عرضه پیش از موعد ربات انسان نمای ایلان ماسک

ایلان ماسک می‌گوید که ظرف چند ماه آینده نمونه اولیه ربات آپتیموس را عرضه خواهد کرد.

به گزارش فاواپرس ربات آپتیموس اولین بار در رویداد «روز هوش مصنوعی 2021 تسلا» معرفی شد. گویا ایلان ماسک قصد دارد با این ربات 173 سانتی‌متری چهره جهان را دگرگون کند.

مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که رویداد «روز هوش مصنوعی» (AI Day) این کمپانی بجای ماه آگوست، در تاریخ 30 سپتامبر (8 مهر) برگزار می‌شود. به گفته ماسک، شاید تسلا در این تاریخ بتواند یک نمونه اولیه از ربات تسلا یا همان «اپتیموس» را به نمایش بگذارد؛ نمونه‌ای که کار خواهد کرد. اینطور که به نظر می رسد زندگی ربات‌ها در کنار انسان، دیگر فقط به فیلم‌های علمی تخیلی محدود نخواهد شد.

فاواپرس / ربات آپتیموس، ربات تسلا، تسلا بات

ربات آپتیموس، ربات انسان‌نمای تسلا

ربات آپتیموس یک ربات انسان‌نماست که به گفته ایلان ماسک، کارهای تکراری و کسل‌کننده انسان‌ها را انجام می‌دهد. ماکت انسانی این ربات در جریان رویداد روز هوش مصنوعی تسلا در آگوست 2021 به نمایش گذاشته شد و تعجب حضار را در پی داشت. با توجه به صحبت‌های ماسک در سال‌های اخیر، دقیقا نمی‌دانیم با یک ربات واقعی روبه‌رو هستیم یا تنها ایده‌ای که هیچ‌گاه به واقعیت تبدیل نمی‌شود. با این حال حالا ماسک می‌گوید نمونه اولیه‌ای از این ربات که کار می‌کند را احتمالا در 30 سپتامبر به نمایش می‌گذارد.

فاواپرس / ربات آپتیموس، ربات تسلا، تسلا بات

ماسک معتقد است که این ربات انسان نما که با نام تسلا بات نیز شناخته می‌شود، روزی این پتانسیل را خواهد داشت که صنعت ساخت خودروهای خودران را نیز تحت الشعاع قرار دهد. بر اساس ارائه‌ای که ماسک در اولین دوره از رویداد AI Day انجام داد، تسلابات 173 سانتی متری، حدود 57 کیلوگرم وزن داشته و قادر خواهد بود تا بارهایی به وزن 20 کیلوگرم را جابجا کند. این ربات توسط همان سیستم‌های هوش مصنوعی کنترل می‌شود که تسلا در حال حاضر در خوروهای الکتریکی خود از آن استفاده می‌کند.

صرف نظر از اینکه نمونه اولیه ربات آپتیموس ممکن است تا چند ماه آینده رونمایی شود، اما برخی منتقدان ماسک معتقدند که او سابقه رونمایی از محصولاتی را دارد که صرفا نمونه اولیه بوده و اساسا چشم‌اندازی را قبل از آنکه در واقعیت وجود داشته باشد، به خورد طرفداران خود می‌دهد.

اگر نگاهی به تاریخچه تسلا داشته باشیم، با محصولات بی‌شماری روبه‌رو می‌شویم که هرگز وارد بازار نشدند؛ از شبکه سوپرشارژ خورشیدی گرفته تا شارژرهای رباتیک با طراحی شبیه مار! بنابراین شاید ربات آپتیموس هم جزو یکی از این همین پروژه‌ها باشد که تنها برای مدتی به سرخط خبرها تبدیل شود و سپس از به فراموشی سپرده شود.

فاواپرس / ربات آپتیموس، ربات تسلا، تسلا بات

تسلا اگرچه باارزش‌ترین شرکت خودروسازی دنیاست و محصولات محبوب زیادی را روانه بازار کرده، اما ساخت ربات انسان‌نما با کارهای گذشته این کمپانی تفاوت‌های زیادی دارد. در حقیقت شرکت‌های زیادی در سراسر جهان مشغول تولید چنین محصولی هستند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند به یک نمونه کارآمد برای عرضه تجاری و انبوه دست پیدا کنند.

مطرح‌ترین شرکت در این زمینه، «بوستون داینامیکس» است که با ربات‌های پیشرفته خود هوش از سرتان می‌برد، اما حتی همین کمپانی هم نتوانسته یک ربات انسان‌نمای کاملا کارآمد بسازد. برای مثال ربات «اطلس» که بسیار پیشرفته‌ است، هنوز نمی‌تواند حکم یک ربات انسان‌نمای کامل را داشته باشد و احتمالا سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند چنین لقبی بگیرد.

با وجود تمام این گفته‌ها، باید تا رویداد AI Day تسلا در 30 سپتامبر منتظر بمانیم. شاید ایلان ماسک به وعده‌اش عمل کرد و با یک ربات انسان‌نمای پیشرفته روبه‌رو شدیم.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.