32 هزار میلیارد تومان گردش مالی اینستاگرام ایرانی

فعالیت بیش از 415 هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام این شبکه اجتماعی را به بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت اجتماعی در ایران تبدیل کرده است و تخمین زده می‌شود این بازار سالانه بین 18 تا 32 میلیارد تومان گردش مالی داشته و دست‌کم برای یک میلیون نفر اشتغال‌زایی کرده است.

به گزارش فاواپرس، تکراسا با حمایت تضمین‌چی و همکاری داده‌ای ماتوریتی (استخراج داده از اینستاگرام) گزارشی در رابطه با بازار فروشگاه‌های اینستاگرامی و صنعت تجارت اجتماعی ایران منتشر کرده است. این گزارش با بررسی صنعت تجارت اجتماعی و پلتفرم‌های تجارت اجتماعی فعال در ایران،‌ پلتفرم‌های تجارت اجتماعی را بر اساس مدل کسب‌وکارشان به ۶ دسته رسانه‌های اجتماعی، فروش شبکه‌ای، خرید تیمی، نقد‌وبررسی محصول، پلتفرم‌های جامع و توانمندسازان تجارت اجتماعی دسته‌بندی کرده است.

گزارش تکراسا عنوان می‌کند که بیش از ۴۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعال‌اند و همین موضوع بازار خرید‌وفروش اینستاگرام را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت اجتماعی در ایران تبدیل کرده است. در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۴۱۵ هزار فروشگاه در این پلتفرم فعال بوده‌اند که اغلب آنها را کسب‌وکارهای خانگی، کوچک و متوسط تشکیل داده‌اند.

فاواپرس / 32 هزار میلیارد تومان گردش مالی اینستاگرام ایرانی
تخمین زده می‌شود بازار خریدوفروش در اینستاگرام دست‌کم برای یک میلیون ایرانی اشتغال‌زایی کرده است.

طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده از اینستاگرام، این ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و با در نظر گرفتن اینکه به طور متوسط در هر فروشگاه دو و نیم نفر فعالیت دارند، با یک ضرب و تقسیم ساده مشخص می‌شود که دست‌کم در این پلتفرم برای یک میلیون ایرانی اشتغال‌زایی شده است.

بر اساس این گزارش، هر فروشگاه اینستاگرامی در ماه به طور متوسط بین ۲۳ تا ۳۴ سفارش خرید دریافت و به صورت روزانه بین ۳۱۰ تا ۴۷۰ هزار سفارش خریدوفروش کالا در اینستاگرام به ثبت می‌رسد و با فرض وجود یک محصول در هر سفارش با بازه قیمت ۱۶۰ تا ۱۸۵ هزار تومانی برای هر محصول، اندازه بازار خرید و فروش محصول در اینستاگرام ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تخمین زده شده است.

پوشاک، پرطرفدارترین گروه کالایی

این فروشگاه‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند پوشاک، خوردنی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، اکسسوری، کیف‌وکفش، خانه و آشپزخانه، کالای دیجیتالی و سایر فعالیت دارند که از این میان گروه پوشاک با ۱۱۳ هزار فروشگاه، ۲۷ درصد سهم تعدادی را در اختیار دارد. این گزارش عنوان می‌کند میانگین دنبال‌کننده‌های فروشگاه‌های اینستاگرامی این گروه‌های کالایی بین هزار تا ۱۶۰۰ نفر بوده است.

فاواپرس / 32 هزار میلیارد تومان گردش مالی اینستاگرام ایرانی
پوشاک پرطرفدارترین گروه کالایی بازار خریدوفروش در اینستاگرام

بنا بر آمارهای موجود، به نظر می‌رسد چهار شهر تهران، قم، اصفهان و یزد بیشترین فروشگاه‌های اینستاگرامی را در خود جا داده‌اند.

۹۲ دقیقه از روز ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد

این گزارش در ادامه به تغییر رفتار مردم در خرید آنلاین پرداخته و اشاره کرده است که بر اساس آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی و ضریب نفوذ گوشی هوشمند به ترتیب ۷۱ و ۶۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این گزارش در ادامه با استناد به آمار سازمان تنظیم مقررات رادیویی ضریب نفوذ اینترنت همراه را ۱۰۹ درصد اعلام کرده است.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ بیشتر از ۶۵ درصد ایرانیان بالای ۱۵ سال حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند و روزانه ۹۲ دقیقه در این شبکه‌ها فعالیت کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات این گزارش، پرطرفدارترین پلتفرم‌ها میان کاربران ایرانی واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام بوده‌اند که به ترتیب ۵۷، ۴۴ و ۴۳ میلیون کاربر داشته‌اند. روبیکا، گپ و توییتر نیز در ادامه با ۱۰، چهار و سه میلیون کاربر از دیگر پلتفرم‌های مورد علاقه کاربران ایرانی بوده‌اند.

[bs-quote quote=”” style=”style-7″ align=”center” color=”” author_name=”متن کامل گزارش تکراسا درباره فروشگاه‌های اینستاگرامی” author_job=”” author_avatar=”” author_link=”https://favapress.ir/storage/2022/06/بازار-فروشگاه‌های-اینستاگرامی-و-صنعت-تجارت-اجتماعی-در-ایران-۱۴۰۱.pdf”][/bs-quote]

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.