سالانه نداریم و بر اساس الگوریتم عرضه و تقاضا، هزینه تمام‌شده برای راننده‌ها موجب می‌شود سفر قبول یا رد شود و بر این اساس قیمت سفرها تغییر می‌کند و در نهایت قیمت تعادلی اعلام می‌شود.

بیمه دغدغه سفیران نیست

این مدیرعامل در رابطه با بیمه سفیران خاطرنشان کرد: در رابطه با بیمه سفیران «تپسی» طی سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی را اجرا کردیم و قبل از شیوع ویروس کرونا در چند مرحله امکانات بیمه‌های خویش‌‌فرما را به شکل‌های مختلف فراهم کردیم که در ادامه استقبال گسترده‌ای صورت نگرفت. چرا که اغلب سفیرانی که برای «تپسی» کار می‌کنند یا دانشجو هستند یا در قالب شغل دوم به صورت پاره وقت با ما همکاری می‌کنند و بیمه آنها از راه دیگری پرداخت می‌شود و عملا از «تپسی» توقع بیمه ندارند، بنابراین موضوع بیمه نیاز اصلی در «تپسی» نبوده است.

وی چشم‌انداز استارت‌آپ خود را این چنین ابراز کرد: ما در «تپسی» برنامه‌های توسعه‌ای داریم و در بخش‌های بیزینس آنلاین و محصولات برنامه‌های توسعه‌ای خود را اعلام خواهیم کرد که تمام این موارد ابتدا باید در کدال اعلام شود و طی روزهای آتی که به احتمال زیاد اوایل تابستان سال جاری خواهد بود جزئیات این برنامه‌ها را به اطلاع همگان خواهیم رسانید.

ارزش شرکت متاثر از تورم نیست

منشی‌پور در ادامه گفت: بر اساس آنچه در امیدنامه تشریح کردیم، سال آینده برای تپسی سال پرباری خواهد بود و در تلاش هستیم که در قسمت تاکسی آنلاین از نظر درآمدی افزایش چهار تا پنج برابری را داشته باشیم. همچنین در انتهای سال جاری و ابتدای سال آینده از نظر رشد جغرافیایی و محصولات جدید به نقطه مثبتی نسبت به امروز رسیده باشیم و این تعهدی است که ما به سهامداران داریم تا بتوانیم یک رشد واقعی را به ثبت برسانیم.

در واقع خوبی کسب و کارهای شبیه «تپسی» این است که به دلیل نداشتن دارایی به شکل مسکن و زمین، افزایش ارزش شرکت به شکل تورمی نیست، بنابراین رشد ارزش شرکت طی سال‌های آینده یک رشد واقعی خواهد بود و متاثر از تورم نیست و حاصل بزرگ‌تر شدن عملیات «تپسی» در شهرهای بیشتر خواهد بود.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.