گوگل روسیه اعلام ورشکستگی کرد

گوگل روسیه اعلام کرد که با توجه به وضع موجود، دیگر قادر به ادامه فعالیت و حفظ شعبه نخواهد بود و به زودی اعلام ورشکستگی می‌کند.

به گزارش رویترز، سخنگوی گوگل طی بیانیه‌ای گفت: توقیف حساب بانگی گوگل روسیه توسط مقامات این کشور باعث شده که ادامه فعالیت دفتر ما در روسیه همانند به‌کارگیری نیروهای جدید، پرداخت حقوق کارمندان، پرداخت پول به تامین‌کنندگان و فروشندگان و انجام دیگر تعهدات مالی را سخت و غیرممکن کرده است. بنابراین، گوگل روسیه بیانیه‌ای را مبنی بر قصد خود برای اعلام ورشکستگی منتشر کرده است.

درآمد گوگل در روسیه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۳۴.۳ میلیارد روبل (حدود ۲.۰۸۶ میلیارد دلار) بوده و این شعبه در همین سال، بیش از ۱۰۰ کارمند جدید را به استخدام خود درآورد. گوگل در ماه مارس و در روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین، فروش تبلیغات در این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

یوتیوب نیز که از شرکت‌های زیرمجموعه گوگل محسوب می‌شود، نمایش هرگونه تبلیغات در کانال‌های متعلق به رسانه‌های دولتی روسیه را متوقف کرد و طولی نکشید که این کانال‌ها به طور کامل مسدود شدند.

گوگل روسیه در دسامبر گذشته به دلیل عدم حذف محتواها از پلتفرم خود که به زعم روسیه، غیرقانونی بوده، از سوی نهادهای روسی به پرداخت ۷.۲ میلیارد روبل (۹۸ میلیون دلار) جریمه محکوم شد. این جریمه معادل ۸ درصد از درآمد گوگل در روسیه بود.

افزون بر این، رویترز اعلام کرد که یک کانال تلویزیونی روسی مدعی شد که مقامات این کشور در ماه آوریل و پس از آنکه گوگل، اجازه دسترسی به حساب یوتیوب این کانال را مسدود کرد، یک میلیارد روبل (حدود ۱۵ میلیون دلار) از دارایی‌های این شرکت را ضبط کردند.

نهاد رگولاتور ارتباطی روسیه نیز شرکت گوگل را پس از اقدام به حذف «غیرقانونی» ویدیوها از یوتیوب، به پرداخت جریمه ۸ میلیون روبلی (۹۵ هزار دلاری) تهدید کرد. با توجه به موارد متعدد جریمه‌های روسیه علیه گوگل، هنوز مشخص نیست که این کشور چه میزان از دارایی‌های گوگل را تصاحب کرده است.

به نظر می‌رسد که گوگل، اولین شرکت بزرگ فناوری است که در پی بروز جنگ روسیه با اوکراین، در خاک روسیه اعلام ورشکستگی می‌کند. شرکت‌های دیگری همچون اپل، متا و مایکروسافت نیز با شروع تهاجم روسیه، فعالیت‌های خود را در این کشور به حالت تعلیق دراوردند اما هنوز شعبه روسی آنها اعلام ورشکستگی نکرده است.

استارتاپ روسیه تحویل غذای Buyk نیز در ماه مارس و به دنبال تحریم‌های اقتصادی کشورهای مختلف جهان علیه روسیه، اعلام ورشکستگی کرد. دوشنبه گذشته نیز مک‌دونالد اعلام کرد که خاک روسیه را ترک می‌کند و رستوران‌های فست‌فود خود را پس از حدود ۳۰ سال فعالیت در این کشور، تعطیل خواهد کرد.

اگرجه هنوز روسیه دسترسی به خدمات گوگل در این کشور را ممنوع کرده، اما فیسبوک و اینستاگرام که هر دو متعلق به شرکت متا هستند، در روسیه مسدود هستند. گوگل نیز عنوان کرد که خدمات رایگان این شرکت همچنان در روسیه قابل استفاده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.