آیا مشاهده آبله میمون در ایران صحت دارد؟

در حالی که وزیر بهداشت اخیرا اعلام کرد در خصوص بیماری آبله میمون در ایران نگرانی نداریم، به تازگی یک پزشک با انتشار تصویری در توییتر از احتمال ورود این بیماری به ایران خبر داد.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت اخیرا در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع بهداشت جهانی با اشاره به این که مطالعه و بررسی بیماری آبله میمون در ایران در دستور کار قرار گرفته است، گفت در حال حاضر در کشور بابت این بیماری نگرانی نداریم و هنوز موردی از ابتلای قطعی در ایران شناسایی نشده است.

وزیر بهداشت در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد در داخل کشور برای تولید واکسن کرونا زیرساخت‌های بومی فراهم شده و از همان زیرساخت می‌توان برای سایر تهدیدات بهداشتی مانند بیماری آبله استفاده کرد.

با این حال ابراهیم قادری، رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز روز گذشته از شناسایی 6 بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران خبر داد.

گسترش بیماری آبله میمون در برخی کشورها، موج جدیدی از نگرانی‌ها را به همراه داشته است. سازمان بهداشت جهانی در توضیح شیوع بیماری جدید گفته است که شیوع آبله میمون غیرعادی است، اما می‌توان آن را مهار کرد. این سازمان گزارش کرده که از روز 7 ماه می (17 اردیبهشت) 131 مورد قطعی بیماری گزارش شده؛ و حالا به نقل از رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نمونه‌هایی از آبله میمون در ایران هم شناسایی شده است.

احتمال مشاهده آبله میمون در ایران

ابراهیم قادری توضیح داد: «شش بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران شناسایی کردیم. پنج نفر از این افراد مشمول نمونه‌گیری شدند که نتیجه سه نفر منفی شده است. ما هر نوع بیماری نوپدید را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهیم.»

او در ادامه توضیح داد که روند بیماریابی از مرزها آغاز شده است و نمونه‌ای در داخل کشور نداریم. درصورتی‌که فردی با علائمی همچون تب و بثورات پوستی مشاهده شود، نسبت به قرنطینه و نمونه‌گیری از آنها اقدام می‌شود.

در حالی که وزیر بهداشت اخیرا اعلام کرد در خصوص بیماری آبله میمون نگرانی نداریم، به تازگی یک پزشک به نام سمیرا پورصالح با انتشار تصویری از دست یک بیمار اعلام کرد نخستین نمونه مشکوک کشور به این بیماری را مشاهده می‌کنید که تست pcr آن برای بررسی به انستیتو پاستور فرستاده شده است.

فاواپرس / آبله میمون در ایران

تصویر دیگری نیز توسط دکتر قوام‌الدین اشرفی زاده در اینستاگرام منتشر شد که نمونه‌ای از ابتلای یک بیمار مشکوک به آبله میمون را گزارش می‌کرد. او گفته است که این بیمار از 6 روز قبل، علائمی مثل تب، لرز، سرفه خفیف و بثورات پوستی داشته و برای بررسی‌های بیشتر به دانشکده بهداشت دانشگاه تهران منتقل شده است.

فاواپرس / آبله میمون در ایران

گفتنی است هنوز موردی از ابتلای قطعی این بیماری در ایران شناسایی نشده و طبق گفته وزیر بهداشت به دلیل رفت و آمد مسافران و ارتباط با سایر کشورها، تمام افراد مسئول این حوزه در حالت آماده‌باش قرار دارند.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری ویروسی،‌ از خانواده ویروس‌های آبله گاوی، آبله شتر و ‌آبله اسب است. این بیماری برای اولین بار در سال 1958 در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی شد و در سال 1970، اولین نمونه انسانی آن در جمهوری کنگو دیده شد.

از سال 1970 که اولین نمونه انسانی این بیماری ثبت شده، تاکنون هیچ موردی از این بیماری در کشورهایی به غیر از آفریقا دیده نشده است. علت اصلی نگرانی دانشمندان، شیوع سریع این بیماری در هفته‌های گذشته است. آنها بر این باورند که آبله میمون به‌سادگی منتقل نمی‌شود و از آنجاییکه از عضوی از خانواده آبله است، درمان و واکسن برای آن وجود دارد. مشکل دیگری که دانشمندان را نگران کرده، وجود سویه‌های مختلف و گسترش بدون علائم آن است؛ در این صورت، ردیابی ویروس دشوار می‌شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، فاز جدید این بیماری غیرمعمول است؛ اما می‌توان آن را مهار کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.