آیا دولت به دنبال دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی است؟

روز گذشته گفته شد که با تصمیم جدید وزارت اقتصاد ۱۰ درصد از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی به عنوان مالیات علی‌الحساب کسر خواهد شد.

روز گذشته گفته شد که با تصمیم جدید وزارت اقتصاد، 10 درصد از سود سپرده اشخاص حقیقی در بانک‌ها به عنوان مالیات از سپرده های بانکی به صورت علی‌الحساب کسر خواهد شد.

به گزارش فاواپرس، با حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی، منبع جدیدی برای سازمان امور مالیاتی بوجود می‌آید.

کسر ۱۰ درصد از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی به عنوان مالیات در حالی اجرا می‌شود که رئیس سازمان امور مالیاتی قبلا اعلام کرده بود دریافت مالیات از سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی است و شامل دریافت مالیات از سود سپرده بانکی افراد حقیقی نمی‌شود.

با این حال تصمیم کسر مالیات از حساب اشخاص حقیقی طبق پیشنهاد جدید وزارت اقتصاد است و گویا اجرایی خواهد شد. کارشناسان در این خصوص هشدار می‌دهند که دریافت مالیات از سود سپرده بانکی سبب می‌شود که این سپرده‌ها از بانک خارج و وارد بازارهای دیگر شود.

بر این اساس کارشناسان معتقدند دریافت مالیات از سپرده های بانکی اشخاص حقیقی و یا مالیات از خانه و خودروی لوکس و موارد این چنینی باید تحت عنوان دیگری انجام شود.

یعنی تحت عنوان مالیات بر درآمد. روندی که در کشورهای دیگر هم وجود دارد و افراد در مجموع باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند. خواه این درآمد از محل سود بانکی باشد و یا هر فعالیت دیگری.

فاواپرس / آیا دریافت مالیات از سپرده های بانکی صحت دارد؟

دریافت مالیات از سپرده های بانکی تکذیب شد

مدیر روابط عمومی وزارت اقتصاد خبر اخذ مالیات از سپرده های بانکی افراد حقیقی را تکذیب کرد و از رسانه‌ها خواست پیش از انتشار اخبار صحت خبر را از مراجع رسمی کنترل کنند. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی شمول مالیات بر سود سپرده‌های بانکی برای اشخاص حقیقی را نادرست دانست و تکذیب کرد.

بر اساس گزارش تسنیم، مهدی محمدی خبر «شمول مالیات بر سود سپرده بانکی برای اشخاص حقیقی» را نادرست دانست و آن را تکذیب کرد. محمدی از رسانه‌ها خواست قبل از انتشار اخبار حتما صحت و سقم آن را از طریق مراجع رسمی کنترل کنند.

روز گذشته در برخی از محافل خبری شایعه شده بود که دولت قصد دارد از سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی ۱۰ درصد مالیات بگیرد. منشا این شایعات یکی از احکام پیشنهادی در پیش‌نویس لایحه مرسوم به «مالیات مجموع درآمد» است که هم‌اکنون در مراحل اولیه کارشناسی قرار دارد.

این درحالی است که طبق بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت مالیات معاف است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.