حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران

از ساعاتی پیش سایت شهرداری تهران و چند سامانه زیرمجموعه آن مانند تهران من از دسترس خارج شده‌اند.

به گزارش فاواپرس، با حمله سایبری به سامانه های شهرداری، از ساعاتی پیش سایت شهرداری تهران و چند سامانه زیرمجموعه آن مانند تهران من از دسترس خارج شده‌اند. براساس اطلاعیه روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری، این اختلال عمدی بوده و براساس حمله سایبری رخ داده است. جهت بررسی‌های بیشتر، موقتا امکان دسترسی به سامانه‌های شهرداری وجود ندارد.

از دقایقی قبل دسترسی به سایت شهرداری تهران و سامانه «تهران من» که زیر مجموعه این سایت است امکان‌پذیر نیست. در پی این اتفاق روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ظهر امروز 12 خرداد ماه، اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران، برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد.

فاواپرس / حمله سایبری به سامانه های شهرداری

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سازمان فاوای شهرداری تهران با همکاری نهادهای مسئول در حال بررسی ابعاد موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان است.

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به استحضار شهروندان تهرانی می‌رساند، ظهر امروز ۱۲ خرداد ماه، اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه‌ی اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران، برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد. فرآیند رفع این اختلال محدود، به سرعت به‌انجام رسید و در حال حاضر سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط سازمان فاوا، موقتاً از دسترس خارج شده است.

براساس این اطلاعیه، فرآیند رفع این اختلال محدود به سرعت به‌ انجام رسیده و در حال حاضر سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط سازمان فاوا، موقتا از دسترس خارج شده است: سازمان فاوای شهرداری تهران با همکاری نهادهای مسئول در حال بررسی ابعاد موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان است. ماهیت اخلالگران و شیوه فعالیت آن‌ها، پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین در ادامه به بررسی ابعاد موضوع از سوی سازمان فاوای شهرداری اشاره و ذکر شده است: «سازمان فاوای شهرداری تهران با همکاری نهادهای مسئول در حال بررسی ابعاد موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان محترم است. گفتنی است ماهیت اخلالگران و شیوه‌ی فعالیت آن‌ها، پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

گفتنی است پیش از این و در تیر ماه سال 1397، شهرداری تهران با چنین چالشی رو به رو شد. گروه هکری که خود را «تپندگان» می‌نامید برای ساعاتی محدود کنترل اینستاگرام، توییتر و ایمیل رسمی شهرداری تهران را به دست گرفت.

طی یک سال اخیر شاهد حملات سایبری متعددی به سامانه‌های مختلف کشور بودیم. شاید گسترده‌ترین آن، حمله به سامانه‌های هوشمند توزیع سوخت بود که چند روزی مردم را دچار سردرگمی کرد.

در همان زمان سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه‌ای، ضمن تذکر به همه دستگاه‌ها و زیرساخت‌هایی که در آن‌ها رزمایش سایبری برگزار شده است اعلام کرد در صورت بروز هر نوع حادثه از محل آسیب‌پذیری‌های اعلام و ابلاغ شده این سازمان، موضوع اختلال در خدمات‌رسانی به مردم و خدشه به اعتبار سایبری کشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

گفتنی است یکی دیگر از خبرسازترین حملات سایبری بهمن ماه سال گذشته به وقوع پیوست که با حمله سایبری به صدا و سیما؛ شبکه یک و چند ایستگاه رادیویی هک شدند.

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.