احتمال ابطال مجوز فیلیمو و نماوا به دلیل ممیزی ناکافی

ساترا خبر از بروز تخلف‌های متعددی در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا داده و تایید کرده که احتمال ابطال مجوز این دو پلتفرم وجود دارد.

ساترا از احتمال ابطال مجوز فیلیمو و نماوا به دلیل تخلفات محتوایی و عدم ممیزی کافی در محتوای خود خبر داد.

به گزارش فاواپرس، ساترا خبر از بروز تخلف‌های متعددی در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا داده و تایید کرده که احتمال ابطال مجوز این دو پلتفرم وجود دارد. این مجموعه نظارتی اعلام کرده که برخی اصلاحات (سانسور) اعلام شده روی محتواهای پخش شده از سوی فیلیمو و نماوا صورت نگرفته و همچنین برخی از سریال‌های جدید در حال پخش در این دو پلتفرم اساسا نه از آنها و نه از نهاد دیگری همچون ارشاد، پروانه نمایش ندارد.

طبق اخبار غیررسمی، ساترا به دلیل پیروی نکردن این دو رسانه صوت‌و‌تصویر آنلاین از دریافت مجوزهای لازم برای انتشار محتوای خود، مجوز آنها را باطل کرده‌ است. طبق شنیده‌ها هنوز ابطال مجوز فعالیت این دو VOD اصلی بازار به آنها ابلاغ نشده است.

این دو رسانه به دلیل ممیزی‌های بسیار که از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر روی محتواهای تولیدشده‌شان اعمال می‌شد پخش تعدادی از محتواهای نمایش داده‌شده خود را منوط به دریافت مجوز از ساترا نکرده‌اند.

سریال‌های تولیدشده مهمونی، جادوگر، نوبت لیلی در نماوا و جادوگر، یاغی و جیران در فیلیمو بدون دریافت مجوز انتشار از ساترا روی بسترهای پخش آنلاین قرار گرفته‌اند.

ساترا همچنین تاکید کرده که اصلاحات اعلام شده به پلتفرم‌های روی محتواهای ویدیویی انجام نمی‌شود و ساترا این موضوع را تخلف می‌داند. در واقع آنطور که به نظر می‌رسد انجام ندادن اعمال سانسور روی محتواها باعث شده که نهاد نظارت بر صوت و تصویر فراگیر، نسبت به این دو پلتفرم برخورد کند.

سانسور در ایران و در محتواهای ویدیویی فیلیمو و نماوا پیشینه بلند مدتی دارد و بسیاری از کاربران نسبت به نحوه سانسور محتواها در این دو پلتفرم انتقاداتی داشتند. نکته جالب اینجاست که بسیاری از محتواها در فیلیمو و نماوا در حین پخش اولیه بدون این اصلاحات هستند و پس از گذشت یکی دو روز، اصلاحات جدیدی به آنها می‌خورد و سانسور می‌شوند.

فاواپرس / ساترا و احتمال ابطال مجوز فیلیمو و نماوا به دلیل ممیزی ناکافی

به نظر می‌رسد وایرال شدن و پخش شدن برخی سکانس‌های فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده از فیلیمو و نماوا در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های مردمی باعث می‌شود که نهاد نظارتی مجدد دستور اصلاحات جدیدی را به هر دو پلتفرم، حتی پس از نمایش اولیه، اعلام کند.

سعید مقیسه مدیرعامل ساترا نیز در گفتگویی کوتاه تاکید کرده که با وجود این تخلفات، ابطال مجوز فیلیمو و نماوا هنوز قطعی نیست و به نظر می‌رسد که ساترا قصد برگزاری برخی جلسات با این دو پلتفرم برای حل مشکلات را دارد.

طی‌ ماه‌های اخیر اختلاف نظر در خصوص برخورد سلیقه‌ای برای ممیزی محتوا افزایش یافته است به‌ گونه‌ای که مدیرعامل نماوا پیشتر اعلام کرده بود ساترا خطوط قرمز ممیزی را به صورت شفاف اعلام نمی‌کند و با هر کدام از محتواها به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کند. شانه‌ساززاده در میزگردی که در اینوتکس برگزار شده بود گفته بود در هیچ کدام از صنایع رگولاتور رقیب به شمار نمی‌آید.

اشاره او به نوع رابطه ساترا و سازمان صداوسیماست، البته سعید مقیسه رییس ساترا نیز در این نشست گفته بود درست است ریاست ساترا را صداوسیما انتخاب می‌کند اما این به معنی تصدی در فعالیت‌های خود صداوسیما نیست.

در واقع آنطور که شنیده شده روند اخذ مجوزها در حال حاضر چنین است که یک موافقتنامه کلی برای انتشار دریافت می‌شود و سپس پس از ساخته شدن هر قسمت، تایید انتشار مجددی است که به هر قسمت اعطا می‌شود. حال به نظر می‌رسد که برخی از این مجوزهای ثانویه (که گاه باعث تاخیر در پخش اپیزود مربوطه می‌شود و کاربران این دو پلتفرم بارها با این موضوع مواجه شدند) اخذ نشده و سریال‌ها به انتشار رسیده است.

در هر حال به نظر می‌رسد که ساترا قصد دارد با اعلام این خبر، هشداری به فیلیمو و نماوا بدهد و ساز و کار بهتری برای پخش در نظر بگیرد و نظارت خود را برای اعمال اصلاحات روی محتواهای در حال پخش از این دو بازیگر که بازیگران اصلی این مارکت نسبت به فیلمنت و سایر مجموعه‌ها هستند، بیشتر کند.

چندی پیش رییس صدا و سیما اعلام کرده بود که خانواده‌ها نمی‌توانند محتواهای در حال پخش از شبکه نمایش خانگی را ببینند و به نظر می‌رسد که این نهاد نسبت به برخی موضوعات مطرح شده در فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی که سانسور کمتری نسبت به برنامه‌های تلویزیونی در آنها وجود دارد، حساسیت مضاعفی دارد.

فیلیمو و نماوا جزو اولین گروه پلتفرم‌هایی بودند که اقدام به دریافت مجوز از ساترا کردند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.