افزایش عجیب تعرفه خدمات پستی و شوک به بازار آنلاین

در پایان هفته‌ای که گذشت کسب و کارهای خانگی و فروشگاه‌های اینترنتی روزشان را با یک اتفاق شوکه کننده آغاز کردند.

در پایان هفته‌ای که گذشت کسب و کارهای خانگی و فروشگاه‌های اینترنتی روزشان را با یک اتفاق شوکه کننده آغاز کردند. گزارش‌های منتشر شده حاکی از افزایش نجومی تعرفه خدمات پستی است که بسیاری‌ها را شوکه کرده است.

به گزارش فاواپرس، تعرفه‌های پستی از روز چهارم خرداد بسته به نوع خدمت، بین ۶۷ تا ۱۱۰ درصد افزایش یافت. این اتفاق باعث اعتراض بسیاری از کسب‌وکارهای فروش آنلاین خانگی شده است.

سال گذشته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از مراسم شرکت ملی پست اعلام کرد که پس از دو سال و نیم توقف در تغییر تعرفه‌های پستی، این تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا خواهد کرد. زارع‌پور گفته بود با توجه به تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال‌های اخیر، تعرفه‌های پستی نیاز به بازنگری دارد و در سال ۱۴۰۱ افزایش تعرفه محقق خواهد شد.

به باور وزیر ارتباطات افزایش تعرفه اینترنت و خدماتی پستی اجتناب ناپذیر است و ناگزیر به افزایش قیمت‌ها هستند. حالا پس از اینترنت، نوبت به خدمات پستی رسیده است تا یک‌باره به شدت افزایش پیدا کند.

در همین باره وزیر ارتباطات گفته بود: ما درخواست داریم تعرفه‌های پستی مانند تعرفه‌های پزشکی که در ابتدای هر سال در هیات دولت مصوب می‌شود بر اساس تورم سالانه اصلاح شود و ما دیگر شاهد مشکلات موجود نباشیم. 

گزارش‌های منتشر شده حاکی از افزایش شدید نرخ خدمات پستی از روز گذشته است که ظاهراً در مواردی از 100 درصد افزایش هم فراتر می‌رود. برای نمونه حالا ارسال یک بسته پستی 500 گرمی 24500 تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

فاواپرس / تعرفه خدمات پستی
تعرفه‌های غیر رسمی

متاسفانه تاکنون خبری از اعلام تعرفه‌های جدید به طور رسمی نیست. با این حال می دانیم قرار بود خدمات پستی به طور متوسط 67 درصد در سال 1401 افزایش پیدا کند.

احتمالاً فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای خانگی که از طریق اینترنت فعالیت می‌کنند اقدام به افزایش هزینه ارسال برای مشتریان خود خواهند نمود. احتمالاً این اتفاق منجر به کاهش فروش اینترنتی و به صرفه نبودن آن در موارد زیادی خواهد شد.

همچنین افزایش تعرفه‌های پستی احتمالاً باعث خواهد شد بسیاری از فروشگاه‌ها دست کم در کوتاه مدت اقدام به حذف ارسال رایگان یا افزایش حداقل خرید برای بهره‌مندی از ارسال رایگان کنند. بدیهی است کسب و کارهای خانگی هم از عواقب افزایش تعرفه خدمات پستی بی نصیب نخواهند ماند.

اعتراض کسب‌وکارهای آنلاین خانگی

شبکه‌های اجتماعی و پای پست‌های اینستاگرامی شرکت پست پر از اعتراض‌هایی است که بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی آنلاین نسبت به این افزایش تعرفه مطرح کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاینی که ازطریق اینستاگرام اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، اعلام کرده‌اند که با این افزایش تعرفه‌ها بسیاری از کاربرانشان ناراضی هستند و فروش آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

فاواپرس / تعرفه خدمات پستی

بسیاری با استوری کردن این اقدام پست، اعلام کرده‌اند که این افزایش قیمت فشار سنگینی را به کسب‌وکارهای آنلاین وارد می‌کند و این افزایش تعرفه‌ها آن‌ هم در این شرایط اقتصادی عادلانه نیست.

برخی دیگر از کسب‌وکارهایی که بخشی از فعالیتشان را آنلاین انجام می‌دهند نسبت به افزایش تعرفه‌ها بدون اطلاع‌رسانی شوکه شده‌اند و اعلام می‌کنند که آن‌ طبق روال همیشگی هزینه ارسال مرسولات را با مشتریانشان حساب کرده‌اند؛ اما هنگام مراجعه به دفاتر پستی برای ارسال مرسولات متوجه افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های پستی شده‌اند.

فاواپرس / تعرفه خدمات پستی

برای نمونه یکی از کتاب‌فروشی‌های تهران که هنگام ارسال مرسولات به آن‌ها خبر داده‌اند که تعرفه‌های پستی افزایش پیدا کرده است: دیروز از دفتر پستی انقلاب خبر دادند که از روز ۴ خرداد (یعنی همان دیروز) تعرفه‌های پست بعضاً ۱۰۰ درصد زیاد شده است. با این‌که بسته‌های دیروز و امروز را طبق تعرفه‌های جدید حساب کرده‌اند؛ اما نه خود دفتر پست و نه وب‌سایت اداره پست یا هیچ جای دیگر تعرفه‌های جدید را منتشر نکرده‌اند که ما از آن‌ها اطلاع داشته باشیم.

فاواپرس / تعرفه خدمات پستی

آن‌طور که از اظهار نظر و انتقاد‌های کسب‌وکارهای اینترنتی در اینستاگرام و برخی از کسب‌وکارهای دیگر مشخص است، از این به بعد و با افزایش تعرفه‌های پستی، کاربران باید برای دریافت سفارش‌های خود هزینه‌های بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنند. در این شرایط برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینستاگرامی و برخی مارکت‌پلیس‌ها غیراقتصادی خواهد شد و این ضربه بزرگی برای رشد اقتصاد دیجیتال، مشاغل و بنگاه‌های کوچک خواهد بود.

مدیران پست: افزایش تعرفه‌ها ضروری بود

اما مدیران پست درمقابل این نظر عقیده دارند که این افزایش تعرفه‌ها برای بهبود زیرساخت‌ها و هوشمندسازی خدمات پستی، یک نیاز اساسی است.

محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در گفت‌وگویی گفت نظرات برخی را که اعلام می‌کنند افزایش تعرفه پست باعث ضربه به کسب‌وکارهای آنلاین و اقتصاد دیجیتال می‌شود، قبول ندارد.

او رشد اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک را در گرو درست کار کردن یک زنجیره در این زمینه می‌داند و معتقد است که اگر به هر یک از بازیگران این مجموعه فشار آورده شود، نباید انتظار رشد تجارت الکترونیکی و درنتیجه بهبود وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور را داشت.

فاواپرس / محمدرضا قادری

قادری در توضیح انتقاد کسب‌وکارهای خانگی به تغییرات تعرفه‌ای و افزایش بین ۶۰ تا ۱۱۰ درصدی خدمات پستی گفت: بعضی‌ها دوست دارند سرویس رایگان دریافت کنند ولی به این موضوع دقت نمی‌کنند که تجارت الکترونیکی یک زنجیره ارزش دارد که چندین بازیگر در این زنجیره دست به دست هم می‌دهند تا با ارائه خدمات بپردازند. اگر در این زنجیره به یک بازیگر فشار بیاید و مجبورش کنند براساس قیمت غیرواقعی سه سال پیش خدمت‌رسانی کند، خروجی این اتفاق این است که تجارت الکترونیکی قوی در کشور شکل نمی‌گیرد.

قادری معتقد است که درحال‌حاضر قیمت تعرفه‌های پستی با توجه به تورم سالیانه در کشور غیرواقعی هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا پست امکان سرویس‌دهی مناسب به خدمات‌گیرندگان خود را نداشته باشد. قادری تأکید می‌کند که در بالا رفتن قیمت تعرفه‌های پستی فقط نباید به شرکت پست نگاه کرد؛ بلکه باید به شرکت‌ها و پیمانکارانی هم که با این شرکت کار می‌کنند توجه داشت.

طبق ادعای او پایین و غیرواقعی بودن هزینه خدمات پستی باعث شده تا شرکت پست برای پیمانکاران خود نیز ارزش‌آفرینی نکند و در نهایت اگر قیمت تعرفه‌های پست تغییر نکند، این پیمانکاران از حلقه همکاران شرکت پست خارج می‌شوند.

به باور قادری واقعی‌سازی تعرفه‌های پستی باعث توسعه صنعت پست و حمل‌ونقل می‌شود که درنتیجه توسعه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال در کشور را به‌دنبال خود خواهد آورد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.