ایلان ماسک: بیش از ۹۰ درصد کاربران فعال توییتر ربات هستند

ایلان ماسک با انتشار توییتی اعلام کرد به‌نظر می‌رسد حدود ۹۰ درصد کاربران فعال روزانه توییتر ربات و حساب‌های جعلی هستند.

روز جمعه، ایلان ماسک، مدیر‌عامل تسلا، اعلام کرد هم‌زمان با تحقیق درباره‌ی حساب‌های جعلی این پلتفرم، قصد دارد خرید ۴۴ میلیارد دلاری خود از توییتر را به حالت تعلیق دربیاورد. همین مسئله باعث شد سهام توییتر سقوط کرد.

به‌گزارش cnbc، اگرچه ماسک بعداً تصریح کرد که به این معامله متعهد است، همچنان به بررسی موضوع حساب‌های جعلی ادامه داد. او در توییتی نوشت که گروهش تجزیه‌و‌تحلیل خود را ادامه خواهد داد؛ زیرا درباره‌ی صحت اعدادی تردیدی دارد که شرکت مذکور در آخرین پرونده‌های مالی خود گزارش کرده است.

مدتی پیش یکی از خبرگزاری‌ها در گزارش خود اشاره کرد که شاید تعلیق قرارداد ماسک ترفندی برای مذاکره مجدد درباره‌ی خرید توییتر با قیمت ارزان‌تر باشد. توییت جدید وی به این فرضیه دامن می‌زند. ماسک با انتشار توییتی گفته است که حدس می‌زند بیش از ۹۰ درصد از کاربران فعال روزانه توییتر ربات‌‌ یا حساب‌های جعلی هستند.

ماسک به‌منظور اثبات ادعای خود برای چنین نسبت زیادی از ربات‌ها در توییتر، به این واقعیت اشاره کرد که محبوب‌ترین پست در توییتر، تنها از حدود ۲ درصد کاربران فعال روزانه‌ی این غول رسانه‌های اجتماعی لایک گرفته است.

توییتر در گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی اول خود در سال جاری اذعان کرد در پلتفرم خود درکنار حساب‌های فعال روزانه و واقعی، تعدادی حساب جعلی نیز وجود دارد. این شرکت گزارش داد: بررسی داخلی‌ای از بخشی از حساب‌ها انجام داده‌ایم و تخمین می‌زنیم میانگین حساب‌های جعلی در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ کمتر از ۵ درصد باشد.

همچنین، توییتر اعتراف کرد در سه سال گذشته تعداد کاربران را بین ۱٫۴ تا ۱٫۹ میلیون نفر بیشتر اعلام کرده است. این شرکت نوشت:

مارس ۲۰۱۹، ویژگی‌ای را راه‌اندازی کردیم که به افراد اجازه می‌داد چندین حساب جداگانه را به یکدیگر متصل کنند تا به‌راحتی بین آن‌ها جابه‌جا شوند. در آن زمان، خطایی رخ داد؛ به‌طوری‌که تمام اقدامات انجام‌شده‌ی حساب‌ اصلی برای تمام حساب‌های لینک‌شده نیز اعمال می‌شد؛ درنتیجه، همه‌ی آن‌ها در دسته‌ی حساب‌های فعال قرار می‌گرفتند.

درحالی‌که ماسک حق دارد درباره‌ی تعداد کاربران توییتر کنجکاو باشد، کارشناسان رسانه‌های اجتماعی و تحلیل‌های آماری می‌گویند رویکرد پیشنهادی او برای بررسی بیشتر به‌طور تأسف‌باری ناقص است. مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا درباره‌ی روشش برای تعیین تعداد حساب‌های جعلی و تکراری توییتر گفته است: برای فهمیدن این موضوع، گروه من نمونه‌ای تصادفی از ۱۰۰ دنبال‌کننده @twitter انتخاب خواهد کرد. از دیگران دعوت می‌کنم که همین روند را تکرار کنند و ببینند به چه اطلاعاتی دست پیدا می‌‎کنند.

او روش‌ خود را در توییت‌های بعدی توضیح داد و افزود: هر حسابی که دنبال‌کننده‌ی زیادی دارد، برای این کار در نظر بگیرید. ۱,۰۰۰ دنبال‌کننده‌ی ابتدایی را نادیده بگیرید و سپس از هر ده تا یکی در میان حسابی را انتخاب کنید… آماده‌ی ایده‌های بهتر هستم.

ماسک بدون ارائه‌ی مدرکی گفت عدد ۱۰۰ را به این دلیل برای مطالعه‌ی خود انتخاب کرده است که توییتر نیز برای محاسبه‌ی اعداد در گزارش‌های درآمدش از آن استفاده می‌کند.

مدیرعامل تسلا اخیراً فاش کرده است که بلافاصله پس از ادعای خود درباره‌ی بررسی حساب‌های جعلی شبکه‌ی اجتماعی مذکور، تیم حقوقی توییتر به‌اتهام نقض توافقنامه عدم‌افشای اطلاعات (NDA) با او ارتباط برقرار کرده است.

دلیل اصلی چنین اتهامی این است که ماسک فاش کرده بود در فرایند نمونه‌گیری تصادفی داخلی توییتر، از ۱۰۰ حساب استفاده شده و این اطلاعات نباید به بیرون درز پیدا کنند. توجه کنید که درصورت فسخ قرارداد، ماسک باید یک‌میلیارد دلار جریمه بپردازد.

ناگفته نماند سهام توییتر روز جمعه با قیمت ۴۰٫۷۲ دلار بسته شد که در‌مقایسه‌با قیمت پیشنهادی ماسک (۵۴٫۲۰ دلار به‌ازای هر سهم)، حدود ۲۵ درصد کمتر است. باید منتظر ماند و دید درنهایت این معامله‌ به کجا می‌رسد!

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.